ניסיונות נוספים לבלימת הקורונה: בתום דיון שנערך היום (שני) ונמשך 7 שעות, הנחה ראש הממשלה להגביר באופן דרמטי את האכיפה על הגבלות התנועה וכן להכין נוסח החלטה להחמרת הגבלות התנועה, למעט עבודה, הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים במטרה לצמצם מגע ולמנוע את המשך התפשטות הקורונה.

ההחלטה תהיה בתוקף ל-7 ימים מרגע אישורה.  ההנחיות בעניין הגעה לעבודה לא השתנו בשלב זה. במקרה ויהיה עדכון להנחיות - יינתן זמן התארגנות. האפשרות להצטייד במזון, תרופות ומוצרים חיוניים לא תוגבל גם לאחר אישור ההחלטה. עם זאת, ההחלטה נתונה לאישור ממשלתי. 

בנוסף, לצוות הכלכלי, שיציג מחר את תכנית הסיוע המסיבי לעצמאים שכירים ועסקים, הנחה רה"מ על הקמת צוות להגדלה נוספת של הבדיקות לאיתור חולים וצוות נוסף לבדיקות סקר לכלל האוכלוסיה. בדיון נשמעו סקירות מפי כלל הגורמים שהשתתפו בו ודנו בהשלכות של כל אחת מהאפשרויות שעלו בדיון.  

בקשת הפוליטית החלו להגיב להנחיות החדשות. השר ליצמן ביקר בחריפות את הגדרת המקומות החיוניים וגורמים מספרים כי במהלך הדיון התנגד להחמרה והטיח בראש הממשלה: "לא ייתכן שאפשר יהיה לרדת עם הכלב אבל מקווה יהיה סגור - אם הנגיף לא ייכבד את הדת, אנחנו נכבד את הדת".

יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, מדובר בדיון מיוחד שנערך בהשתתפות גורמים רבים, בהם השר לבטחון פנים גלעד ארדן וכן נציגים ממשרדי הבריאות, האוצר והכלכלה. גורמים שנכחו בדיון סיפרו בשיחה עם מעריב כי "משרד הבריאות מעוניין לקדם סגר, בעוד שהאוצר והכלכלה מתנגדים".

כאמור, גורמים ציינו בשיחה עם מעריב כי "ראש הממשלה החליט לא לבצע סגר מוחלט על פי בקשת משרד הבריאות. מעתה אין תחבורה ציבורית ורק סופרים וחנויות הפארם ייפתחו. כמו כן, יהיו הגבלות תנועה בפארקים ובמרחבים ציבוריים, ולא באמצעות מצב חירום אזרחי". 

במקביל, המשטרה נערכת להחרפת התקנות ולאכיפתן, כאשר ככל הנראה העסקים היחידים שיוכלו להמשיך לעבוד יהיו מרכולים וסופרמרקטים שונים. בתוך כך, במהלך הדיון ביקש השר לבטחון פנים מראש הממשלה כי יבחן הכרזה על מצב חירום אזרחי. המטרה של ההכרזה היא להעניק לשמטרה סמכויות נוספות, וכן להרחיב את סמכויות האכיפה שלה, שכן כעת היא נתמכת רק בצו של משרד הבריאות.

אמש אישר מ״מ מפכ״ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, את הפקודה המשטרתית המתווה את דרכי הפעולה והשיטה בה תפעל המשטרה במידה ויוחלט על הטלת סגר לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בישראל. בהתאם לפקודה, המשימה העיקרית של משטרת ישראל בסיוע צה"ל ובשיתוף פעולה של הרשויות המקומיות וארגוני החירום וההצלה הינה לבצע פעולות פיקוח, מניעה ואכיפת הגבלות תנועה, שמירה על הסדר הציבורי, טיפול באירועי תגובה וביצוע פעילות חסימה בצירי התנועה, בהתאם לדרג המדיני והמצב המשפטי שיוכרז לשם צמצום התפשטות מגיפת הקורונה בישראל.

מ״מ מפכ״ל המשטרה, ניצב מוטי כהן אמר: ״משטרת ישראל ערוכה ומוכנה לכל משימה שתוטל עליה על ידי הדרג המדיני מתוקף אחריותה לשלום הציבור וביטחונו. זוהי תקופה מאוד מורכבות עבורנו כמי שנמצאים בחזית המאבק הלאומי במאבק במגפת הקורונה והשיא עוד לפנינו. גודל האחריות המוטלת על כתפנו היא עצומה, להמשיך ולפעול מתוך מקצועיות ואחריות לבצע את המשימות ולעמוד באתגרי השעה על הצד הטוב ביותר. הציבור מצפה מאיתנו שנהיה שם בשבילו, שנשמור עליו, שנגיש לו את העזרה והסיוע הנדרש - וכך נעשה. אני מצפה מהציבור להמשיך לגלות משמעת אזרחית, אחריות אישית וערבות הדדית - רק ביחד, במאמץ משותף, נצליח לבלום את התפשטות הנגיף״.