תשעה בתי אבות ברחבי הארץ התגלו עד כה כמוקדי הדבקה בנגיף הקורונה, ואתמול אף התברר כי כל חמש הנשים שמאושפזות במצב קשה מסיבוכי הנגיף בבית חולים סורוקה בבאר שבע הן דיירות בית האבות "משען" בעיר. עבור מנהלי בתי האבות והמוסדות הסיעודיים בארץ, נתונים אלו רק מדגישים את מצוקתם, בהיעדר הנחיות ראויות, לטענתם, מצד הרשויות.

בשיחה עם "מעריב", מנכ"ל הדיור המוגן "לב גנים" בנתניה יוסי קפלן מבטא תחושות מצוקה וכעס. "עד היום טרם התקבל מאף גורם רשמי דוח על האירועים החריגים שכבר קרו במוסדות הקשישים", הוא אומר, "לא קיבלנו שום מסקנות, תובנות או הפקת לקחים כדי שנוכל, בתור מנהלים של בתי הדיור המוגן והמוסדות הסיעודיים, ליישם. נותרנו לבדנו במערכה עם הדיירים".

קפלן, שהוא גם גרונטלוג (מומחה לזיקנה) ואחד מיוזמי קבוצת החירום של מנהלי בתי האבות, מוסיף: "הפכתי למומחה בתחום החיטוי. אנו משלמים מחירים מטורפים לציוד מגן ולמסיכות, שכן משרד הבריאות רכש את כל הציוד לעצמו וכך העלה את מחירי המסיכות וציוד המגן למחירי שוק במלחמה. אין פיקוח על המחירים, שלא לדבר על חלוקת ציוד לצוותים. מדי יום אנו ממציאים את הגלגל מחדש. הזנחת המדינה את הגיל השלישי נחשפת כעת ברגע הכי קשה. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, קשישים מבודדים ללא מערכת תומכת, מחסור בכוח אדם ומחסור בציוד. פשוט בלגן וקטסטרופה. יש להקים מערך ייעוץ פסיכולוגי מקצועי ומיידי רק לאנשי הגיל השלישי, וכולי תקווה שמישהו יתעשת ויקדם מהלך זה במהרה".

אברהם אלון, דייר ב"לב גנים", מספר על הקשיים של הדיירים בתקופה האחרונה: "הגענו לדיור מוגן כדי להוסיף חיים לשנים ולא רק כדי להוסיף את השנים לחיים. הקורונה אולי לא תיקח לנו את השנים, אבל כבר שיבשה לנו את החיים. הפעילויות הופסקו, המסעדה מספקת את הארוחות לדירות, המרפאה שלנו הפכה למרפאה ניידת וכל דייר מקבל ביקור אחות בדירתו. ההתקבצות חסרה לי, אבל לפחות יש כאן צוות שנותן את הנשמה, אוזן קשבת ומענה. לבי נקרע כשאני חושב על הקשישים שחיים בבתיהם לבדם בתקופה הזאת".

בתוך כך הורה אתמול משרד הבריאות לעובדי בתי האבות והמוסדות הסיעודיים לעשות שימוש יומיומי במסיכות כירורגיות, אף שאלו לא סופקו להם. עוד נמסר כי על העובדים להגיע רק למקום עבודה אחד ולא לכמה מקומות. רוני עוזרי, יו"ר א.ב.א (איגוד בתי אבות ודיור מוגן), תקף בחריפות את ההנחיות החדשות וטען כי יש חשש שעובדים יעדיפו את עבודתם בבתי החולים על פני בתי האבות: "משרד הבריאות ממשיך לייצר הנחיות על הנחיות, במקום להיכנס לעובי הקורה ולייצר פתרונות. אין קשר בין המציאות הקיימת בשטח לבין הפקידים האטומים אליה. מתייחסים לצוותים ולדיירים הקשישים כסוג ב'. על משרד הבריאות לשלוח בבהילות ציוד מיגון מלא לכלל הצוותים ולערוך בדיקות קורונה לכלל העובדים והדיירים".