בתדרוך שמסר היום (שני) מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, נמסרו נתונים עדכניים בנוגע לכמות הכניסות לאתר השירות לאור המשבר שמעוררת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, וכן מאות אלפי מחפשי התעסוקה שהתווספו למאגר עם פרוץ המחלה.

מאז אתמול, ציין, נכנסו לאתר 324,000 אנשים שונים, כש-139,000 מהם חיפשו נתונים העוסקים באבטלה. מרבית הגולשים, כ-44% מהם, הם אזרחים עד גיל 44, בעוד 22% מהם גולשים מעל גיל 60. 

בנוסף, מסר המנכ"ל כי התקבלו 571,000 תביעות התקבלו משירות התעסוקה לצורך קבלת דמי אבטלה. בהמשך מסר כי הביטוח הלאומי יצר קשר עם מספר בתי תוכנה וכי התקבלו כמעט 370,000 רשומות. הסיבה שציין זאת היא שלא רוצים לפספס אף זכאי ולכן ריכזו מידעים משלושה מקורות ואנחנו מצליבים נתונים בדיוק כדי לא לפספס איש. 

המנכ"ל ניסה להרגיע את הציבור כשציין שיש מצבים בהם אתר ממשל זמין קורס או איטי כניסה ישירה לאתר ביטוח לאומי שוטפת יותר מאשר דרך שער ממשל זמין. עוד הוסיף כי הביטוח לא מחפש עובדים אבל שהוסיפו 200 עונים לטלפונים כי אין קבלת קהל. המערכת שנותנת מענה טלפוני מתפקדת. 

לשכת התעסוקה - ימי קורונה (צילום: אלוני מור)
לשכת התעסוקה - ימי קורונה (צילום: אלוני מור)

"בדיונים עם האוצר פעלנו לקצר את ההכשרה לאבטלה שקוצרה כבר לחצי שנה, אך עדיין לא התקבלו החלטות לגבי סיוע לעצמאים ועובדי פרילנס והביטוח פועל להגברת הסיוע בגזרה הזאת. כך גם בסוגיית העובדים זכאי קצבת זיקנה שכרגע לא זכאים לאבטלה מעל גיל 67. אנחנו מנתחים את הנתונים והתקשורת תעודכן" אמר.

עוד הוסיף כי "זה נושא שמאד מציק לנו ואנחנו נותנים לזה סיכוי משמעותי בשולחן מקבלי ההחלטות. זאת אוכלוסייה חלשה ואנחנו מודעים לזה ועושים עם האוצר כל שלאל ידינו כדי לתת להם מענה. נשקלת אפשרות לסייע להם אבל אני לא יודע מה יוחלט".

"תקופת הזכאות לאבטלה תוארך ככל הנראה בחודש. מסתמן שכל מי שהיה במסגרת זכאות לאבטלה עד 15.3 - תקופת הזכאות שלו תוארך אבל זה עדיין לא נקבע בתקנות לשעת חירום. תקופת הארכת הזכאות בתקנות לשעת חירום תהיה כזאת שמי שזכאותו הסתיימה בסוף פברואר יהיה זכאי לדמי אבטלה עד 15.4", עדכן. 

"בעוד המידע שאנחנו מקבלים משירות התעסוקה כולל בעיקר פרטים אישיים אנחנו מעבדים כמות עצומה נוספת של נתונים כדי לקבוע עבור כל אחד את דמי האבטלה שהוא זכאי להם. אנחנו עושים מאמץ עליון להעביר לכולם מקדמה לפני החג ובתקיפות לשעת חירום נקבע מענק שנוכל לתת לכל זכאי לאחר תחילת מרץ בסדר גודל של 2000 שח עדיין לא סופי. המקדמה היא לזכאים מ-15.3. ככל שהכסף לא יספיק כנראה מהחודש הבא, האוצר יתחיל להעביר לביטוח הלאומי מתוך עודפי הגבייה שהעברנו לקופת המדינה מאז 1980"

לגבי ההערכות לעתיד, ציין המנכ"ל כי "ההערכה שלנו שבחודש הבא תהיה ירידה של כ-20% בגבייה שלנו ממעסיקים ועצמאים. אם נדחה תשלומים בחודש שאין בו פעילות הנטל יהיה כבד והיכולת לשאת בתשלום לא תהיה רלוונטית. עמדתנו בדיונים היא לאפשר רעיונות אחרים שמצריכים שינויי תוכנה אצלנו אבל להיטיב ולסייע ככל הנדרש. אנחנו מעבירים את הכסף לחשבונות הבנק ומנסים לייתר צורך של הרבה אזרחים ותיקים למשוך את הכסף בבנק הדואר ואין עדיין מענה".

קורונה - שאלות ותשובות