על רקע המשבר הכלכלי והתעסוקתי שגרמה התפשטות נגיף הקורונה, פרסם הערב (ראשון) שירות התעסוקה תוכנית חירום שגיבש במטרה לצמצם את שיעור האבטלה בישראל.

התוכנית מבוססת על ארבעה מסלולים המיועדים לאלו שאיבדו את עבודתם או הוצאו לחל"ת בעקבות המשבר:

  • מסלול עבודה עם המעסיקים להשבת עובדי החל"ת: מיועד להגדלת סיכויי החזרה לעבודה אצל המעסיק ולקליטת העובדים מחדש. ככל שהמשבר יימשך, יידרשו התאמות משמעותיות של סביבת העבודה ויהיה צורך להפנות משאבים לסיוע לעובדים ובעיקר בעלי שכר נמוך.
  • מסלול השמה ישירה: מיועד לדורשי עבודה בעלי סיכויי השמה מהירה גבוהים וכולל התאמה בין דורש עבודה למשרה מתאימה, תוך שימוש בכלים דיגיטאליים מתקדמים וסדנאות לחיפוש עבודה.
  • מסלול חיזוק כישורים ומיומנויות: מיועד לאנשים שלצורך שילובם במקום עבודה הולם נדרש סיוע לשכתי קצר וממוקד לחיזוק יכולת ההתמדה, הקידום ופריון העבודה שלהם.
  • מסלול הכשרה מקצועית (VT): מיועד לאנשים בעלי פוטנציאל גבוה להידרדר לאבטלה ממושכת, או לאלה שזהו אינו המקרה הראשון שבו הם מקבלים קצבה. מסלול זה כולל הפנייה להכשרה במכללה או אצל המעסיק, תוך ביצוע ליווי לשכתי ממוקד.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, אמר: "נדרשת תוכנית לאומית למאבק בממדי האבטלה, בשל החשש המוחשי כי למשק ייקח זמן רב לחזור למצב של תעסוקה מלאה. אם מנסים לחפש אור במצב הקשה הזה, הרי שזו הזדמנות שבאה מכורח המציאות לייצר רפורמות בשוק, שמטרתן להגדיל את הפריון של העובדים ולתת לקבוצות גדולות באוכלוסייה כלים להתמודד עם שוק העבודה המודרני. בנוסף, עלינו להתאים את הטיפול אישית ככל הניתן לכל דורש עבודה, על מנת שיוכל לחזור לעבודה המתאימה לו. כדי להתמודד עם המשבר, יש להתגייס למאמץ לאומי המכוון להשבת העובדים למקום עבודתם, בעיקר כדי שהמצב הזמני שאליו נקלענו לא יהפוך לקבוע – זו מטרתנו הגדולה והחשובה בתקופה הקרובה"