בצל השתתפותם של מאות בני אדם בהלוויה בבני ברק הלילה, אמר היום (ראשון) מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כי נשקלת אפשרות להטיל הסגר על אזורים חרדיים. לדבריו, "יש לנו לא מעט בעיות בחברה החרדית, ובאזורים כמו בני ברק. חלק מהדיון מדבר על איך אולי נצליח לעשות את הסגר ולבודד את אותם אזורים".

בדיון בוועדת הקורונה אמר באב"ד: "אנחנו בסדר גודל של חודש מאז הקורונה התפשטה בישראל ונעשו צעדים דרסטיים שלא נעשו מאז קום המדינה. המשימה שלי כמנכ"ל האוצר היא שהמשק יתפקד. יצא בתקשורת שמשרד האוצר והבריאות נלחמים – ממש לא. המשימה של הבריאות היא לעצור את הנגיף, המטרה שלנו היא לדאוג למשק. יש לנו לא מעט בעיות בחברה החרדית, באזורים כמו בני ברק. חלק מהדיון מדבר על איך אולי נצליח לעשות את הסגר ולבודד את אותם אזורים".

בהתייחס לקשיים שאיתם מתמודד המשק, אמר: "אני לא מזלזל בקמעונאות אבל זה לא מה שיפיל את המשק לכן אנחנו בודקים מה ישפיע מקסימום על העקומה תוך פגיעת מינימום במשק. למעלה מ 90% נמצאים בחל"ת ולא מפוטרים. החל"ת אמור להגיע בשלושה החודשים הקרובים לסדר גודל של 14 עד 15 מיליארד שקל, עם מיליון אנשים בחל"ת". 

"ההשבתה החלקית שיש עכשיו תימשך חמישה שבועות", הוסיף באב"ד. "מדובר על פגיעה בתוצר של 5%, 75-70 מיליארד שקל. אם מדובר על השבתה כוללת נעמוד על פגיעה של 18%. ההשפעה על הגירעון דומה - השבתה חלקית לחמישה שבועות תגדיל את הגירעון ב-6%. כתוצאה מהצעדים יש פגיעה מאוד גדולה בשכירים, עצמאים ובעלי עסקים. החבילה עליה הכריזו של 80 מיליארד שקל נמצאת בדיונים אך אלו סדרי הגודל והיישום המתוכנן הוא מידי". 

שי באב''ד בוועדת הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
שי באב''ד בוועדת הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

בהתייחס לצעדים הבאים שבהם מתכוונים לנקוט באוצר, אמר: "למדינה יש רשת בטחון סוציאלית מצוינת לשכירים. ביחס לעצמאים- מאחר ואין להם דמי אבטלה, יצרנו כלי שנותן מענה גם להם במסגרת אותה רשת בטחון בצורה של מענק עד לאחר הפסח (סוף אפריל). יהיה מענה בשלוש (וחצי) שכבות: 1. מענק על פי קריטריונים לנפגעי המשבר 2. מענה תזרימי - הוקמו קרנות עבור הלוואות אם בתנאים מאוד נוחים 3. דחיית תשלומים - הטבות רגולטוריות, מע"מ, ארנונה, מים (בחלק מהמקרים בוטלו תשלומים ולא רק נדחו) 4. שכבה רביעית קטנה – האצת המשק, השקעה בהשקעה במשק שאמורה להניב פריון בהמשך (לדוגמה השקעה בתשתיות)".

את דבריו חתם באומרו כי "העסקים הקטנים הם אלו שנפגעו הכי קשה, לכן דחיית התשלומים עבורם היא הכי גדולה. אנחנו מודעים לבעיה, שמה שנתנו לעסק עד כה לא מספיק. החשש שלנו זה שברגע שנתחיל להיכנס לעולם המקורות התקציביים זה יהיה כמו להעביר מיני תקציב, יהיו וויכוחים עד אין סוף. כשנעשה תקציב, ונראה מה היו נזקי הקורונה, כמובן שנעשה קיצוצים ממקומות שונים במשק".

מאות בהלוויה בבני ברק. צילום פרטי

כאמור, בניגוד להוראות משרד הבריאות, התקיימה הלילה בבני ברק הלוויה בה השתתפו מאות תושבים חרדים, והמשטרה איבדה שליטה על האירוע. 

כבר סמוך לשעה 23:00 אמש נערכו כוחות משטרה ויס"מ גדולים מאוד בכניסה לבני ברק לקראת הלוויתו של ראש ישיבת בית דוד, הרב צבי שינקר. תחילה, דרשה המשטרה כי ההלוויה תצא מביתו ישירות לבית העלמין ויזניץ' בבני ברק, אולם, בהתערבות זק"א ת"א, לאור בקשת המשפחה, ניתנה התחייבות כי המלווים ישמרו ויקפידו על הכללים, לרבות מרחק של שני מטרים כמתחייב, מה שהוביל את המשטרה לאשר את קיומו של מסע ההלוויה, החלטה שהתבררה כשגויה. 

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מסר בתגובה להלוויה שהתקיימה הלילה בבני ברק כי "קיומה הנו אירוע חמור ביותר ומסכן חיים שפוגע בציבור. אני דורש ממשטרת ישראל אכיפה נחושה ושוויונית של הנחיות משרד הבריאות בכל חלקי המדינה, ללא שום חריגים. לאור המצב, זימנתי להיום דיון דחוף עם פיקוד המשטרה בנושא האכיפה במגזר החרדי. רובו המכריע של הציבור החרדי מבין ומקיים את הנחיות משרד הבריאות ועל המשטרה לעשות כל הנדרש כדי למנוע מחלקים קיצוניים בציבור לסכן את חיי הכלל".