יורדים מתחת לאדמה: בהוראת ראש הממשלה פתחה אתמול ישראל את הבונקר התת־קרקעי לשעת חירום באזור ירושלים, שממנו יפעל המרכז הלאומי לניהול משברים. המרכז נועד במקורו לניהול מלחמות, וכעת הוחלט להשתמש בו לניהול משבר הקורונה בישראל. גורמים במשרד ראש הממשלה הבהירו כי מדובר ב"עוד כלי לניהול, שליטה, בקרה ומעקב. אנו מבינים שהמשבר ילווה אותנו עוד זמן ממושך".

מניין הנפטרים מנגיף קורונה עלה אתמול לשמונה. בין שלושת המקרים החדשים - בת 91 שנפטרה בבית החולים וולפסון לאחר שהייתה מונשמת ומורדמת ובמצב אנוש במשך ימים ארוכים. מנוח נוסף הוא תושב בני ברק בן 83, שהיה מאושפז במשך עשרה ימים בבית החולים מעייני הישועה במצב קשה, כשהוא מורדם ומונשם. בהדסה נפטרה אתמול אישה בת 89, לאחר שבועיים שבהם הייתה מאושפזת שם. עם ההידרדרות במצבה היא הועברה למתחם לטיפול נמרץ נשימתי הייעודי לחולי קורונה. מבית החולים נמסר כי מדובר באישה שהיו לה מחלות רקע, אשר מצבה הוגדר כבר בשבוע שעבר כאנוש. יש לציין כי האחרונה היא גם הקורבן השלישי לאירוע ההדבקה בבית האבות “נופים” בירושלים, לאחר ששניים מהקורבנות עד כה היו גם הם דיירים שנדבקו שם. 

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


נכון לאתמול, נתוני משרד הבריאות הצביעו על סך של 2,693 איש שנדבקו במחלת הקורונה בישראל. המספר כולל את שמונת הנפטרים בשבוע החולף, 2,502 חולים במצב קל, 67 במצב בינוני ו־46 במצב קשה - ומנגד 70 שהחלימו עד כה. אחד המחלימים האחרונים הוא גבר בן 74 שהחלים לאחר טיפול ממושך במרכז הרפואי מאיר ושוחרר אתמול לביתו.

בתוך כך, מספר הנרשמים החדשים כדורשי עבודה בשירות התעסוקה בעקבות משבר הקורונה עבר אמש את ה־700 אלף. מתחילת חודש מרץ התווספו למעגל האבטלה 723,028 דורשי עבודה חדשים - 90% מהם בחל”ת. רק אתמול נרשמו עד שעות אחר הצהריים 38,112 איש לבדיקת זכאות לדמי אבטלה. שיעור האבטלה הכולל במשק טיפס בשל כך ל־21.2%, למעלה מחמישית כוח העבודה בישראל. יחד עם דורשי העבודה הפעילים מהתקופה שקדמה למשבר הקורונה (כ־160 אלף), עומד המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל על 880,879 בני אדם.

השב"כ חשף את פעילותו

500 מתושבי המדינה שנצטוו להיכנס לבידוד, לאחר שאוכנו באמצעים הטכנולוגיים של השב"כ, נמצאו לאחר בדיקה כחולים במחלת הקורונה. כך חשף אתמול השב"כ בתום שבועיים של פעילות שבמהלכה נדרש לסייע למשרד הבריאות במאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה. עוד עלה מדיווח שמסרה אמש בכנסת פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי ללא הסיוע הטכנולוגי של השב"כ לא היה ניתן להגיע אל 60% מהתושבים הנדרשים להיות בבידוד.

תל אביב בעוצר בשל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
תל אביב בעוצר בשל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)


התקנות החדשות שאושרו ונכנסו לתוקף ברביעי אחר הצהריים הובילו את המשטרה להעמיק אתמול את האכיפה ולתגבר את הכוחות הפרוסים ברחבי הארץ, והשלב הבא הוא שילוב של כוחות צבא ומתן אישור למפקחי הרשויות המקומיות לרשום קנסות כנגד מפרי הצווים ובכך בעצם להכפיל את כוח האכיפה בשטח. גורמים במשטרה מדגישים כי המנדט שניתן למשטרה הינו לבצע משימה של אכיפה, שהמטרה שלה היא נעלה וחד־משמעית. 

זאת ועוד, חברת אל־על הודיעה אתמול על הפסקה זמנית של טיסות הנוסעים שהיא מפעילה עד 4 באפריל. החברה תפעיל בינתיים רק טיסות מטען. באל־על ציינו כי הפסקת הטיסות נובעת מירידה חדה בביקושים ומהצורך לצמצם בשלב זה את ההוצאות עד לסיום משבר הקורונה.

בצה”ל ממשיכים לנסות לשמור את הכשירות המבצעית ולמנוע את התפשטות הנגיף בתוך הצבא. עד עכשיו אותרו 36 חיילים חולים וכ־4,200 סך הכל בבידוד. בצה”ל מעריכים כי לנוכח הפעלת המעבדה הפנים־צבאית, שכבר בתחילת השבוע תוכל לדגום כ־300 בדיקות ביום ובהמשך גם ל־500, תירשם עלייה יחסית במספר החיילים החולים. 

חיילי צה''ל עם מסיכות (צילום: רויטרס)
חיילי צה''ל עם מסיכות (צילום: רויטרס)


בכפר בידו, כפר בן 8,500 תושבים הנמצא ממערב לירושלים, הוטל עוצר ונמנעה כניסה ויציאה ממנו, לאחר שאובחנו בכפר 15 חולי קורונה. אחת מתושבות הכפר, אישה בת 65 שהיו לה מחלות רקע, נפטרה ממחלת הקורונה, ובנה הבכור, אשתו ובן נוסף של האישה שעובד בישראל – אובחנו גם הם כחולי קורונה. בכפר חלו גם ילד בן 12 ונערה בת 15. חולי הקורונה הועברו לבידוד בבית החולים בכפר תורמוסעיא. בגדה המערבית אובחנו עד כה 75 חולי קורונה, בנוסף לתשעה ברצועת עזה. בסך הכל התגלו 84 פלסטינים כחולי קורונה.

השתתפו בהכנת הכתבה: אנה רייבה ברסקי, מעיין הרוני, טל לב רם, יאסר עוקבי, משה כהן ויובל בגנו