העצמאים כורעים תחת הנטל: המציאות החדשה בצל מגיפת הקורונה מערימה לא מעט קשיים כלכליים על הציבור הישראלי, על העובדים העצמאיים בפרט. מאות כלי רכב הגיעו אתמול למשכן הכנסת בירושלים, זאת כצעד מחאה על מצבם הקשה של העצמאים. במהלך המחאה, שאורגנה על ידי ארגון להב, דרשו המפגינים סיוע כלכלי בהול מהמדינה.

"ממשלת ישראל חייבת לנו סופר טנקר כלכלי. למיליונים בישראל נגמר החמצן בכל רגע שעובר. עולם התרבות והאירועים נמצא כבר כיום במצב של 100% אבטלה", טענו המארגנים והוסיפו כי "המדינה חייבת להתערב ולתת מענקי חילוץ והצלה על מנת להציל את עולם התרבות והאירועים בפרט, ואת המשק הישראלי בכלל", טענו מובילי מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים. עוד הזהירו כי ענף התרבות והאירועים מונה כ-150 אלף עובדים, שאיבדו, נכון להיום, את פרנסתם.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, התריע במהלך ההפגנה: "מדינת ישראל מפקירה את כולנו, מאות אלפים, בציניות חסרת רחמים. היא גורמת לפגיעה אנושה בתשתית הכלכלית והחברתית של המדינה. זו פגיעה בלתי נסלחת בסולידריות הישראלית ובערבות ההדדית".

הוא ציין שאיגוד המוסכים פעל בשלושת השבועות האחרונים במסגרת חירום, וכי הם מסייעים לשימור את תנועת כלי הרכב בישראל וכן מאפשרים קו אספקה רציף למוצרים החיוניים. "להבדיל מההנהגה בישראל, האיגוד פועל באחריות על מנת לשמר את כוח האדם ופעילות המוסכים ברכל המגזרים ובכל רחבי מדינת ישראל", אמר לוי. 

משבר בענף המסעדנות

השף חיים כהן התראיין היום בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM ושיתף כי הוא עצמו נטל חלק בהפגנות העצמאים שנערכו אתמול מול משכן הכנסת בירושלים. "אנשים באו להפגנה כדי להגיד דבר אחד - אין לנו יותר חמצן כלכלי, אנחנו לא יודעים מה הולך להיות בחודש הבא. אישה אחת ניגשה לחברת הכנסת קרן ברק ואמרה לה בצד 'תגידי, את חושבת שהממשלה תיתן לנו כסף לפסח'?", סיפר כהן. 

 מה הסיפור? על מה מחיתם?
חיים: "תראה, קודם כל, למרות שאני בארגון המסעדות, היו בהפגנה אנשים מכל המקצועות החופשיים, העצמאיים היו גם בכירים דרך אגב.אישה אחת ניגשה לחברת הכסת קרן ברק ואמרה לה בצד 'תגידי, את חושבת שהממשלה תיתן לנו כסף לפסח?' תאמין לי, זה כמו סכין וזה בעצם מה שבא להגיד האנשים"

בשביל לעזור לך או למסעדה דומה, כמה הממשלה צריכה לתת כדי שהעסק יוכל לקום על הרגליים אחרי המשבר?
חיים: "אני רוצה לתת לך דוגמה את ארצות הברית, שהיא מדינה סופר קפיטליסטית, אף אחד לא יכול לחשוד בטראמפ באיזה חמלה סוציאליסטית על משהו, והוא הכניס יד והזרים מיליארדים על מיליארדים. הוא הזרים שני טריליון.

צרפת, שהיא מדינה עם בעיות חברתיות אין סופיות, הוציאה 300 מיליון יורו. כאילו יש איזושהי הבנה של ממשלות העולם שצריך להכניס יד לכיס, קודם כל לשמור על האנשים כדי שלא יאבדו את מקומות העבודה שלהם. ופה באוצר, וזה חטא קדמון שמתייחס לבעלי העסקים כאל גנבים, וגם יש נוסחה כלכלית שאומרת כוח השוק. מה זה? החלש ימות, החזק יהיה חזק". 

אף אחד, ומי שחושב אחרת ממני טועה, אני לא מצפה לצאת מורווח מהמצב הזה. אני מצפה כן לצאת מופסד וכן להתחיל מאיזשהי נקודה אחרת כי זה הגיוני, כולם נפגעו. אין סיבה שפתאום מישהו ירוויח מזה, אבל המדינה - אם היא לא תיתן מענקים שיתניעו, מה המטרה? יש ייאוש ואי וודאות, לא רואים את הסוף".