שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, התייחס היום (ראשון) ברדיו 104.5FM לעלייה הדרמטית במספר המובטלים, שהגיע הבוקר ל-16.5%, והבטיח כי "נעביר 6,000 שקלים מדי חודשי לעצמאים עד לסיום המשבר". 

איפה אנחנו עומדים כרגע?
"אנחנו נמצאים במשבר נגיף הקורונה שיש לו השלכה כלכלית עצומה. חשוב לציין שמדינת ישראל נכנסת למשבר הזה חסונה כלכלית, איתנה, וזה הזמן של המדינה לסייע לאזרחים. על אף שאין הנחיות להצטיידות, התושבים רוכשים מוצרי מזון בהיקפים גדולים, אך מבחינת התעשיה לא חסר שום דבר. עבור כל אותם עסקים שנפגעו, כל תשלומי המדינה לרשויות המקומיות והמס, נדחים וחלקם גם יבוטלו. אני אקדם יחד עם אריה דרעי, שעסק שנאלץ להסגר יהיה פטור מארנונה. לא יכול להיות שנאמר להם לשבת בבית ומצד שני להמשיך לשלם. אותם תחומים שנפגעו מהחלטות המדינה נעזור בצד התזרימי. נותנים דמי אבטלה גם לעצמאים כמו לשכירים. אני שואף שנגיע לשלב שאנחנו מתמודדים עם הקורונה".



מדברים על יותר ממיליארד שקל לשבוע.
"אנחנו צריכים להיות במצב שאנחנו משחררים את המשק. מגדילים את הבדיקות משמעותית ומבודדים את החולים ואת הבריאים אנחנו משחררים. להתמודד כפי שאנחנו מתמודדים עם שפעת. נכון שכאן התמותה יותר גבוהה, אבל בסוף היום אני לא רוצה להיות בסיטואציה שאנחנו מרסקים את הכלכלה".
 
מה עם הנכים? ומי שלא יכול לחתום אבטלה? איך המדינה חסונה?
"אנחנו כבר רואים שביטוח לאומי ייתן מענה לכולם. גם אבטלה וגם הבטחת הכנסה. מדינת ישראל נכנסת למשבר עם גירעון. הגירעון משפיע על החוב תוצר, שהוא אחד הטובים בעולם המערבי. יש לנו 130 מיליארד דולר ביתרות מט"ח עם אבטלה נמוכה. אנחנו נכנסים איתנים למשבר, ונדע להשתמש בכל הכלים לסייע לעסקים. נדאג לתת כלים, לדחות ולבטל תשלומים וליכולת קיום בסיסית במהלך כל אותה תקופה של המשבר הזה".

האם המערכת הבנקאית שלנו מספיק חזקה כדי למוד במבחן המשבר?
"המערכת יציבה, גם בשנת 2008 הבנקים שלנו היו יציבים, כשבכל העולם נסגרו בנקים, בישראל כל הבנקים נשארו פתוחים, וגם עכשיו. קבענו שיינתנו שמונה מיליארד שקל כדי לשמור על המצב".

מה לגבי העסקים הקטנים? מענק של 6,000 שקלים חד פעמי לא מספיק.
"יש עשרות אלפי עסקים זעירים, שזו הייתה המשכורת שלהם. אז למעשה ניתן להם את זה כמו דמי אבטלה, חודש בחודשו. בהנחה שההנחיות של הקורונה יישמרו. אנחנו נעשה את זה בדיוק כמו דמי אבטלה. כמה שזה יימשך". 

ומהפן הפוליטי?
"לא מעניין אותם (כחול לבן) כלום. רק וועדה אחת. וועדת הכנסת. לא מעניין אותם הפיקוח על הקורונה. הם רוצים את הוועדה כי כל מה שעומד מול עיניהם, זה להעביר חוקים אנטי פרסונליים. הם לפני הבחירות אמרו שלא ישבו עם הרשימה המשותפת. הם גנבו מאות אלפי קולות ועכשיו רוצים להעביר חוקים שיפסלו את הבחירה של הליכוד".