על רקע הביקורת הציבורית שנמתחה בימים האחרונים בעקבות מספר מקרים בהם הופר האיסור על התקהלויות בציבור החרדי, שוחח הבוקר (שני) סגן ראש עיריית בני ברק, גדליהו בן שמעון, עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, וניסה לספק הסברים למצב.

ינון - מה שלומך?
"אל תאבד אף פעם את אמונת החכמים, זה מוצר צריכה בסיסי, בפרט היום כשאתה רואה את כל ההתקדמות של הטכנולוגיה והמעצמות הגדולות שפתאום בא נגיף בלתי נראה, שאף אחד לא התמודד איתו והפך את כולנו לכאלה קטנים ,כאלה מאוחדים, כאלה משפחתיים. יש כאן משהו מעל הטבע".

ינון –אני חושב שמה שקרה פה זה פאול בבחינת הרבנים שלא היו ערים מספיק למתרחש.
"אתה רוצה לייחס את זה על האירועים שנחשפנו אליהם בבני ברק?".

בן – לפני זה, אמרת שבא נגיף והפתיע את כולנו. ביל גייטס ניבא את כל סיפור הנגיף הזה ושהעולם יכול להיערך, אמר איך אפשר, אבל לא הקשיבו לו. הרב קנייבסקי, באיחור גדול מאוד, הורה לסגור. עכשיו תשאל את המומחים והם יסבירו לך את המשמעות של השבועיים איחור, אחרי שהוא נתן הוראה להמשיך ללמוד כרגיל.
"אני אשאל אותך שאלה הפוכה. המנהיגים שלך, לא משנה מימין או שמאל, האנשים שאחראים עלייך ועליי - אם הם רואים את ביל גייטס, מדוע לא נערכו לזה כמו שצריך? מדוע כל הקדמה, הטכנולוגיה, מכון ויצמן, כל המכונים, כל המגדלים, הפאר, ההוד וההדר, ואף אחד לא נערך לזה? את כל האשמה אתה מטיל על הקבוצה מבני ברק? אנחנו כל כך מתקדמים שאנחנו יכולים לייצר אנשים מרובוט, אבל נגיף כזה קטן? אתה רק מחזק את דבריי, ועוד אומר שחזו אותם כבר מי זה הפושע שלא טיפל בזה עד עצם היום הזה? מדוע אף אחד לא שמע לו עד היום?".

בן – אני לא מחזק את דברייך, יומצא לו חיסון וזה לא יקרה בישיבות. הם לא הקשיבו כי פוליטיקאים מתעניינים רק במה שהם רואים בקרבתם. 
"תרשה לי לחשוב שמכון וייצמן לא מונע מפוליטיקה"

בן – מכון וייצמן לא יכול למצוא חיסון לנגיף לפני שהוא מגיע, אבל הממשלה צריכה להתכונן שיהיו פה מספיק מכונות הנשמה, שתהיה מערכת בריאות עם מיטות. אתה אומר אנחנו נטפלים לחרדים? אנחנו לא נטפלים לחרדים אנחנו מציינים נתונים שההדבקה אצלכם גדולה פי 4 משאר החברה.
"החברה החרדית, כולם יודעים שהיא חברה מאוד קהילתית, יותר מהציבור החילוני. זה אומר שהחברה החרדית נפגשת בתפילת שחרית בבוקר, בתפילת מנחה בצהריים, בתפילת ערבית בערב, בשיעור הדף היומי, בשמחת חתונות, בשבע ברכות, באירועים, כל דבר בציבור החרדי הוא קהילתי מאוד. בחלק הזה אני מסכים איתך, שאני עוקב אחר התוכניות שלכם תקופה מאוד ארוכה, ואת כל האני מאמין שלך לגבי בנימין נתניהו, ותרשה לי בחלק הזה להית שותף איתך.

"בחוסר משילות שהיה כאן או שנמצא כאן כרגע, גם כאזרח ישראלי ולא רק כאדם חרדי, אף אחד מאיתנו, נכון לעכשיו, לא יודע מה מותר ומה אסור, כל יום יותר קשה מהשני, או כל יום קל מהשני. אתה לא יודע מה מותר ומה אסור, אף אחד לא מבין את גודל החומרה, גם ממשלת ישראל עצמה לא הבינה את גודל החומרה. לכן, האזרחים במדינת ישראל נוהגים כפי שנוהגים, ביבי מתנהג איתנו כמו גננת, שאם לא תתנהגו יפה מחר אסגור לכם עוד. זה הגיע ב'דיליי' למגזר הכללי, וב'דיליי' יותר גדול למגזר החרדי, שגם לקח לו זמן להפנים. אל תשכחו שהמגזר החרדי מנותק, לא שומע כרגע את השידור שלי ושלך".

ינון- יכול להיות שלא ידעו איך לחדור לאנשים שלא שומעים רדיו.
"חד משמעית זה נכון, ומנגד גם ממשלת ישראל לא הצליחה ליצור אחידות בפאניקה, נקרא לזה ככה, להשריש ולהטמיע גם בכלל הציבור, אנחנו אזרחים שווים, והסתובבנו יחד במקומות, עד לפני שבוע וחצי-שבועיים אנשים בשבת חשבו שזה יום עצמאות ויצאו, לא כי מישהו מסכן את חייו אלא כי הממשלה לא ידעה להסביר נכון לציבור את הסכנה של מגפת הקורונה. נכון שביל גייטס, לטענתך, חזה את זה מזמן, אבל העולם לא נערך לזה. אף אחד לא חשב על זה וכולם חשבו שקורונה זה רק בירה, אף אחד לא ידע על זה. אם מישהו היה ער לזה היו נערכים לזה".

ינון – איך אתה מסביר את האחוזים הגבוהים של חולים חרדים?
"הכל הגיע בדיליי וזה מגיע תמיד בדיליי למגזר החרדי ולכן הקריאות של הרבנים, שנעשו אמש, היו צריכות להיעשות לפני שבועיים. אבל תורה לא מבטלים כזה מהר, ובתי כנסת לא נסגרים כזה מהר, וגם הממשלה לא ידעה להעביר בצורה נכונה למגזר החרדי את החומרה וסכנת הנפשות. אם הייתי מוציא לפני שבועיים כרזה על מישהו שמתפלל במניין שהוא בגדר רוצח - היו חושבים שאני משוגע. היום זה מתקבל יותר על הדעת, כי ההטמעה והיכולת להשריש בציבור הישראלי הכללי, שמגפת הקורונה זה סכנה, שזה כמו לשלוח קבוצת אנשים לאמצע כביש גהה, היום זה יותר מוטמע הציבור החרדי שהגיעה לו בדיליי ההטעמה. אף אחד לא עושה את זה בכוונה, אין אדם נורמלי ושפוי שמכניס עצמו לכבשן האש, לא מכיר דבר כזה, אלא אם זה מגיע מבורות מסוימת".

בן – זה לא התפקיד שלכם, של השלטון המקומי, להסביר לציבור שלכם?
"חד משמעית זה מה שאנחנו עושים, אבל החברה החרדית לא בנויה מתפקיד של שלטון מקומי, היא בנויה מאמונת החכמים".

ינון – החכמים לא טעו?
"לא, כי גם הם לא הפנימו את גודל הסכנה".

ינון –זה משהו שאתה לא יכול להגיד על רבנים שהורו להמשיך ללמוד.
"אין רבנים כאלה היום, גם לא רבני הפלג הירושלמי".

ינון – אבל לפני שבועיים היו.
גם לפני שבועיים הציבור הישראלי הלך לים, כי הוא לא הפנים את הסכנה. איך הוא יפנים, אם לא ראה את ההצגות של ביבי כל ערב?" 

בן – יכול להיות שבמגפות צריך להישמע לשלטון ולא לרב?
"אין ספק שאם חלילה דבר כזה יחזור על עצמו, אתה יודע הרי הבית ספר הגדול של החיים זה הטעויות שאנחנו עושים, ברור שהחברה החרדית תהיה הראשונה להפיק לקחים. החברה הזאת, שהיא קהילתית מאוד, נניח בשבת האחרונה אתה רואה כמה הקהילתיות תופסת מקום, לראות בניינים עם מרפסות ששכנים לא מסוגלים להיפרד זה מזה".

ינון – אבל זה דיני נפשות בסופו של יום.
"נכון, ונכון לעכשיו, להיום, תפתח את כל העיתונים ותראה שאין היום רב, אפילו לא מהפלג הקיצוני ביותר, הפלג הירושלמי של הלוויה שהייתה במוצאי שבת, כולם כאחד קוראים שאסור לצאת מהבית כי זו סכנת נפשות, זו סכנה שאין אדם שיכול לעמוד בפניה, מי שיוצא החוצה יש לו בגדר דם על הידיים".