היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר היום (חמישי) למשרד הבריאות מבחינה עקרונית, להעביר לרשויות המקומיות מידע אודות רשימת חולי קורונה וחייבי בידוד. היום אושר סופית הנוהל, כאשר טרם לכן עוד הועבר ידע פרטני באופן ספציפי.

יש לציין, כי עוד בטרם אושר הנוהל, הודיע היועמ״ש למשרד הבריאות כי ככל שישנן פניות ספציפיות של רשויות הזקוקות למידע לתכלית של סיוע במקום בידוד חלופי, הרי שאין מניעה שהמשרד יאשר העברות מידע כאמור לתכלית זו.

במשרד המשפטים הסבירו כי "הנוהל שאושר היום נועד לאזן נכונה בין הצורך הדוחק להעברת מידע לטובת סיוע לרשויות המקומיות ולתושביהן, בהתמודדות עם השלכות של נגיף הקורונה והגנה על שלום הציבור ועל בריאותו, לבין החשש מפגיעה רחבת היקף שעלולה להיגרם לפרטיותם של תושבי הרשויות המקומיות. הנוהל גובש בסד זמנים קצר ביותר, ותוך שיתוף פעולה מלא של הייעוץ המשפטי לממשלה עם כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים – משרדי הבריאות, הפנים והרווחה, והוא מסדיר את פרטי המידע שיועבר, התכליות שהרשויות המקומיות יוכלו לעשות בו שימוש, כללים לעניין שמירת המידע וכן כללי דיווח ובקרה על מנת לוודא שלא נעשה שימוש לרעה במידע".

לפי הנוהל, התכליות היחידות שלשמן אושרה העברת המידע הן לצורך סיוע של הרשות המקומית לחייבי בידוד ביתי ולבני משפחותיהם בהתמודדות עם הקשיים שנגרמו להם עקב חובת הבידוד, וכן לצורך סיוע של הרשות המקומית לחייבי בידוד ביתי במציאת מקום בידוד חלופי דוגמת אכסניה המיועדת לכך. הנוהל מבהיר שאינו מאפשר לרשויות המקומיות, לעובדיהן, למי מטעמן או לכל אדם אחר לעשות שימוש במידע שיועבר לכל מטרה אחרת ובפרט לא למטרות של ניטור חולים, התחקות אחר מסלול תנועתם, חקירות אפידמיולוגיות, אכיפת הנחיות משרד הבריאות, והזהרת הציבור.

כמו כן, הנוהל מבהיר שאינו מאפשר לרשויות המקומיות לעשות שימוש במידע לצרכי פיקוח ואכיפה של חובת הבידוד וככל שהמשטרה תזדקק לסיוע של פקחי העיריות, היא תנחה אותם לעניין אופן האכיפה. הנוהל הופץ לראשי הערים ולמנהלי המחלקות השירותים החברתיים, וכן יפורסם כחוזר מנכ"ל משרד הפנים.