בחזית הרפואה

הפנים של הקורונה - משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות
משבר הקורונה אילץ את בר סימן טוב (43, כלכלן שעבד באגף התקציבים של משרד הבריאות) לעמוד בפריים טיים, מדי ערב, להסביר לאזרחי ישראל על המגיפה שהפכה את חייהם, ולהפוך לפנים שמופיעות בכל בית על מסך הטלוויזיה. אפילו הוא עצמו לא האמין שעד מהרה יכתירו אותו כנחמן שי החדש של עידן הקורונה. את ה"שתו מים" המוכר של שי, מימי מלחמת המפרץ הראשונה, מחליפה הבקשה "הישארו בבית". ככל שהתארך המשבר, החלו להישמע גם קולות אחרים, למשל מצד הטוענים כי העובדה שהוא כלכלן ואינו רופא בהכשרתו, עומדת לו לרועץ. זאת ועוד, ככל שהעמיקו הפערים בין דרישות משרד הבריאות לאלה של האוצר, הפך בר סימן טוב למזוהה עם הקו הנוקשה של המשרד. אפילו היכרותו ארוכת השנים עם ראש הממשלה נתניהו, שמאוד מעריך את דעותיו, הייתה לצנינים בעיני חלק מהמגיבים ברשתות החברתיות. בר סימן טוב נגיש לקהל הרחב, יש לו חשבון פעיל בטוויטר, והוא עוקב, מגיב ועונה על שאלות.

מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אולי משום כך זכה בר סימן טוב בסקר שביעות רצון מתפקודו לציון של 70% תמיכה, די מדהים בקרב עם שמתקשה להסכים אפילו לגבי מזג האוויר. ועוד מסימני התהילה: בר סימן טוב לא רק זכה לחיקוי מוצלח ב"ארץ נהדרת", אלא גם הפך לגבר נחשק בקרב נשים, שתהו ברשתות החברתיות אם הוא פנוי. ובכן, צר לנו לאכזב, אך התשובה היא לא.

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות
סדצקי, בעלת תואר ברפואה מהטכניון, ותואר מוסמך בבריאות הציבור מהאוניברסיטה העברית, היא פרופסור מן המניין בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת, ובמסגרת עיסוקה ברפואה היא מתמחה בבריאות הציבור ובאפידמיולוגיה, מילה חדשה שנכנסה ללקסיקון היומיומי של כולנו. פרופ' סדצקי תומכת במדיניות המחמירה של משרד הבריאות בעניין הבידודים ומתריעה כנגד הסכנה שעתידה להתרחש, אך בד בבד אחד המשפטים שנאמרו על ידה הפך אותה בן רגע לגיבורת השעה ולמרגיעה הלאומית כשהסבירה שב־98% מהמקרים של אנשים שסובלים מחום גבוה ומשיעול לא מדובר בקורונה, וגרם לרבים לפלוט אנחת רווחה. מצד שני, העובדה שהייתה לפנים ששבות ומזכירות שבדיקות אינן הסיפור, כפי שטענו חלק מהעיתונאים, הקימה לה גם לא מעט מתנגדים.

ראש שירותי הבריאות לציבור, פרופ' סיגל סדצקי (צילום: צילום מסך)
ראש שירותי הבריאות לציבור, פרופ' סיגל סדצקי (צילום: צילום מסך)

פרופ' סדצקי מכהנת בשני העשורים האחרונים כמנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא. היא עוסקת במחקר ברמה הלאומית, והיא בעלת ניסיון עשיר בתהליכי קבלת החלטות בתחום הבריאות במדינת ישראל. בעבר נשלחה מטעם משרד הבריאות לשרת בארגון הבריאות העולמי, שם עסקה בתמיכה למוכנות במצבי חירום במדינות אירופה.

פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנהל המרכז הרפואי על שם סוראסקי, איכילוב
בניגוד לקור הרוח שמשדרים הקולגות שמדבררות את משבר הקורונה בפאנלים בתקשורת, הרי שפרופ' גבי ברבש לעתים אינו מצליח להסתיר את דאגתו לציבור הישראלי, שלא תמיד ממלא אחר הוראות משרד הבריאות. יחד עם הנזיפות האבהיות בשידורים המרכזיים מספק פרופ' ברבש את כל המידע הקיים לגבי ההדבקה בווירוס המסתורי.

פרופסור גבי ברבש (צילום: פלאש 90)
פרופסור גבי ברבש (צילום: פלאש 90)

פניו אינן זרות לציבור הישראלי, מכיוון שבעברו שימש כמנכ"ל משרד הבריאות, יו"ר המרכז הלאומי להשתלת איברים ומנהל בית החולים איכילוב, בתקופה שבה מדינת ישראל ידעה פיגועים קשים. כיום הוא מכהן כפרופסור מן המניין למנהל רפואי ואפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב. בעבר הוא תמך במחאת המתמחים ובשביתת הרופאים בשנת 2011, עת נלחמו מי שהיום הם גיבורי השעה על תנאי העסקתם.

פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות
עוד לפני שהקורונה הגיעה לישראל מצא את עצמו פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, בבידוד ביתי אחרי ששהה ביפן. אפשר לומר שפרופ' גרוטו הוא המדברר הקומוניקטיבי של משרד הבריאות שעונה על שאלות העיתונאים הלחוצים ומתראיין כמעט בכל מהדורה שהיא בנוגע לסוגיות כגון: מטושים - יש או אין? האם יש מספיק בדיקות? ולאן הולכים מכאן. גם אם אין תמיד בשורות טובות בפיו, מקפיד גרוטו על דברור נטול פאניקה בכל ראיון איתו, גם כשהוא מודיע בצער רב שאת סדר הפסח הקרוב הוא ממליץ לחגוג בקרב בני המשפחה הגרעינית בלבד. לכן רבה הייתה התדהמה כאשר טען שיש לסגור גם את חנויות המזון ולחלק לציבור מנות קרב. גם אם הושמעו הדברים כבלון ניסוי טקטי שאפשר את החרפת צעדי הבידוד, הרי שבעיני רבים סימל המשפט הזה את אובדן העשתונות בקרב בכירי המערכת. גרוטו הכחיש אומנם את קיומם של חילוקי דעות בצמרת משרד הבריאות, אבל התחושה היא שעוד נשמע ממנו כמה הסתייגויות מהמדיניות הרשמית, אחרי שכל זה ייגמר.

פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל
פרופ' חגי מכהן בתפקיד יו"ר ההסתדרות הרפואית כשנתיים. הוא מומחה למיילדות וגינקולוגיה, ועד לכניסתו לתפקיד הנוכחי ניהל את חטיבת הנשים והיולדות בבית החולים קפלן ברחובות, תפקיד שאותו מילא במשך 21 שנה. כמו כן, הוא יו"ר ועדת ההתמחות ואחראי המתמחים ויו"ר ועד רופאי קפלן. כיהן במהלך הקריירה שלו במגוון תפקידים מקצועיים. פרופ' חגי עמד עוד בטרם פרץ משבר הקורונה בחזית המאבק לתיקון המצב הקיים במערכת הבריאות הישראלית. הוא התריע - וממשיך להתריע - על מחסור בציוד, ובשבועות האחרונים הוא השתתף בדיונים על הסכם קיבוצי מיוחד של ההסתדרות הרפואית ומשרדי הבריאות והאוצר, שאמור להסדיר את מתכונת העבודה ותגמול הרופאים בבתי החולים הממשלתיים במהלך משבר הקורונה.

ציון חגי (צילום: מרק ישראל סלם)
ציון חגי (צילום: מרק ישראל סלם)

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק
בית החולים שערי צדק מונה 4,500 אנשי צוות, ובראשו עומד פרופ' עופר מרין, שערך עם צוותו לפני שנה וחצי תרגול גדול של היערכות למגיפה. רצה הגורל והתוכנית נשלפה בסוף חודש ינואר כשהתגלתה הקורונה בסין, ועוד בטרם נדבקו חולים בארץ. חולי קורונה רבים מאושפזים בבית החולים, ומכונים "סיירת כתר". בהכשרתו הוא מנתח לב ומוסמך למנהל רפואי, ובשנים שלפני כניסתו לתפקיד כיהן כסמנכ"ל רפואה של שערי צדק וכמנהל יחידת הטראומה בבית החולים. יש לו ניסיון עשיר בעשייה רפואית, ובנוסף משמש מרין (אל"ם במיל') כמנהל הרפואי במשלחות צה"ל לאזורי אסון.

עופר מרין (צילום: מרק ישראל סלם)
עופר מרין (צילום: מרק ישראל סלם)

פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות, בית החולים שיבא בתל השומר
פרופ' לשם, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל המכון לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות, הוא האיש בכל מה שקשור למידע על נגיף הקורונה. הוא מתראיין כמעט בכל גוף תקשורת ישראלי והפך להיות הפנים שמסבירות את המשבר. זה החל בשאלות בסיסיות על הנגיף הסיני ועל אמצעי ההדבקה ונמשך במידת יעילותן של המסיכות ומדוע צריך לסגור את מערכת החינוך. לשם הוא בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה והתמחה ברפואה פנימית ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא. בשנים 2012־2015 השתלם באפידמיולוגיה של מחלות זיהומיות וחיסונים במרכז לבקרת מחלות באטלנטה, ארצות הברית (CDC).

פרופ' אייל לשם (צילום: דוברות בית חולים שיבא)
פרופ' אייל לשם (צילום: דוברות בית חולים שיבא)

אלי בין, מנכ"ל מגן דוד אדום
מי שעובדים יומם ולילה ועול הקורונה מוטל על כתפיהם הם אנשי מד"א, ברובם מתנדבים שמשמשים ככוח הראשון שעומד מול אנשים שיש חשד שנדבקו במחלה. הכוח הרפואי שחשוף יותר מכולם לסכנת ההדבקה. הם אלה שאחראים לא רק על איתור החולים ובידודם אלא גם על הקמת מתחם "היבדק וסע", במטרה להגדיל את מספר הנבדקים ולבודד את הנדבקים.
בקריית אונו ממוקם המוקד הגדול ביותר של מגן דוד אדום, ולצדו פועלים עוד שמונה מוקדים אזוריים המפוזרים ברחבי הארץ. המוקד מתפעל 1,300 רכבי הצלה, מתוכם 300 ניידות טיפול נמרץ ו־20 אופנועים. זאת בנוסף לרכבי הצלה של ארגוני מתנדבים, שעוזרים למד"א.

מנכ''ל מד''א אלי בין (צילום: פלאש 90)
מנכ''ל מד''א אלי בין (צילום: פלאש 90)

בראש כל אלו עומד כמובן אלי בין, שהצטרף למגן דוד אדום בשנות ה־80 כנהג אמבולנס בתחנת עפולה, התקדם להיות רכז המתנדבים בתחנה ובהמשך מונה לממלא מקום מנהל מרחב העמקים. הוא מודה כי העובדה שיש לארגון האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים היא שמאפשרת להם להתמודד עם יותר מ־25 אלף שיחות ביום, ולעמוד מול משבר הקורונה. בימים כתיקונם מתמודד בין עם תחרות מול גופי הצלה אחרים, אך הבלעדיות של מד"א בטיפול במשבר הנוכחי, שעוררה ביקורת מצד ארגונים אחרים, סייעה לו לבצר את מעמדו כגוף הבכיר בתחום.

משק, אוצר וכלכלה

ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד, שעומד בראש ארגון העובדים הגדול והוותיק במדינה, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר על הכלכלה הישראלית. מאז פרוץ משבר הקורונה, הצליח בר־דוד ללכד סביבו את המגזר העסקי ולהיות גורם הלחץ המוביל מול הממשלה להבטחת מוכנות המשק לשעת החירום. במקביל, הוא הוביל מהלך להסדרת תנאי המעבר של המגזר הציבורי למתכונת פעילות מצומצמת והיה הראשון בתקופה הנוכחית שדרש ממשרד האוצר להפעיל רשת ביטחון להגנת החסכונות הפנסיוניים של אזרחי ישראל.

בזכות בר־דוד, ההסתדרות, שמייצגת למעלה מ־800 אלף עובדים, נכנסה במשבר הזה מתחת לאלונקה והפכה לאחת השחקניות המרכזיות במאבק על חוסנו של המשק. מנהיגותו של יו"ר ההסתדרות נמדדת לא רק בכוח ההרתעה שלו אלא גם ביכולתו לרתום את מקבלי ההחלטות ואת קברניטי המגזר העסקי לשורה של צעדים מעשיים. שיתוף הפעולה שרקם עם נשיאות המגזר העסקי והתאחדות התעשיינים עזר למנוע את פיטוריהם המיידיים של מאות אלפי ישראלים, תוך הוצאתם לחל"ת. מאידך, בר־דוד הפך לאחד הקולות הרועמים שקוראים לראש הממשלה להפגין מנהיגות כלכלית ולהזרים כסף חי וחבילות חילוץ להרגעת המשק.

יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד (צילום: דוברות ההסתדרות)

מאז פרוץ המשבר הצליח בר־דוד להכתיב סדר יום כלכלי באמירה אחת שתהפוך כנראה לאחת הכותרות הזכורות מהתקופה הנוכחית: "יום כיפור כלכלי". עדיין לא ברור כיצד תיראה מדינת ישראל ביום שאחרי הקורונה, אבל אחרי שאמר כי יפעל לסייע ולפתוח את דלתות ההסתדרות גם לעצמאים, ארנון בר־דוד הצליח למצב את עצמו כמנהיג כלכלי חזק ואחראי שיהפוך את ההסתדרות לרלוונטית מתמיד, דווקא בשנת המאה לקיומה.

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר
פניו של מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד לא זרות לנו, אלא שספק אם מישהו מאיתנו הצליח לדמיין גם במוח הפרוע ביותר תרחיש שבו עולם שלם משותק ועם קרוב למיליון מובטלים חדשים רק בישראל, לא כולל עצמאים. תרחיש האימים הזה, שאירע לא באשמתו של באב"ד אך במשמרת שלו, גרם למשרד האוצר להכריז על שורה של הקלות למשק, שהמילה חל"ת הפכה להיות שמו השני. התמונות מהעולם של אזרחים שנוהרים לחנויות המזון עוררו חשש גם בקרב הציבור הישראלי שהצטייד במזון מעבר לכל צורך, ומנכ"ל משרד האוצר ישב באולפנים והרגיע כי יש מספיק ביצים, נייר טואלט ולחם. הוא בן 44 בלבד, בעבר כיהן כמנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הוביל את הדרג המקצועי במשרד האוצר במהלך חמש שנות תקציב והעביר שלושה תקציבים וחוקי הסדרים.

שי באב''ד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שי באב''ד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נראה כי מבחנו הגדול לא יהיה בקרב המאסף שהוא מנהל נגד דרישות משרד הבריאות להחמרה נוספת בהסגר, אלא בייצוב המשק עד לסוף המשבר והכנתו ליום שאחרי.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי
במרכז המשבר הנוכחי נמצא גם מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, שצריך להתמודד כעת לא רק עם מספר בלתי נתפס של דורשי עבודה אלא גם עם עצמאים רבים שעלולים לפשוט את הרגל אם המצב לא יסתיים במהרה.

מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הביטוח הלאומי, וזה לא סוד, נמצא בגירעון, ולמרות זאת ועל פי הבטחתו של שפיגלר הביטוח הלאומי יעבוד ימים ולילות כדי להבטיח שכולם יעברו את הפסח. אנחנו אומנם עוד רחוקים מלהיות קנדה או אפילו צרפת, אבל אולי המשבר הזה יצליח לשנות משהו בתפיסה לגבי הצורך בחיזוק מערך הרווחה. שפיגלר עצמו מכיר היטב את המגזר הציבורי. הוא היה בעברו מנכ"ל קק"ל, ממונה יחידת הסמך לעובדים זרים במשרדי התמ"ת והפנים; לאחר מכן שימש כסמנכ"ל משאבי אנוש בחברת דואר ישראל ואחר כך כיהן כמנכ"ל משרד הדתות. בתפקידו הנוכחי הוא מכהן החל משנת 2017, אחרי שמונה על ידי שר הרווחה חיים כץ.

מפעל הפיס
שתי יוזמות חברתיות מבורכות של מפעל הפיס יצאו לדרך במהלך משבר הקורונה במטרה להקל הן על התושבים הנזקקים לסיוע והן על הצוותים הרפואיים והעומס בבתי החולים. היוזמה הראשונה היא "סיירת הסיוע לקשישים" - שנועדה לתת מענה לאוכלוסיות חלשות, נזקקות וקשישים, בכל הנוגע למתן תרופות ומזון. 30 אלף סטודנטים שמקבלים מלגות של מפעל הפיס תורמים מזמנם ונעים ברחבי הארץ כדי לחלק אוכל מבושל לקשישים ולדאוג לכל מחסורם. מדובר כאמור ביוזמה של מפעל הפיס שנעשתה בשיתוף עם מרכז השלטון המקומי. 20 מיליון שקל הועברו באופן מיידי למרכזים המוניציפליים כדי להרים את היוזמה. המתנדבים פועלים על פי רשימה שמית של קשישים ונזקקים, מניחים להם את המנות מאחורי הדלת, מוודאים את קבלתן, ואף בודקים אם חסרים להם דברים נוספים.

יוזמה שנייה ומבורכת של מפעל הפיס, גם היא בשיתוף עם מרכז השלטון המקומי, היא "מד"א בקהילה". גם במקרה הזה, על רקע המחסור במשאבים, בציוד רפואי ולנוכח העומס הרב בבתי החולים, הקצה מפעל הפיס בשיתוף עם מרכז השלטון המקומי כ־15 מיליון שקל שנועדו לרכישת ערכות ציוד ומכשור רפואי מתקדם המיועדים לשירותי רפואה מרחוק.

מפעל הפיס - עזרה בימי קורונה  (צילום: איקי מימון)
מפעל הפיס - עזרה בימי קורונה (צילום: איקי מימון)

מיזם מד"א בקהילה נועד להפחית את העומס על הצוותים הרפואיים בבתי החולים וחדרי המיון. השירות כולל ביצוע בדיקות, לרבות בדיקות מעבדה, תוך כדי מעקב רופא מרחוק שיחליט אם מדובר במקרה המחייב אשפוז. ברוב המקרים מדובר במניעת אשפוזים מיותרים ועמם גם הפחתת סכנת ההידבקות. השירות הטיפולי ניתן בבית המטופל על ידי צוותי האמבולנסים המקצועיים של מגן דוד אדום. גם מנויי הפיס לא נותרו יתומים בתקופת המשבר: מפעל הפיס המיר חלק גדול מההטבות שעתה לא ניתנות לשימוש במגוון קופונים לרכישות אונליין.

המערכת הבנקאית

הנפגעים העיקריים במשבר הם בעלי העסקים הקטנים והעצמאים שמוצאים את עצמם לא פעם ללא מענה. שירותי הבנקאות, שמוגדרים חיוניים, ממשיכים לעבוד כרגיל, והפעם אולי יש לומר תודה לעידן הדיגיטלי, זה שעד למשבר עצבן רבים מאיתנו שהתרגלו לפנים אנושיות בסניף הבנק, ועתה שמחים שאפשר לבצע פעולות בחשבון הבנק בלי לצאת מהבית.
אז מה מציעים לנו הבנקים?

בנק הפועלים
בנק הפועלים מעניק הטבות הן ללקוחות הפרטיים והן לעסקים. במסגרת ההטבות לעסקים הבנק מעניק הלוואה למימון השפעות הקורונה - עד 400 אלף שקל, עד 24 חודשים עם אפשרות לגרייס חצי שנה (ריבית פריים פלוס 1.5% ועד פריים פלוס 4%), דחיית תשלומי הלוואה עד שלושה חודשים לתאגידים שנפגעו מהקורונה, כפוף לעמידה בתנאים מוקדמים.

בנק הפועלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק הפועלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ללקוחות פרטיים תינתן אפשרות לדחיית תשלומי משכנתה עד שלושה חודשים (קרן פלוס ריבית). וכן הלוואה על סך 30 אלף שקל לתקופה של עד 60 חודשים, עם גרייס של עד שישה חודשים.

בנק לאומי
בנק לאומי מציע מסלול הלוואה ייעודי לעסקים קטנים, וזאת במסגרת קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, ועל רקע החלטת הממשלה להגדיל את תקציבי הסיוע לעסקים בתקופה זו. ההלוואה הינה בגובה של עד 500 אלף שקל או עד 8% מהמחזור השנתי האחרון של בית העסק (הגבוה מביניהם), לתקופה של עד חמש שנים, עם אפשרות לדחות את תשלום קרן ההלוואה (גרייס) לתקופה של עד שישה חודשים.

על מנת להקל על לקוחות, שכירים ועצמאים, שנתקלים בבעיות בתזרים המזומנים לנוכח המצב, לאומי מאפשר ללקוחותיו (למעט במקרים חריגים) עד שלושה חודשי דחייה של תשלומי המשכנתה (קרן וריבית), עם פטור מלא מעמלה בגין ההקפאה. תשלומי המשכנתה שנדחים ייפרסו מחדש על פני יתרת תקופת המשכנתה. וכמובן ניתן לבצע מגוון רחב של פעולות בדיגיטל. אפשר בין היתר להזמין כרטיסי אשראי ופנקסי צ'קים, לשלוח מסמכים, להפקיד צ'קים ועוד פעולות רבות נוספות. כמו כן, לרשות הלקוחות שירות "כתוב לבנקאי", המאפשר ללקוחות לפנות לבנקאי בכתב בצורה מאובטחת, לרבות צירוף מסמכים וקבלת תשובה תוך 24 שעות.

בנק לאומי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק לאומי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בלאומי משתדלים לבוא לקראת הלקוחות ולבחון הקלות גם בנושא ההלוואות. בחלק מהמקרים, מתאפשר מתן גרייס על הלוואות לשלושה חודשים, כך שתקופת ההחזר מתארכת בשלושה חודשים נוספים.

לאומי ביצע מיפוי של לקוחותיו המבוגרים (מעל גיל 62) שאין ברשותם כרטיס אשראי מכל סוג שהוא ושעד עתה היו מגיעים פיזית לסניפי הבנק על מנת למשוך כסף. לנוכח משבר הקורונה, ובמטרה להקל על אותם לקוחות בתקופה רגישה זו - לאומי החליט לשלוח השבוע לאותם 2,800 לקוחות כרטיס דביט, ללא עלות, בדואר מהיר עד הבית. הכרטיס יאפשר להם למשוך כסף מכספומטים ולבצע עסקאות חיוב. כך הלקוחות לא ייאלצו להגיע לסניף ותוקל במקצת המורכבות היומיומית.

בנק דיסקונט
לנוכח משבר הקורונה מודיע דיסקונט כי יאפשר ללקוחות העסקיים והפרטיים פתרונות שיסייעו להם להתמודד עם אי־הוודאות הכלכלית ולצלוח תקופה קשה זו. הבנק יאפשר עד שלושה חודשי דחייה של תשלומי המשכנתה, כולל הקרן והריבית, וקבלת פטור מלא מעמלה.

בנק דיסקונט (צילום: רויטרס)
בנק דיסקונט (צילום: רויטרס)

בנוסף, הוחלט על פתיחת מסלולי הלוואות ייעודיים עבור עסקים שנקלעו לקשיים תזרימיים, ובתוך כך, הלוואות גישור לתשלום משכורות והוצאות שוטפות, הלוואות סיוע עם מנגנון דחיית תשלומי הקרן עד שישה חודשים ועוד. ללקוחות הפרטיים מוצע מגוון הלוואות בתנאים נוחים ובפריסה גמישה. ההלוואות זמינות באפליקציית דיסקונט, וניתן לקבלן בתהליך קצר ובלי לצאת מהבית. לצד זה מציע הבנק מגוון פיקדונות ללקוחות החוששים מהתנודות בשווקים ומעוניינים בהשקעה לטווח קצר ובינוני עם תחנות יציאה שבועיות. נוסף על כך, בסוף השבוע שעבר החליטו בבנק להקדים תשלום לכל ספקי הבנק, ולשלם באופן מיידי את הכספים המגיעים להם, וללא תנאי "שוטף פלוס".

הבנק הבינלאומי
הבנק הבינלאומי מציע הטבות ללקוחות העסקיים והפרטיים כגון: דחיית תשלומי הלוואות ודחיית תשלומי משכנתאות בשלושה חודשים (קרן וריבית). בקשות הלוואה אונליין ואפשרות לקבל את ההלוואה, לאחר אישורה, דרך האתר. כמו כן מתאפשרת הגדלת מסגרות משיכת יתר לתקופה של 90 יום ללא עמלה. בנוסף, מאפשר הבנק הקלות בצירוף לשירותי הדיגיטל ובהזדהות בהם. נרשמה גם הקלה בהגדלת מספר הפעולות שניתן לבצע באמצעות הוראה טלפונית.

הבנק הבינלאומי (צילום: אלוני מור)
הבנק הבינלאומי (צילום: אלוני מור)

כמו כן, מתבצעים מהלכים והטבות לטובת עסקים קטנים: אשראי במסגרת הקרן לעסקים קטנים, עם פטור מעמלת פתיחת תיק בקרן לעסקים קטנים וריבית אטרקטיבית לתקופת המשבר. הבנק גם מאפשר לעסקים קטנים דחיית תשלומי הלוואה לתקופה של שלושה חודשים. הטבה נוספת היא הגדלת מסגרות האשראי. הבנק אף יצא ביוזמה ייחודית של הגדלת מסגרת משיכת יתר נוספת, ביוזמת הבנק, לתקופה של שלושה חודשים ללא חיוב בעמלה, ואם המסגרת לא תנוצל - לא יחויב הלקוח בעלות כלשהי. וכמובן דחיית תשלומי משכנתה, קרן וריבית לתקופה של שלושה חודשים.

בנק מזרחי טפחות
ההטבות של הבנק ללקוחות פרטיים בעת משבר הקורונה כוללות דחייה בהחזרי המשכנתה לתקופה של עד ארבעה חודשים. בשל המצב וכדי להבטיח יישום מהיר, הבנק יאפשר לכל לקוחות המשכנתה ליהנות מהדחייה, ללא צורך ב"הוכחת" הקשר להשלכות הקורונה. כן יעמיד הבנק הלוואה מהירה במגוון ערוצי הבנקאות הישירה: באתר, באפליקציה ובעמדות השירות, ללא צורך בחתימה בסניף, כולל אפשרות לדחיית התשלום הראשון ב־45 יום.

בנק מזרחי טפחות (צילום: ישראל פוסט)
בנק מזרחי טפחות (צילום: ישראל פוסט)

כמו כן, בין ההטבות לעסקים קטנים ובינוניים שיזם האוצר נבנה מסלול מיוחד במסגרת הקרן בערבות המדינה להלוואה מיוחדת בערבות עצמית של 10% בלבד, לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים על רקע המשבר.

אשראי בימי קורונה

במסגרת פנייה של פורום כרטיסי האשראי באיגוד לשכות המסחר אל החשב הכללי באוצר, נבחנה בקשה להצטרף למכרזי קרן לטובת הלוואות לעסקים קטנים שיזדקקו לכך עקב המשבר הכלכלי. כמו כן, בחברות האשראי נרתמו לטובת הלקוחות הפרטיים והעסקיים במטרה להקל את החודשים הבאים של המשבר הכלכלי שנוצר עקב הקורונה. הנה כמה הטבות שיזמו חברות האשראי השונות בעקבות המשבר.

Max
החברה תאפשר הקפאה של תשלומי הלוואה ושירותי סליקה מרחוק ללא עלות לעסקים קטנים. לקוחות עסקיים שנטלו הלוואה, יוכלו לדחות את תשלומי ההלוואה, קרן וריבית, עד תקופה של שלושה חודשים ללא עלות. בנוסף, מחזיקי כרטיס אשראי Business יוכלו לדחות עסקות בכרטיס ללא עמלה, באופן אשר יאפשר מרווח תזרימי לתקופה של שלושה חודשים. לקוחות פרטיים יוכלו לנהל את ההוצאות בכרטיס האשראי שלהם על ידי פריסת העסקות לשלושה תשלומים ללא ריבית, לצד סל הטבות בתחום 1+1 במשלוחי אוכל, הנחות במוצרי פנאי ובילוי בבית ושלושה תשלומים ללא ריבית בארץ ובאתרי קניות מובילים, כדוגמת ASOS ,ebay ,iHerb ועוד.

ישראכרט
בעקבות המשבר הכלכלי שאליו נקלעו עסקים רבים, התגייסו בישראכרט לסייע במגוון הטבות והקלות ללקוחותיה העסקיים. בתי עסק אשר נטלו מישראכרט הלוואה בסכום של עד 250 אלף שקל יוכלו לפנות בבקשה לישראכרט להקפיא את פירעונות קרן ההלוואה למשך שלושה חודשים. בתי עסק עם מחזור סליקה חודשי של עד 150 אלף שקל יוכלו לפנות בבקשה לחברה במטרה להקדים זיכויים ללא עלות. הסיוע ללקוחות העסקיים יתבצע, נכון לעכשיו, עד סוף חודש אפריל.

ויזה כאל
כאל אפשרה לעסקים קטנים דחייה של החזרי הלוואות ללא עלות למשך שלושה חודשים; כמו כן, החברה מאפשרת לבתי עסק קטנים בעלי מחזור סליקה של עד 100 אלף שקל לחודש להקדים קבלת תשלומים ללא עלות במקום לחכות לקבלת הכסף בסוף החודש.

חברות התעופה

אין צורך להזכיר שמדובר באחת התקופות הקשות ביותר לחברות התעופה הבינלאומיות ובכללן גם הישראליות, שמתמודדות עם משבר שסופו אינו נראה לעין. אז נכון שקל לפטור את מאמצי חברות התעופה השונות כהשקעה ביחסי ציבור כדי ליהנות מסיוע חירום ממשלתי, ובכל זאת, נעשו על ידן לא מעט פעולות חשובות ויפות. כך למשל התגייסו בחברות אל־על וישראייר למען הישראלים שנותרו בחו"ל, חלקם בטיול אחרי הצבא, חלקם סטודנטים שחיפשו באופן נואש טיסות ארצה עקב הסגר האווירי ברוב מדינות העולם. חברת אל־על ביצעה טיסות חילוץ מהודו, ברזיל, קוסטה ריקה ואוסטרליה. בהקשר זה כדאי לומר שהקו הישיר של אל־על לאוסטרליה אומנם היה בשלב היתכנות, אך בחברה לא התכוננו לאירוע ההיסטורי שייערך דווקא בנסיבות הללו.

חילוץ הישראלים מרומא בשל התפשטות נגיף הקורונה (צילום: ישראייר)
חילוץ הישראלים מרומא בשל התפשטות נגיף הקורונה (צילום: ישראייר)

הטיסות - חלקן ללא עלות, במימון המדינה - כמו במקרה של חילוץ התרמילאים מלימה פרו, חלקן במחיר מוזל (מחירי עלות) וחלקן מתאפשרות בשם שיתופי פעולה שונים. חברת אלביט מערכות, למשל, ויתרה על הובלת מטען במטוס שחכרה מראש כדי להשתמש בו ולהוביל 300 תרמילאים ישראלים מהודו. כמו כן, חברת אמסלם טורס הוציאה מטוס חכור מדלהי לתל אביב בטיסה ישירה שעלותה הייתה 1,100 דולר לנוסע.

גם חברת ישראייר ביצעה מספר טיסות חילוץ ממספר ערים באירופה, בדגש על מילאנו ורומא, שם שוהים סטודנטים לרפואה ואזרחים ישראלים רבים. הטיסות מאיטליה הצריכו היערכות מיוחדת, שכללה בין היתר לא רק אישורים אלא גם מיגון מיוחד לאנשי הצוות וחיטוי למטוסים החוזרים ארצה.

חילוץ הישראלים מרומא בשל התפשטות נגיף הקורונה (צילום: ישראייר)
חילוץ הישראלים מרומא בשל התפשטות נגיף הקורונה (צילום: ישראייר)

עושים שוק ברשתות

אחד מסימני התקופה היה התור בכניסה לסופרמרקטים, שכן הימים הראשונים של המשבר התאפיינו בצריכת יתר של מוצרי מזון, בייחוד מוצרים יבשים ושימורים ומה שהפך לכוכב המשבר - גליל נייר הטואלט. הרשתות הקמעונאיות עברו מיד ממצב צבירה של מבצעי פסח ודגש על אספקה טרייה, למילוי המדפים במוצרים שמתאימים יותר לעת הזו. במקביל הסבו חלקן כוח אדם שעסק במשימות בסניפים לעבר שירותי המשלוחים, שגדלו במאות אחוזים בתוך שבועות ספורים. לפניית "מעריב" ניאותה כל רשת לבחור גיבור או גיבורה משלה בתוך המאמץ החריג לספק את צורכי עם ישראל בימים שבהם פוגש הסגר הקורונה את ההכנות לליל הסדר.

רמי לוי
רשת רמי לוי שיווק השקמה, בניהולו של רמי לוי, מפעילה כיום 52 סניפי סופרמרקט (מתוכם, שלושה סניפים הפועלים בשיטת הזכיינות). במקביל, החברה פועלת להרחבת פעילותה אל תוך מרכזי הערים.

הגיבורה שלנו: אניטה קובי - קופאית בסניף עפולה
"הבנות בקופה עובדות 12־13 שעות בתקופה האחרונה כדי לספק את הסחורה לאנשים", מספרת קובי על העבודה מסביב לשעון, היא עצמה נאבקת במקביל גם במחלת הסרטן, אבל ממשיכה לעבוד כרגיל. "יש חששות כבדים", היא אומרת, "אבל בעיקר בגלל המנטליות הישראלית, שלא שומרת מרחק, אם לא תשימי סימונים מיוחדים, הם יידחפו, ובלי מסיכות וכפפות. אנחנו ללא ספק עומדות בקו הראשון של הסיכון, אבל זו העבודה שלנו, ואנחנו מבצעות אותה באהבה. בעיקר חשוב, ייאמר לזכותו של רמי שלא מחסיר כל דבר, יש פה הכל, לא חסר שום דבר, וזו המילה שלי לתושבים שחוששים. יש פה מחסנים מלאים, רק בבקשה שמרו על עצמכם, וכך גם תשמרו עלינו".

יוחננוף
יוחננוף הינה רשת מרכולי ענק, המונה כיום 26 סניפי סופר־שוק בפריסה ארצית בבעלות משפחת יוחננוף. הרשת החלה את דרכה כחברה סיטונאית בשנות ה־70 ויוסדה על ידי אילנה ומרדכי יוחננוף. בשנת 1992 נכנסה החברה לפעילות קמעונאית מורחבת ומנוהלת על ידי משפחת יוחננוף ושומרת על צביון משפחתי בהובלת המנכ"ל איתן יוחננוף.

הגיבורים שלנו: כל צוות העובדים
איתן יוחננוף מנכ"ל ובעלים של רשת יוחננוף מציין את צוות עובדי החברה: "ההנהלה והעובדים בתקופה הזו מתנהלים כמו סיירת מטכ"ל. עבודה מסביב לשעון, דאגה לסחורות כך שלא יהיה מחסור, סידור סחורות במדפים והקפדה רבה על ניקיון הסניפים. אלו הימים שבהם מדינה נמדדת בחוזק אזרחיה ועובדיה. אנחנו רואים את ההתגייסות וההשקעה, העובדים שלנו בסניפים בכל הארץ הפכו להיות העוגן של הביטחון התזונתי של הציבור הישראלי, וזו גאווה גדולה. זו הזדמנות להגיד תודה לכל מי שיוצא לעבודה בשעות לא שעות, עובד במסירות רבה ודואג שחוויית הקניות שלכם בסניפים תהיה נעימה גם בזמנים מאתגרים. הענקנו סיכות לוחם לצוות כחלק מההערכה הענקית שלנו לעבודת הצוות - 'תמיד איתכם בכל מצב'".

צוות יוחננוף (צילום: יח''צ)
צוות יוחננוף (צילום: יח''צ)

שופרסל
שופרסל היא רשת הקמעונאות המובילה והגדולה בישראל, מעל 300 סניפים, 15,800 עובדים. בסוף שנת 2019 שופרסל השיקה את רשת הפארם Be. מנכ"ל שופרסל הוא איציק אברכהן.

הגיבורות שלנו: ריקי אלעזרה וסימה רז 

"זה הבית שלי ואני אעשה את כל מה שצריך כדי לשמור עליו מתוקתק, למרות המצב", מספרת ריקי אלעזרה, מנהלת מחלקת כלי בית וטקסטיל בשופרסל דיל, סניף דימונה. "בית, אם תהיתם, זה שופרסל, אני פה כבר 13 שנה וכמובן שמצב כזה עדיין לא ניהלתי, אבל איך אומרים? עברנו את פרעה, נעבור גם את זה!", מסיימת ריקי בחיוך וממשיכה להעמיס את המדף במצעים חגיגיים המיועדים לפסח.

"אני 20 שנה בשופרסל ומעולם לא יצא לי לראות דבר כזה", מספרת קופאית שופרסל, סימה רז. לבקשתנו לפרט, סימה מתעקשת לענות רק אחרי שתהיה לה דקה שקטה. "מצד אחד לא ראיתי דבר כזה מהבחינה של כמות הלקוחות בסניף, מצד שני לא ראיתי התגייסות כזו מצד הצוות שלנו". כמו כל הקופאיות של שופרסל, גם סימה מתמודדת בימים אלו עם תנועה גדולה של לקוחות, תוך התנהלות אישית ומשפחתית במצב לא רגיל, אבל אם תשאלו אותה, זה לא משהו שמלחיץ אותה: "כולנו בזה ביחד, וכדי לעבור את זה בצורה הכי טובה, אנחנו חייבים להתגייס ולהתאחד כעם. בזה אנחנו מאמינים אצלנו בשופרסל, ואת זה אנחנו מיישמים, לילות כימים".

סימה רז (צילום: זיו קורן)
סימה רז (צילום: זיו קורן)

AM:PM
AM:PM היא רשת חנויות סופרמרקט אורבניות הפועלת 24/7 בערים מרכזיות. הרשת הוקמה בשנת 1993 בעיר תל אביב, ובמהלך השנים התפתחה AM:PM לערים נוספות במרכז. כיום, הרשת מפעילה כ־50 סניפים במרכז תוך כוונה להתרחב משמעותית בשנים הקרובות.

בשנת 2019 הוקם שירות המשלוחים של הרשת, והמשלוחים מגיעים לכל מקום בכל זמן תוך שעתיים מרגע ההזמנה. בתקופה האחרונה עקב המצב נוצרו ביקושים רבים למשלוחים, וכך קיבלה הרשת החלטה לתעדף משלוחים למבוגרים ובעלי מוגבלויות והשיקה קו ייעודי לאותן אוכלוסיות.

הגיבור שלנו: ראיף סואעד - מנהל ברשת AM:PM זה שלוש שנים
"אין בעיה, אל תדאג, עליי!" הוא משפט קבוע אצל ראיף, עובד חרוץ המבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר. "הוא תמיד נמצא במקום הנכון ובזמן הנכון ונענה לכל משימה עם חיוך ואהבה לתפקיד ולרשת. נוכחותו משדרת ביטחון לכל הסובבים ומהווה מודל לחיקוי". כך מספרים עליו החברים בסניף.

ראיף סואעד (צילום: צילום פרטי)
ראיף סואעד (צילום: צילום פרטי)

יינות ביתן
קבוצת יינות ביתן היא רשת המרכולים השנייה בגודלה בישראל. הרשת נוסדה על ידי נורית ונחום ביתן, והחלה את דרכה ב־1995 כחנות קטנה באשקלון. כיום הרשת היא אחת מרשתות הקמעונאות הגדולות ביותר בישראל ומתפעלת כ־170 סניפים ברחבי הארץ של שלוש רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין לציבור החרדי. ממש לאחרונה נכנס לניהול הרשת מנכ"ל חדש, מיכאל לובושיץ.

הגיבורה שלנו: גלית אסלן - מנהלת סניף מגה, לב דיזנגוף
"הלחץ קצת ירד בתקופה האחרונה, אחרי שהאנשים הבינו שאין צורך לאגור מזון ואפשר לעשות את זה בהדרגה. ועדיין אנחנו רואים עומס גבוה יותר מהרגיל. בימים אלה אנחנו מנסים לתת להם את כל השירות וכל תשומת הלב". לגבי הפחד וההתמודדות אומרת אסלן: "אני מנסה לבקש גם באופן אישי מהלקוחות שלא יחצו את הקו וישמרו על סדר ומרחב אישי, מנסה לתת מענה לעובדים וללקוחות. האתגר הוא לנסות לשמור על בריאות הלקוחות וגם של העובדים. לא נתקלתי בבעיות מיוחדות בסניף. באופן כללי, אני לא אדם שפוחד משום דבר, ויודעת שנעבור גם את התקופה הזו".

גלית אסלן (צילום: צילום פרטי)
גלית אסלן (צילום: צילום פרטי)

טיב טעם
"בעקבות הקורונה ישנה עלייה של פי שניים וחצי במספר המבקרים ברשת הן בסניפים והן באתר האונליין", מספר יוסי שליו סמנכ"ל הסחר. הרשת נערכה עם סחורה ועם סידור מדפים 24/7 כדי לעמוד בביקוש הגבוה של הלקוחות. כמו כן, יצאו הנחיות ונהלים לעובדים בנושא התנהגות וניקיון בימים מורכבים אלו.

בתחום הקמעונאי מפעילה הקבוצה תחת המותג "טיב טעם" (בניצוחו של המנכ"ל והבעלים חגי שלום) רשת מרכולים המונה 40 סניפים ברחבי הארץ ועוד חנות מקוונת.

הגיבורה שלנו: ליליה בונדרצ'יוק - קופאית בסניף רמת החייל בתל אביב
בת 49. עובדת כקופאית בחמש השנים האחרונות ברשת. ליליה עובדת כל יום מהשעה 6:30 ועד 23:00 כולל שישי־שבת, ובאמצע השבוע מקבלת יום חופשה כדי לנוח מטירוף הקניות ברשת. "לשמחתי, יש לי ילד אחד והוא כבר גדול, מה שמאפשר לי חופש תנועה בימים עמוסים אלו. אני לא חוששת מלחלות, מכיוון שאני תמיד מצוידת באלכוג'ל, מקפידה על חיטוי כל הזמן ומסיכה לאורך המשמרת".

בונדרציוק ליליה (צילום: יח''צ)
בונדרציוק ליליה (צילום: יח''צ)

יצרני המזון

עוד לפני שגיבורי הסופרמרקטים זוכים לסדר את המוצרים על המדפים, מישהו צריך לייצר אותם. ובכן, גם במפעלי המזון נרשמה עלייה גדולה בייצור של חלק מהמוצרים שהפכו ללהיטים בימי הקורונה.

תנובה
מארזים מיוחדים: רבים נמנעים מלצאת לקניות בתקופת ההסגר בעיקר מהחשש לתורים ארוכים, ומי שמזמין מרשתות השיווק הביתה לעתים נתקל בזמני משלוחים ארוכים מהרגיל. כדי למנוע את החשש של הלקוחות ממחסור במוצרי בסיס, בתנובה מציעים חבילות של מוצרי חלב בסיסיים עד הבית וללא דמי משלוח, לכל מי שלא עורך קניות בחוץ בשוטף, ולמי שפתאום נגמר לו החלב או שכח מצרך כלשהו מהרשימה. מדובר בחבילות מובנות של מוצרי חלב ב־78 שקל לחבילה בסיסית. תנובה מציעה גם חבילות של מוצרים להכנת מאפים, והכל כדי להנעים ללקוחות עד כמה שניתן את השהות בבית ולהסיר מלבם את דאגת המחסור במוצרי בסיס.

גיוס והשמה: תנובה מגייסת כ־150 עובדים בתפקידים הבאים: מחלקי תוצרת בעלי רישיון נהיגה מעל 15 טון, עובדי מחסנים לליקוט סחורה, עובדי ייצור, מפעילי מכונה, אנשי תחזוקה, מהנדסים בתחום התחזוקה וסדרני סחורה במרכולים.

שטראוס
אספקת מזון סדירה: המשימה המרכזית, כך מספרים בחברה, היא להמשיך לייצר אוכל מצוין ובטוח ולשמור על אספקת מזון רציפה תוך עמידה בביקושים העולים. לשם כך כלל צוותי הייצור והשטח ממשיכים לפעול ואף בהיקפים גדולים יותר ביחס לשגרה, תוך שמירה על ביטחונם של העובדים.

במקביל פועלת שטראוס גם באפיק של תרומה לקהילה, והיא שותפה לכמה פרויקטים במקביל: השתתפות במימון טיסת הישראלים שהושבו מפרו (25 אלף דולר), חלוקת מארזי שי בנתב"ג לשבים וחלוקת מארזי שי מתוקים לצוות הרפואי בבית חולים שיבא.

גיוס והשמה: בימים שבהם האבטלה חצתה את רף ה־18% מציעים בחברה למעלה מ־150 תקנים למשרות בפריסה ארצית ובמגוון מקצועות, ורבות מהמשרות יאפשרו המשך העסקה בחברה גם לאחר המשבר: לוגיסטיקה ותחזוקה: אחמ"שים, מלקטים. מכירות: סוכני שטח. תפקידים מקצועיים: נהגים/ות, צוות מעבדה (לבורנטים).

קוקה קולה
החברה המרכזית למשקאות קלים (קבוצת קוקה קולה ישראל) הצדיעה לצוות הרפואי של הרופאים/ות והאחים/ות, ובמהלך השבוע האחרון תרמה לעשרות בתי חולים ומד"א בכל רחבי הארץ מאות אלפי מוצרים של קוקה קולה, טרה, נביעות ופריגת. המשלוחים של החברה זיכו אותה בתודות ובפוסטים של מגוון מוסדות.

במקביל, בקוקה קולה ישראל יצרו מהלך עצום לחיזוק המשלוחים של מסעדות מקומיות ורשתות. החברה יצרה יחד איתן תפריט משלוחים ייעודי, המאפשר לתושבים להזמין ארוחות "קומבו" מיוחדות. התפריטים הופצו עם מארזי שתייה במתנה, לעידוד ההזמנה של המשלוחים.

הראל חייקין, מנכ"ל קוקה קולה ישראל: "המשבר הגדול שהכה בענף המסעדנות הכריח אותנו להגיב מהר ולחשוב על דרכים יצירתיות כיצד לסייע להן בעת הזאת. לכן יחד יצרנו תפריטים ייעודיים עם הצעת ערך, והפצנו אותם לעשרות אלפי בתים, בצירוף מארזי שתייה במתנה מטעמנו. אנו נעמיק ונרחיב את הפעילות ככל שיידרש, בתקווה כי היא תוכל לייצר לאותן מסעדות הזמנות חדשות וגידול מיידי בפעילות".

אסם-נסטלה
לידיעת כל מי שחוששים שהנשנושים האהובים עליהם ייגמרו, באסם־נסטלה לא רק שמרגיעים שאין מחסור בסחורה, אלא שבחברה גם מגייסים בתקופת משבר הקורונה עובדים למגוון משרות, בהן: סדרני סחורה ברשתות השיווק ופועלי ייצור במפעלים בכל הארץ.

רשתות הפארם

מי שעוד יישארו פתוחות גם במקרה של הרחבת ההסגר כמעט עד לרמה של עוצר הן רשתות הפארם. ברשתות הפארם נערכים לביקושים גדולים בימים טרופים אלה, ומבהירים שהם ערוכים למלא את החסר גם אם נדמה שהמדפים מתרוקנים. כמו כן, אין הגבלת מספר אנשים בכניסה לסניפים (בכפוף להנחיות), והם נערכים עם עמדות חיטוי בכניסה, ומיגון זכוכית בעמדת הרוקחים. כמו כן, תהיה הקפדה על מרחב אישי ומניעת צפיפות.

סופר־פארם
באתר של סופר־פארם מנגישים את השירות ללקוח גם בתחום האונליין, ומציעים שירות שיחה עם רוקח, הזמנת תרופות ללא מרשם עם איסוף עצמי או עם שליח עד הבית, וכמו כן הזמנת תרופות עם מרשם. סניפי הסופר־פארם פועלים גם בתוך הקניונים כסדרם למי שבכל זאת מעוניין להגיע ישירות. ברשת ייבאו חצי מיליון מסיכות היגייניות כדי לנסות להתגבר על המחסור שנוצר בשוק.

BE
גם ברשת BE ניצלו את משבר הקורונה כדי למנף את שירותי האונליין שלהם והם מציעים אתר עם ממשק נוח לשימוש, שמציע מוצרי היגיינה אישית, מוצרי חיטוי, ויטמינים ומוצרי טיפוח בלי להגיע לסניף. עקב משבר הקורונה החלה הרשת למכור גם מוצרי מזון יבשים, כדי להתמודד עם בהלת הקניות שפקדה את המדינה ועם הביקוש ההולך וגובר למוצרי מזון יבשים לאחסון.
כמו כן, מגבירות שתי הרשתות את הפעילות בסניפים וגם באונליין, ומגייסות מאות עובדים. ברשת Be למשל, מגייסים בין 50 ל־80 עובדים לתפקידי ליקוט, סידור מדפים, אחראי משמרת ורוקחות.

הום סנטר
למי שרוצה לנצל את ההסגר הארוך כדי "לעשות לביתו", לצבוע, לסייד ולתקן, אתר האונליין של הום סנטר מתפקד בימים הללו של משק בשעת חירום כרגיל מתוקף היות החנות הכרחית לשעת חירום, ובסניפים מבצעים משלוחים ישירות לבתי הלקוח מאתר החברה.

רבים מנצלים את תקופת הפגרה הכפויה לשיפוץ הבית. אתר החברה נותן מענה שכולל ייעוץ, טיפים שימושיים, מאמרים ורעיונות לשדרוג הבית. כמו כן, ברוח התקופה נפתחה מחלקת היגיינה אישית, שבה יש מוצרי חיטוי שהיו חסרים במלאים במקומות רבים, כגון אלכוג'ל, מסיכות פנים משודרגות וחומרי חיטוי. הללו נמצאים במלאי של החנות וניתן להזמינם אונליין.

נוסף לכך, בחברה מרגיעים את הציבור שנוטה לאגור ומבטיחים שלא חסר שום מוצר, ואם מתרוקן מדף הם ממלאים את תכולתו באופן מיידי.

טלוויזיה ובידור

לא רק חדשות: השעות הארוכות בבית מחייבות את ערוצי הטלוויזיה השונים והפלטפורמות הדיגיטליות לשכלל ולגוון את ההיצע הרגיל שלהם, כך שליושבים בבית יהיה במה לבהות במקום לחשוב על יציאה אסורה מהבתים...

כאן חינוכית
קהל היעד בקו הראשון הוא כמובן קהל הילדים והנוער, שמלבד שידורים מיוחדים זקוק גם להנגשה של חדשות היום בצורה ידידותית. מי שהרימו את הכפפה היו כאן חינוכית, שמשדרים תוכניות בוקר מיוחדות בשידור חי בשעות 8:00־14:00, באולפן שמנגיש לילדים מידע אקטואלי באופן ידידותי ומפוגג חרדות.
אם כבר מדברים על כאן - באתר האינטרנט של הערוץ מוקדש אזור שלם לתכנים מכל מיני סוגים במטרה להנעים את השהייה בבית. ערוצי נוסטלגיה, פודקאסטים הן בתחומי הדיגיטל השונים והן בתחומי הטלוויזיה תחת הכותרת: "כאן נשארים בבית".

יס
חברת יס פותחת את כל ערוצי הילדים ומגוון רחב של ערוצי לייף־סטייל עבור המשפחות שנשארות בבית. כמו כן, לקוחות במסלול STING TV ייהנו מ־40 ערוצים פתוחים - בכל אחת מהחבילות ללא תשלום נוסף. בחברה גם השיקו שלושה ערוצי VOD חינמיים עם כל מותגי התוכן המובילים והאהובים על הילדים.

הוט
הוט פתחה מוקד ייעודי אשר ייתן מענה לשוהים בבידוד עם הדרכה מפורטת על טיפול בתקלות ובקשות שירות. כמו כן, מוענק שירות צפייה לחודשיים חינם לשוהים בבידוד, "ערוץ הבידוד הישראלי", שבו לצד תכנים והודעות של משרד הבריאות ישודרו גם סדרות וסרטים שמתאימים לכל בני המשפחה.

בערוץ ניק ג'וניור בהוט ישודרו סרטוני הדרכה לשמירה על היגיינה בכיכובן של שי־יה ומור, מנחות תוכנית הטלוויזיה "מסיבת יצירה", סדרת DIY שהפכה מאוד ויראלית בקרב ילדים.

סלקום TV
לקוחות אשר שוהים בבידוד יכולים לצפות בשירותי הטלוויזיה של סלקום ללא עלות במשך חודש. מדובר בהטבה שנשארת פתוחה לכל ציבור המבודדים באשר הם - על פי הוראת משרד הבריאות. אין צורך להיות לקוח סלקום כדי להשתמש בהטבה. בחברה פתחו את השירות, שיינתן במתן מספר אסמכתא של ה"נרשם לבידוד" באתר משרד הבריאות.

פרטנר TV
מלבד ההופעה של עברי לידר ותומר מייזנר, ששודרה בלייב ללא קהל מרדינג 3, דואגים בפרטנר לתלמידים שיושבים בבית בחוסר מעש, והיא מעבירה את תוכני השיעורים המקוונים של משרד החינוך. בעברית ובערבית, לתלמידים בכיתות א'־ו' ובהמשך גם לכיתות ז'־י"ב בתחומים שונים.

זאפה עד הבית
בכל ערב, ביוזמת קשת 12 ובחסות גופים מסחריים גדולים, מועברת הופעה חיה במסגרת "זאפה לייב": מיטב אומני ישראל מופיעים במועדון הזאפה בהרצליה, ללא קהל ובהופעה חיה שמשודרת ישירות לצופים בבית. את הסבב המוצלח החל עידן רייכל, ואחריו הופיעו  כמעט כל האומנים המובילים בישראל - נטע ברזילי, נתן גושן, עידן חביב, עילי בוטנר וילדי החוץ, עמיר בניון, קובי אפללו, קרולינה, קרן פלס, רוני דלומי, רמי קלינשטיין, שפיטה, שולי רנד ועוד. היוזמה נוצרה בשל המצב ועל רקע ביטול הופעות וסגירת מוסדות תרבות הפנאי בישראל. המיזם המשותף של קשת וקבוצת זאפה משודר הן בעמודי הדיגיטל של זאפה, הן על המסך, וכן באתרי מאקו ו–12N.

כתבים בבידוד

זה החל בכמה כתבים ששבו מחו"ל וחלה עליהם חובת הבידוד. עמליה דואק מחדשות 12 ששבה מפריז, רועי שרון מתאגיד כאן ועקיבא נוביק מרשת 13 ששב מסיני פתחו את מגמת השידורים מהבית. בהמשך, חילקו הערוצים את הצוותים שלהם לשניים, כדי למנוע בידודים המוניים במידת הצורך, שעלולים להשבית את השידורים. כך קרה שבשבועות האחרונים נחשפנו לנוף הביתי של עמית סגל, של דפנה ליאל ושל כתבים נוספים שניסו לשדר עסקים כרגיל, עם חצובה, מצלמה וספרייה ברקע.

כמו כן, הקשחת הוראות משרד הבריאות גרמה לכך שבחדשות 12 עוברים העובדים מדידת חום על בסיס יומי, בחדשות 13 צוותי שטח לא מורשים להיכנס לנווה אילן. כמובן שעל כולם חלה חובת חיטוי ידיים עם הכניסה לכל אחד מהאתרים והיציאה מהם, לרבות האולפנים. כל ציוד נוסף הכולל אוזניות, שולחנות מערכת וידיות עוברים חיטוי מוגבר. גם בערוץ הספורט עברו למתכונת שידור כמעט ללא אורחים באולפן, והחלו להשתמש בסקייפ. הכל כדי להמשיך בשגרת השידורים ככל האפשר. מדי ערב, לאחר מהדורת חדשות הספורט, מקיים הערוץ אולפן פתוח שבו יכולים חובבי הספורט שספגו מהלומה כואבת במיוחד, להשקיט את החסך בהאזנה לדיבורים ולתכנונים ליום שאחרי המשבר.

קול האומנים

זה הזמן להכיר תודה גם לאומני ישראל, שרבים מהם נרתמו לעשייה מיוחדת בימי הקורונה, הגם שחלקם ספגו פגיעה כואבת במישור העסקי, עם ביטולים של הופעות ופסטיבלים שבהם היו אמורים להשתתף. כל רשימה שנערוך תקפח חלק מהאומנים שהתגייסו בצו 8 כדי לשמח את העם הנצור בביתו, מהטאלנטים של "ארץ נהדרת", שנדרשים לשתי תוכניות בשבוע, דרך תוכניות ספיישל כשל אדיר מילר ועוד. אנחנו בחרנו להפנות את הזרקור דווקא למי שהתגייסו למען המעריצים - ולפעמים גם למען השכנים - פחות מאהבת הפרסום ויותר למען המטרה הראשונה במעלה של כל אומן מבצע: להישאר בקשר עם הקהל.

אדיר מילר (צילום: אוהד רומנו,צילום מסך קשת)
אדיר מילר (צילום: אוהד רומנו,צילום מסך קשת)

דורית ראובני בחצר הבית
אחת הזמרות הנפלאות של ישראל, לשעבר סולנית להקת פיקוד המרכז ("האיש מן הבקעה", "אדם צובר זיכרונות" ועוד), הייתה מחלוצת המופיעים לקהל הרחב הנצור בביתו, כשירדה לחצר תל אביבית עם כמה נגנים, גיטרה ומיקרופון מאולתר והופיעה מול השכנים שיצאו למרפסות הבתים, בימים הראשונים של ההסגר החלקי שהוטל על כולנו לפני מספר שבועות. למי שדואג כמובן: גם ראובני והצוות המאולתר שלה שמרו על מרחק של שני מטרים זה מזה.

מיקי גבריאלוב בלייב מהסלון
עשר הופעות בוטלו לזמר מיקי גבריאלוב, ומלבד הבעיה הכלכלית שהפכה לשגרת יומם של אנשים שמתפרנסים מקהל, שאב גבריאלוב השראה מאומנים ברחבי העולם שהחליטו שהם מנעימים לקהל בבית את הזמן, ומעודדים אותם לא לצאת החוצה, להעביר מופע חי לקהל מסלון הבית. הוא אסף את ההרכב הקטן שלו והעלה בפייסבוק מופע לכל העוקבים, ולו כדי לשמר את הקשר עם הקהל.

ביצועים מיוחדים באינסטגרם ולייב ללא קהל ברדינג 3
גם ישי ריבו ונתן גושן ניצלו את כמות העוקבים הגדולה שלהם ברשת החברתית כדי להעביר ביצועים חיים לקהל בבית. הגדיל לעשות עברי לידר, שיחד עם המוזיקאי תומר מייזנר לקח את היוזמה צעד אחד קדימה, ובשיתוף פרטנר סגר רק עבורו את "רדינג 3", משם שידר בלייב את המופע האלקטרוני שלו "מרימים", ששודר בעמוד הפייסבוק של החברה ובערוץ ייעודי.
ראויים לציון מיוחד הם גם חלק מהתיאטרונים בישראל שלמרות האולמות הריקים, מצלמים חלק מההצגות ומעלים אותן, אונליין, לצפייה חופשית של הקהל.