מניין הנדבקים בקורונה בישראל עלה היום (שבת) ל-3,619. מספר המתים נותר ללא שינוי ועומד על 12 בני אדם. 54 חולים מאושפזים במצב קשה, 43 מהם מונשמים,  ו-81 במצב בינוני. 3,383 חולים מוגדרים כמצב קל, ו-89 בני אדם החלימו עד כה מהמחלה.

שמואל ספרי, אזרח ישראלי בן 82 מחיפה, נפטר באיטליה כתוצאה מנגיף הקורונה. האזרח שהה יחד עם רעייתו בשייט בסבונה שליד טורינו (צפון המדינה). לאחר שהתגלה כחולה קורונה אושפז בבית חולים ולאחר מספר ימים נפטר. רעייתו של ספרי נמצאת בבידוד במתקן צבאי בטורינו. קונסול ישראל ברומא בסיוע קב"ט הקהילה בטורינו מלווים אותה.

נתוני החולים נכון ל-28/3 בערב (צילום: משרד הבריאות)
נתוני החולים נכון ל-28/3 בערב (צילום: משרד הבריאות)

עקב בעיית מחשוב שהתגלתה הלילה בהעברת הנתונים, מתן תשובות המעבדות מתעכבת. ממשרד הבריאות נמסר כי "עבודת המעבדות נמשכת כסדרה בשבת וכך גם לקיחת הבדיקות על ידי מד"א. צוותים של משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה עובדים על פתרון בשעות אלה".

ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, מסרה לצוותי המעבדות את המסר הבא: "שלום, מבקשת למסור הערכה רבה לפעילותכם המקצועית והמיומנת. אני יודעת שאתם עובדים סביב השעון ויותר מכך. מבקשת להדגיש כי הסוגייה אותה אנו בודקים כעת אינה קשורה לעבודתכם המקצועית אלא לנושא מיחשובי. נושא זה הובהר ויובהר גם לתקשורת. מבקשת לחזק אתכם ולהודות לכם שוב, סיגל".

מוריס דורפמן, ראש חטיבת רגולציה מחשוב ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות מבהיר: ״מדובר ב-27 מעבדות פעילות בכל רחבי הארץ. במסגרת בדיקה שגרתית של מהימנות הנתונים אמש התגלו מספר נתונים סותרים. לאור זאת הוחלט לבצע בדיקה מקיפה בכל המעבדות של נתוני הבדיקות שבוצעו אתמול. חשוב להדגיש שצוותי המעבדות עושים עבודה מצוינת ושהמעבדות פועלות בהיקפים חריגים שעוד ילכו ויגדלו ובמשך 7 ימים בשבוע. 

לדבריו: "פעילות המעבדות נמשכת בשבת, וכך גם פעילות מד"א. ההנחיה הינה רק לעצור בשלב זה את הודעות לציבור על הבדיקות שנעשו אמש. להערכתנו התקלה תתוקן תוך שעות בודדות״.

דורפמן הוסיף: ״צריך לזכור שהמעבדות עובדות בקיבולת של אלפי בדיקות ליום - עוד מעט נגיע ל-10,000 בדיקות ביממה ובעוד שבועיים על פי הנחיית רה״מ 30 אלף ביממה, זוהי כמות גבוהה מאוד של בדיקות שמדינת ישראל עושה וזה מגביר את כמות העבודה של כולנו".

בסרטון מאוחר יותר הוסיף דורפמן כי מדובר בשמונה מקרים בלבד בהם היו פערים בין הנתונים, מתוך למעלה מ-6000 בסך הכל. למרות זאת, החליט ההמשרד לעצור את העברת הנתונים בכללותה. הבדיקות עצמן ממשיכות להתבצע כרגיל.

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביכוכימאים ועובדי המעבדות, אמרה: "עד כה, עושות המעבדות הרפואיות עבודה מצוינת, מקצועית ומהימנה. הבעיה היא בחוסר הסדר בשטח. בין היתר, *בפער בין הנתונים המתפרסמים של היקף הדיגום המטופלים, לבין הגעתן למעבדות*. כל דגימה, מרגע הגעתה לכל אחת מהמעבדות הרפואיות, בשעות הפעילות, נבדקת תוך 6 שעות, ומועברת התשובה מהמעבדות למשרד הבריאות, לפי הפרוטוקול. יש לבדוק את השרשרת ואת המסלול כולו, מרגע לקיחת הדגימה, עד הגעתה למעבדה, ואופן מסירת התשובה על ידי משרד הבריאות".

בתוך כך, חילקה המשטרה היום עד השעה 17:00 1296 דו"חות למפרי הנחיות משרד הבריאות. 73 דו"חות חולקו על הפרת בידוד, שישה על הפרת חובת דיווח למשרד הבריאות, 108 על סירוב לפזר התקהלות, 105 על הפעלת עסק בניגוד להוראות, 849 על יציאה למקום ציבורי בניגוד להוראות, 152 על שהייה במקום אסור, שניים על תפילה במקום אסור ואחד על הפעלת תחבורה ציבורית בניגוד להוראות.