המחסור החמור בציוד רפואי: מספר עובדי הצוותים הרפואיים בבתי החולים שנדרשים להיכנס לבידוד בעקבות חשיפה לחולה קורונה ממשיך לעלות. לפי נתוני משרד הבריאות, נכון ליומיים האחרונים, 3,030 אנשי צוותים רפואיים נמצאים בבידוד, בהם 814 רופאים ו־893 אחים.

קרוב ל־700 מהם נמצאים בבידוד עקב חשיפה לחולה קורונה שאומת בדיעבד, וכ־550 בבידוד עקב חשיפה לאיש צוות חולה קורונה שאומת בדיעבד. כמו כן, כ־125 אנשי צוות רפואי נדבקו בקורונה, ולפי נתוני משרד הבריאות המספר רק עולה. כך למשל, ביום חמישי האחרון אובחנו 42, יממה קודם לכן – 23, ביום שלישי 19, ביום שני 17 וביום ראשון שעבר – 11.

התופעה בולטת ביתר שאת במקרים שבהם מחלקות שלמות נדרשו להיכנס לבידוד. בין המקרים האחרונים שאירעו בסוף השבוע היו חמישה אנשי צוות במחלקה פנימית בבית החולים הלל יפה בחדרה, שהוגדרה לחולים עם תחלואה נשימתית, שנדרשו להיכנס לבידוד, לאחר שסייעו לטיפול בחולה שאובחנה בדיעבד כחיובית לקורונה. בדומה לכך, בבית החולים העמק בעפולה נודע שלשום כי בעקבות חשיפה של אנשי צוות לאב שליווה את בנו באשפוז, ולאחר שנמצא כי האב חולה, אותרו אנשי הצוות שבאו במגע עם האב ונשלחו לבידוד.

קורונה (צילום: gettyimages)
קורונה (צילום: gettyimages)


ביום שישי בערב נשלחו תשעה אנשי צוות במיון רמב”ם לבידוד לאחר שהתברר שנחשפו לאדם שהגיע על רקע של טראומה ופציעה קלה והתגלה בדיעבד שהיה גם חולה קורונה. עם התשעה שנשלחו לבידוד נמנו רופא, ארבע אחים ואחיות, שני טכנאי רנטגן ושני אנשי שינוע.

עם זאת, לא בכל המקרים ההעברה לבידוד היא כתוצאה מחשיפה למטופל במקום העבודה של הצוות הרפואי, אלא לקולגה. כך למשל רופא ממרפאת העיניים בהדסה עין כרם הועבר לבידוד כמה ימים לאחר מסיבת פורים שבה התגלו נדבקים בקורונה, ובסוף השבוע האחרון אובחן גם הוא כחיובי. בעקבות כך ערך בית החולים חקירה אפידמיולוגית מקיפה ואיתר את כל מי שבאו עמו במגע - מטופלים ואנשי צוות - וכולם הושמו בבידוד.

בבית החולים פוריה התקבלה תוצאה חיובית לקורונה אצל רופא במחלקה האורתופדית, שכבר שוהה בבידוד ביתי. בשל כך הועברו 38 אנשי צוות המחלקה לבידוד ביתי. בית החולים הודיע כי המחלקה האורתופדית תיסגר ולא ייקלטו חולים חדשים וכי חולים שנמצאים במחלקה יטופלו על ידי צוות אחר.

מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)
מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)


בשל הירידה הניכרת בכוח האדם הרפואי, הוקצו יותר מ־4,000 סטודנטים ועובדי בריאות שאינם בבתי החולים ככוח עזר עבורם: 1,240 סטודנטים לסיעוד, 181 סטודנטים לרפואה, 295 סטאז’רים לרפואה, 119 חברי צוותי הוראה מבתי הספר ועוד מאות.

בבתי החולים ובקהילה אין זה חדש שהצוותים מתריעים על היעדר ציוד מיגון מספק נגד המחלה המדבקת החדשה. כך למשל סיפרו ל”מעריב” כי בבתי החולים נאלצים העובדים לעטות מסיכות כירורגיות במשך יומיים, אף שידוע להם כי אחרי ארבע שעות מסיכה כזאת עלולה להזדהם. תגובת משרד הבריאות לא התקבלה עד למועד סגירת הגיליון.