שר הפנים אריה דרעי החליט לקבל היום (שני) את המלצת המטה לביטחון לאומי, וקבע כי אין אפשרות לדחות את שעון הקיץ והוא יחל בשישי לפנות בוקר, כמתוכנן. זאת, בתום ישיבה שהתקיימה בראשות המשנה לר׳ המל״ל, איתן בן דוד בהשתתפות נציגי צה״ל, מלל, משרד הפנים, משרד האוצר, משרד התקשורת, משרד המשפטים, רשות התקשוב הממשלתי, מערך הסייבר וגופים נוספים.

בישיבה הומלץ כי אין אפשרות לדחות את שעון הקיץ ל-1 במאי, ולפיכך, החליט שר הפנים, כאמור, לאמץ את המלצת אנשי המקצוע והודיע כי שעון הקיץ יחל בלילה שבין חמישי לשישי השבוע.

השר, כזכור, המליץ לדחות את שעון הקיץ כדי לצמצם את שעות האור, ובכך להקטין את מספר התושבים המסתובבים במרחב הציבורי, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. המלצתו זכתה לתמיכה מגורמים שונים והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, תמך עקרונית ביוזמה. 

 אמש הודיעו ברשות התקשוב הממשלתית ו״ישראל דיגיטלית״, כי תאריך המעבר בין תקופת שעון החורף לשעון הקיץ מוגדרת באופן מובנה במערכות ההפעלה של שרתים, מחשבים, ציוד תקשורת ואף טלפונים סלולריים. כדי לשנות את תאריך החלפת השעונים, על יצרני מערכות ההפעלה לייצר גרסת תיקון, להפיץ אותו, ולאחר מכן להתקין את העדכון בכל שרת, מחשב וטלפונים במחשבי הממשלה ושל גורמים רבים במשק. עדכון השרת כרוך בימי עבודה רבים ולא ניתן לבצע זאת עד יום חמישי בלילה, תאריך התחלת שעון הקיץ.

מאיר בן שבת (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
מאיר בן שבת (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

רשות התקשוב הממשלתית ו״ישראל  דיגיטלית״, ציינו עוד כי במצב שבו חלק מהמחשבים עובדים באזורי זמן שונים, עלולות להיווצר תקלות והשבתת מערכי מחשוב שלמות. בנוסף, העדרות עובדים רבים בסקטור הפרטי, יקשו על ביצוע השינוי. 
הבוקר כאמור, התקיימה שיחת ועידה בראשות המשנה לראש המל״ל, בהשתתפות נציגי צה״ל, מלל, האוצר, הפנים, רשות התקשוב הממשלתי, משרד התקשורת, מערך הסייבר וגורמים נוספים.

לאחר שנקבע על ידי משרד המשפטים כי אין מניעה משפטית, נבדק אם אפשר לדחות טכנית את שעון הקיץ ואת ההשלכות של הדחייה מבחינה כלכלית ומבצעית בצה"ל ובגופי ביטחון נוספים. 

לאחר דיון ארוך התקבלה המלצה חד משמעית: אין אפשרות לדחות את שעון הקיץ מכמה סיבות. ראשית, נדרשת הערכות טכנולוגית של מספר חודשים. שנית, בגופי התקשורת עומסים גדולים, וכל תקלה עלולה להשבית מערכות שלמות, ושלישית - יש סכנה לפגיעה בכשירות המבצעית של צהל ושל טכנולוגיות רפואיות בבתי חולים.

לכן, יש להזיז את מחוגי השעון בשעה 02:00 ביום שישי הקרוב שעה אחת קדימה לשעה 03:00. שעון הקיץ יסתיים במוצאי שבת, ה-25 באוקטובר.

השר דרעי מסר כי "אני קורא לכל תושבי המדינה: אנא הישמעו לכל ההוראות וההנחיות ובעזרת השם נעבור ביחד את התקופה הקשה הזאת".