חיי הקשישים בסכנה עקב ביורוקרטיה: על פי חוק הדיור המוגן, שלא שונה במשך שנים רבות, רופאי בתי הדיור המוגן אינם רשאים להיחשף לתיק הרפואי של הדיירים הנמצא בקופות החולים.

בשנים האחרונות התריעה עמותת דיירי הדיור המוגן בפני משרדי הבריאות והרווחה כי התקנה הזאת בחוק פוגעת באיכות הטיפול ומאלצת את הקשישים הדיירים לצאת מהדיור המוגן לטיפול רפואי המרוחק ממקום מגוריהם. כעת, עקב התפשטות נגיף הקורונה והפיכתם של לפחות תשעה בתי אבות בישראל למוקדי הדבקה מוכחים, הסעיף הזה מהווה סכנה ממשית לחייה של האוכלוסייה הפגיעה ביותר.

בשבוע שעבר פנה יו"ר עמותת דיירי הדיור המוגן אברהם בר דוד במכתב בהול לשר הבריאות יעקב ליצמן, בדרישה לאפשר לרופאים גישה לתיק הרפואי של הדיירים, כדי למנוע את יציאתם של הקשישים מבתיהם עבור שירותים רפואיים, ואת חשיפתם המסוכנת מול שאר האוכלוסייה. פנייה זו מהווה המשך לפרסום ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, האוסרות על ביקורים בבתי אבות, ומבקשות מהקשישים לצמצם ככל האפשר את מגעם עם הציבור.


קשישים בבית אבות (צילום: אילוסטרציה,אנה קפלן, פלאש 90)
קשישים בבית אבות (צילום: אילוסטרציה,אנה קפלן, פלאש 90)


נוסף לאתגרים העצומים שאיתם מתמודדים צוותי בתי האבות, שעל מקצתם דווח אתמול "במעריב", כל עוד לא מתוקן חוק החיסיון הרפואי לא יכולים דיירי הדיור המוגן, שלחלקם הגדול מחלות רקע מורכבות והיסטוריה רפואית משמעותית, לקבל טיפול רפואי אופטימלי ישירות מרופאי הבתים.

רק השבוע זעמו משפחות דיירי בית האבות משען בבאר שבע על רופא הבית שתחת ידיו הוצאו חמש דיירות לאשפוז במצב קשה במהלך סוף השבוע, אבל ידיהם של הרופאים הללו פשוט כבולות, והתקנות שאמורה הייתה הממשלה להגיש לכנסת לא הוגשו בתקופת ממשלת המעבר הארוכה בתולדות המדינה. מציאות שכעת מתנפצת בפני הדיירים וצוותי הבתים.

בשיחה עם "מעריב" מוסיף בר דוד: "ישנם הרבה קשישים בדיור המוגן שחרדים לגורלם, אך המצב אף גרוע יותר עבור קשישים שאינם יכולים להרשות זאת לעצמם, ששוהים כעת לבד בבתיהם וחוששים אפילו מיציאה למרפאה. לדיירים בדיור מוגן ישנה לפחות זמינות מיידית של רופא כעזרה ראשונה, אך למרבה הצער הדיור המוגן בישראל אינו נגיש כלכלית למרבית האוכלוסייה ועל המדינה לטפל גם בכך".

במשרד העבודה והרווחה עדיין ממתינים למינויים הן של שר קבוע והן של ועדת עבודה ורווחה קבועה בכנסת, שאמורה לאשר תקנות מעודכנות ורלוונטיות שיביא השר בפניה.