נתונים מדאיגים: שיעור האבטלה בישראל ממשיך לצמוח בקצב מבהיל של כמעט אחוז ליום ומתקרב לרבע מכח העבודה במשק - 23.1% נכון להיום (שני). מספר דורשי העבודה החדשים שנרשמו רק החודש בשירות התעסוקה עבר את ה-800 אלף ועומד על 804,712 נרשמים חדשים – 89.9% מהם בחל"ת. המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל הוא 962,563. 

מנתוני המוסד לביטוח לאומי עולה כי בישראל ישנן כעת מעל ל-44,300 משפחות בהם שני בני הזוג תבעו אבטלה בתקופת משבר הקורונה. משפחות אלה מהוות 15.28% מכלל תביעות האבטלה שהתקבלו בביטוח הלאומי. הנתונים הללו ואחרים הוצגו היום בפני ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בדיון על ההיבט הסוציאלי בתקופת המגיפה המתפשטת. 

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הוסיף כי התוספות לקצבאות ולמענקים בחודשים מרץ ואפריל יעלו 7 מיליארד שקלים. ראש זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מרדכי אלישע, דיווח בדיון על כ-4,000 פניות שקיבל המשרד על פיטורי נשים בהיריון, חופשת לידה וטיפולי פוריות רק בשבועיים האחרונים לעומת כ-1,200 בממוצע של שנה שלמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן, דרשה להקפיא את כלל תשלומי האזרחים למוסד לביטוח הלאומי: "לא ייתכן שמצד אחד המדינה מושיטה סיוע ומצד שני ממשיכה לגבות כספים מאוכלוסיות שחרב עליהן עולמן בעקבות המשבר. נדרוש חקיקת בזק בכנסת על מנת לבצע שינויים בתקנות הביטוח הלאומי שיטיבו עם האזרחים, הממשלה יודעת להעביר חוקים ביום אחד כשהיא רוצה". לשאלת יו"ר הוועדה השיב מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי כי המלצות המוסד לביטוח לאומי למתן מקדמות ולבטל הפחתות מהמענקים נמצאות עדיין במשא ומתן מול משרד האוצר.

לשכת התעסוקה - ימי קורונה (צילום: אלוני מור)
לשכת התעסוקה - ימי קורונה (צילום: אלוני מור)

יו"ר ועדת הביטוח הלאומי בלשכת עורכי הדין, ערן גולן, הביע חשש בדיון כי ככל שהמשבר יימשך ולא יהיו מקומות עבודה, אנשים ייאלצו להתקיים בדרכים לא חוקיות. רכז רווחה באגף התקציבים במשרד אוצר, נתנאל אשרי, אמר בדיון כי המשרד יקצה תוספת של 70 מיליון שקלים לטיפול בנושאי רווחה בחודש זה אבל ח"כ תומא סלימאן העירה: "אנחנו בכל זאת לא מרגישים שהמדינה מכניסה את היד עמוק לכיס ומוציאה את כל מה שהיא מחויבת אליו בתקופה זאת כדי להבטיח את רשת הביטחון לאזרחים. אני חוששת שנגמור עם הקורונה, ונתחיל לטפל בתוספת גדולה של משפחות שיתדרדרו אל מתחת לקו העוני".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, התריעה כי בתקופה זו ילדים רבים אשר נפגעים וזקוקים לעזרה לא מקבלים אותה: "כבר לפני שבוע הוצאנו מכתב לראש המל"ל בבקשה לתקן את התקנות לשעת חירום כך שיתאפשר לכל העובדות הסוציאליות לחזור לעבודה. אנחנו רגילים לחשוב על בית כמבצר בטוח אבל יש ילדים,  עכשיו בזמן שאנחנו מדברים, שסובלים מאלימות פיזית נפשית ומינית בתוך הבית שלהם ואין מי שרואה או שומע אותם: לא מערכת החינוך ולא מערכת הבריאות בקהילה. ולכן חשוב כל כך שיהיו עובדות סוציאליות שיעשו ביקורי בית ויפעלו כדי לאתר את הילדים הללו ולטפל בהם. יש להחזיר לעבודה גם את כל עובדי קידום הנוער בסיכון שרובם הוצאו לחל"ת ולהגדיר גם אותם כעובדים חיוניים".

בדיון שהתקיים במקביל בוועדת הכספים של הכנסת מתח מנכ"ל הביטוח הלאומי שפיגלר ביקורת על על אופן תשלום דמי האבטלה לעצמאים שעבדו גם כשכירים ואיבדו את הכנסתם כשכירים, על רקע משבר הקורונה: "המצב בו גורעים מסכום דמי האבטלה את רווחי העובד בתור עצמאי, הוא עיוות ועוול" אמר וציין עוד: "הגדרת דמי האבטלה לנשים חד הוריות, ולעניין דמי מזונות, לקצבאות נכות והבטחת הכנסה, כ'הכנסה רגילה', ולא כ'חלף שכר' פוגעת בקבוצות אלה ונאבק בכך ללא פשרות".