יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, התראיין בתכנית איפה הכסף ב-103FM וביקר בחריפות את התנהלות הממשלה בצל משבר הקורונה. "יש מדינה שצריכה לתת פתרונות. אדוני ראש הממשלה, איפה אתה? למה אתה לא אומר שתזרים כספים למשק ותדאג שיחזור להיות תקין?", אמר.

דיברנו ממש לפני כמה ימים, וראש הממשלה אמור לצאת בקרוב עם עוד תוכנית, והינה היום - אתה שולח לו עוד מכתב דחוף ביותר, בו אתה קורא להזרים מיליארדים לטובת העסקים הקטנים שקורסים. מה אתה אומר לו במכתב הזה? 
"בשבועיים האחרונים התנהגנו מאוד באחריות, זאת מתוך אחריות לאומית לטובת המשק. ואנחנו, ציבור השכירים, גם במגזר העסקי, גם במגזר הפרטי ובמקומות העבודה, וגם בעלי העסקים נכנסים פה לנטל כבד ולטלטלה כבדה לעולם החיים הרגיל שלהם. כרגע, יש דבר אחד שחסר, והוא: מנהיגות כלכלית"

"אני מדבר על מנהיגות שתניע את המדינה. הרי בסופו של דבר בשביל מה יש לנו מדינה? בשביל מה אנחנו חיים במדינה? יש אזרח ועוד אזרח ועוד אזרח, ומה? הרי בסופו של דבר יש מדינה שבקצה צריכה לתת לנו פתרונות. אנחנו מצידנו נתנו פתרונות ונושאים בנטל, אני רואה את בעלי העסקים, רואה את השכירים, ואת האנשים שנמצאים כרגע בחופשה ללא תשלום, ובחופשות כפויות כאלה ואחרות, ואני שואל את עצמי: אדוני ראש הממשלה, איפה אתה? למה אתה לא עומד בשמונה בערב מול המצלמות ומרגיע את המשק? למה אתה לא מזרים כספים? למה אתה לא דואג שהמשק יחזור להיות תקין?"

"דיברו על קרן הלוואות שיש בה 7 מיליארד שקלים לתמיכה בעסקים קטנים, אבל גם הקרן הזו בקושי זזה. אני מצפה ממנהיג כלכלי שיעמוד בשעה שמונה בערב, ובמקביל לאיך לרחוץ ידיים שיצליח להרגיע את המשק, ממש כמו שמרגיעים שאר מנהיגי העולם. כמו שמרגיעים בלונדון, בקנדה, ובארצות הברית. שם המשחק הוא כסף", סיכם. 

למה אתה מצפה?
"לא למדיניות שיש באוצר, שאומרת 'בוא ניתן לעסקים' לקרוס, ואני רואה את זה באל על - מחכים שאל על תקרוס, מחכים שחברות התעופה יקרסו כי לא יודעים מה לעשות. אני מצפה שהמדיניות הזו תשתנה- שהמדיניות הזו תהפוך למדיניות של חמלה, ושיתחילו להזרים למשק כספים, ואני לא מדבר על סדרי גודל ענקיים. סדר גודל של בין 5 ל־10 מיליארד שקלים ירגיעו את המשק, ויעזרו לבורסה להתאושש. אי אפשר להמשיך עם חוסר הוודאות הזו. יש כסף למדינה, יש מספיק כסף למדינה, ואוי לנו אם מדינת ישראל לא תהיה ערוכה לשעת משבר שכזו. צריך לדאוג שהעובדים שנמצאים עכשיו בחל"ת יהיה להם לאן לחזור. בעוד חודש חודשיים לא יהיה להם לאן לחזור", צפה את תרחיש אימים. 

האם אתה רואה את העסקים הקטנים והבינוניים כמשבר הגדול הבא? 
"ליבי עם הסקטורים האלה שקורסים לתוך עצמם. כרגע, אני מנסה להביא את מקבלי ההחלטות במדינה, בכדי שיכניסו את היד לכיס, ואז המדינה תזרים קצת כסף. מעבר לזה יש שיטות שיאפשרו לנו לעשות את זה: אפשר לחשב את המחזורים של העסקים, לעומת שנה שעברה, או לעומת החודש הקודם, ואז מי שנפגע מעל ל־50 אחוז לתת תמיכה כזו, ומי שמתחת לתת תמיכה אחרת".

"מדובר בדברים שצריך לעשות עכשיו, ולא מחר, וזה לא דברים שעולים הרבה כסף. אנשים רוצים לראות שיש פה מדינה בקצה, וכמו שאנחנו תורמים למדינה ככה גם היא צריכה להירתם לטובת כולם. אנחנו יכולים כרגע יד ביד עם העובדים, ביחד נכנסנו למשבר הזה וביחד נצא ממנו. המדינה, כרגע לא נמצאת שם. כסף יש, אבל מנהיגות כלכלית אנחנו לא רואים כרגע, והיא חסרה מאוד בעת הזו". 

במידה ויוצע מס קורונה - תתמוך?
"נתחיל מזה שהמדינה תתחיל להזרים את מה שהיא יכולה, אני מאמין שאנשים יתגייסו".

קורונה - שאלות ותשובות