על רקע הדיווחים שפורסמו הבוקר (שני), והוכחשו, לפיהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עלול להיכנס לבידוד לאחר שאחת מיועצותיו, רבקה פאלוך, נדבקה בקורונה, שוחח מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' ארנון אפק, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM בנושא, והתייחס גם לאפשרות הטלת הסגר הנשקלת בימים האחרונים.

גולן - מה צריך לעשות הרופא של נתניהו?
"הרופא של ראש הממשלה בוודאי יודע מה לעשות וקטונתי מלתת לו עצות. אני בטוח שהוא יודע דברים שאני אינני יודע, על מידת הקרבה וכל שאר הדברים. לכן, לא אתן לו בוודאי עצות בשידור, אני בטוח שהוא יודע ומכיר את הנחיות משרד הבריאות ובמידת הצורך הוא יכול להתייעץ".

ענת – ראש הממשלה בא במגע עם חולה מאומת בקורונה, האם הוא צריך להיכנס לבידוד?
"אנחנו שואלים שאלות היפותטיות, עצם העובדה שאדם נמצא במקום מסוים, או עובר ליד מקום, זה עדיין לא אומר שהוא צריך להיכנס מיד לבידוד. צריך לדעת מה הפרטים, אי אפשר לעשות הערכה כזאת מעצם העובדה שעבר ליד אדם. אנחנו כן מבינים את החשיבות של מילוי הוראות משרד הבריאות".

גולן – יש גם דוגמה אישית, בדומה למנהיגים רבים בעולם שנכנסו לבידוד – אולי גם נתניהו צריך?
"אני משוכנע שראש הממשלה נוקט את כלל האמצעים הנדרשים, הוא באמת מהווה דוגמה לציבור. אני חושב שכול אחד מאיתנו צריך להתעסק במה אנחנו עושים ואיך אנחנו מיישמים את הנחיות משרד הבריאות".

ענת- אנחנו שומעים בימים האחרונים, באופטימיות זהירה מאוד, איזושהי מגמה של שיפור קל בהתפרצות, אתה יכול לאשש זאת?
"קודם כל צריך להיות זהירים בנושא הזה, אני מניח שאנחנו נדע יותר פרטים לקראת סוף השבוע ובתחילת שבוע הבא, כי לוקח פשוט זמן בין תחילת הצעדים לבין ההשפעה באמת על התחלואה. חלק גדול מהעלייה שאנחנו רואים כיום ובשבוע שעבר, נובעת למעשה מאירועי הפורים והחשיפה של האנשים אחד לשני. לצערי, בכמה מקומות גם אי הקפדה על הנחיות משרד הבריאות. כרגע, אני חושב שההנחיות מבוצעות בצורה יותר טובה וגם חלק מהציבורים במדינת ישראל, שאולי היה קשה להם יותר להבין בהתחלה, הבינו. שמחתי לראות גם את ההנחיות שיצאו לגבי אותם ציבורים".

גולן – מדובר בתחילת הפירות של ראשוני הצעדים שנקטנו לפני שבועיים?
"אני אשמח להיות אופטימי. אני מאוד מקווה שכך יראו הדברים".

גולן –מספר החולים יחסית לא גבוה, מספר הנפטרים נמוך, אבל מספר החולים במצב קשה ובינוני עולה בקצב לא מרגיע.
"זה צפוי. צריך להבין שבסופו של דבר מה שקורה במחלה, וזה המהלך הטבעי של המחלה ברוב המקרים, 85% מהמקרים היא מחלה קלה, חלק אפילו יהיו א-סימפטומים. כלומר, אנשים שלא יודעים בכלל שהם חולים".

 ענת-  זו עוד יותר סכנה, לא?
"אם לא מקפידים על הוראות הבידוד, או במקרה הזה על ההוראות שחלות על כולנו".

ענת – אנשים נתקלים אחד בשני עדיין כי לא בכל מקום שומרים.
"לכן כל כך חשוב להעביר את המסר הזה. במצב כזה, חשוב מאוד להקפיד על ההוראות בגלל החולים הא-סימפטומטיים".

גולן – מספר החולים במצב קשה עולה במהירות.
"דיברתי על ה-85% של הכוס המלאה, יש גם 15% של הכוס היותר ריקה. זה בדיוק המצב לגבי החולים שסובלים ממחלה בינונית וקשה, כרגע אנחנו רואים את העלייה בהם ולצערנו גם באנשים שנפטרים".

ענת – מהי עמדתך לגבי סגר מלא?
"אני חושב שזה מסוג הדברים שנכון שישקלו אותם במשרד הבריאות, למול הנתונים שקיימים מולם. כדי להביע דעה על הנושא הזה, אני צריך להיות יותר חשוף למגוון רחב יותר של נתונים. אני בטוח שגם משרד הבריאות וגם משרדי הממשלה האחרים עושים את השיקולים הנכונים עבורנו, פשוט להם יש את תמונת המצב שלנו אין תמיד. אבל, אם כולנו נקפיד ונפעל באמת לפי ההנחיות הקיימות בוודאי נוכל למנוע או לגרום לממשלה לא להזדקק לצעדים האלה".

גולן –לדעתך הייתה בעיה עם ניהול הנושא במגזר החרדי?
"צריך לזכור שהמגזר החרדי איננו נחשף לאמצעי התקשורת, הוא לא רואה טלוויזיה, לאו דווקא שומע את התוכנית שלכם. לכן, צריך לפנות אליו באמצעים המכוונים לאותו מגזר וישנן דרכים. שמחתי לשמוע אתמול שאחד מגדולי המגזר, הרב קנייבסקי, יצא עם אמרה חד משמעית בנושא הזה, אלה הצעדים הנכונים".

גולן – 50% מהחולים, 50% מהאנשים שנזקקים למכונות ההנשמה הם מהמגזר החרדי, מבני ברק וירושלים.
"במקרה שלנו, חלק מהאנשים שאנחנו מטפלים בהם, כמובן שהם חלק מהמטופלים שלנו, זה באמת הציבור מבני ברק. אנחנו מטפלים בהם באותה מסירות שאנחנו מטפלים בשאר עם ישראל".

ענת – מהי עמדתך לגבי סגר נקודתי? היית ממליץ?
"זה חלק מהצעדים שניתן לנקוט אותם, צריך לבצע הערכת מצב מאוד מדויקת, לראות מה באמת התחלואה באותם מקומות ומה הדרך לפעול. אלה בהחלט צעדים שנעשו בעולם כולו וזה אחד האמצעים שיש בידי משרד הבריאות, אני בטוח שהם יקבלו את ההחלטות הנכונות. אני זהיר בדבריי כי אנחנו צריכים לפעול כולנו ביחד, עם אחד, חשוב לא לטעת סטיגמה בקבוצה כזו או אחרת".

ענת – חלילה, אנחנו פשוט יודעים מה ההשלכות על כלל הציבור וגם זה שומר עליהם.
"את צודקת לחלוטין".