בצל התפשטות נגיף הקורונה בבני ברק והמאמצים לבלימת ההתפשטות, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (שישי)  בתום דיון בנושא סיוע אזרחי לעיריית בני ברק ע"י צה"ל, כי לאור המצב המיוחד בו נתונה בני ברק בעקבות ההגבלות בגין המגיפה, יוטל על צה״ל לאלתר להגיש את הסיוע האזרחי הנדרש לעיריית בני ברק כדי לממש את אחריותה.

כמו כן הוחלט, כי האחריות לאכיפת ההגבלות לרבות במעטפת החיצונית של העיר, מוטלת על משרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל, וכי האחריות בתחומי הבריאות תמשיך להיות מופקדת בידי משרד הבריאות.

מוקדם יותר קיימו שר הפנים אריה דרעי והרמטכ"ל אביב כוכבי שיחה בסוגיית הסיוע לעיר ולתושביה. בשיחה פרס הרמטכ״ל בפני השר מגוון כיווני פעולה ואמצעים בהם יכול צה״ל לסייע לתושבי העיר במאבק למניעת התפשטות הנגיף. בשיחה סוכם כי צה״ל, באמצעות עוצבת האש שתפעל בכפיפות לפיקוד העורף, יחל במתן סיוע למרחב האזרחי בעיר בזמן הקרוב. 

הרמטכ״ל הדגיש בפני השר דרעי כי צה״ל יעשה כל שנדרש על מנת לתמוך במאמץ האזרחי בכלל, ובבני ברק בפרט, בשעת משבר מאתגרת זאת.

הבוקר התפרסו כאלף שוטרים בבני ברק והעיר נתונה בפועל בעוצר, כאשר בכל הכניסות והיציאות הוצבו מחסומים ונמנעת כניסה ויציאה של כלי רכב והולכי רגל, למעט במקרים חריגים. בצומת ז'בוטינסקי-רבי עקיבא הוצב מחסום ורק בעלי אישורים יכלו להיכנס לתוך העיר. התנועה ברחוב הסואן הייתה דלילה ואלו שיצאו מבתיהם עשו זאת לצורך ביצוע קניות לקראת שבת.

אבל מחוץ למרכולים, המכולות וחנויות המאפים והירקות והפירות השתרכו לעתים תורים ארוכים. אנשים המתינו זמן ממושך בחום הכבד, עד שיגיע תורם להיכנס לקניות. לעתים לא נראה שנשמר המרחק של שני מטרים בתורים והיו שדיברו ביניהם. 

נערכים לסגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
נערכים לסגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

נערכים לסגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
נערכים לסגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

בחוצות העיר נראתה נוכחות מוגברת של שוטרים וחיילים, שנעזרו ברחפנים על מנת לוודא שהנחיות החירום עליהן החליטה הממשלה נשמרות. "אנשים בדרך כלל ממושמעים כאן ושומרים על ההוראות, אבל יש מעט מידי מרכולים וחנויות מזון פתוחות ולא כולם יכולים לקנות לקראת שבת", העיר תושב ותיק.

סגן ראש עיריית בני ברק, עו"ד גדליהו בן שמעון התריע, שהסגר במתכונתו הנוכחית עלול להפוך ל"מלכודת מוות". "רבים מתושבי העיר נוהרים למספר סופרמרקטים מצומצם ובכך גדלה סכנת ההידבקות", הוא ציין, "נדרש חישוב מסלול מחדש". לדבריו, "בניגוד לעוצר בו הצבא לוקח אחריות מלאה על מאות אלפי התושבים ומספק מזון ותרופות, כאן נעשתה חצי עבודה שמגבירה את סכנת ההידבקות ועלולה לעלות בחיים אדם. נדרש חישוב מסלול מחדש".

סגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
סגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

סגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
סגר מלא בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, תושבים המתגוררים באזור שיכון ותיקים ברמת גן, מחו נגד הכוונה להפוך את תיכון אהל שם שבלב השכונה למקום שהייה לכ-500 מהחיילים המבצעים את הפעילויות בבני ברק. "אנחנו חוששים שהחיילים יגיעו מבני ברק עם נגיף הקורונה ותושבים יידבקו", אמרה תושבת בשיכון ותיקים.

המחאה של התושבים, שהחלה בקבוצות הוואטסאפ, הייתה במהלך הלילה, לאחר שנמסר שהכוונה היא שכאלף חיילים ישהו בתיכון אהל שם וסמוך לאצטדיון רמת גן.

הרב הלברטל: "לפטר את ליצמן - עשה מעשה בלתי מוסרי"

הרב דב הלברטל, משפטן ופובליציסט חרדי, וד"ר אבישי בן חיים מחדשות 13 התעמתו בתכניתו של ניסים משעל ב-103FMעל התפשטות מגפת הקורונה בבני ברק. 

הרב הלברטל הסביר על הסיבות לחוסר האמון של הקהילה החרדית בהנהגה. "מי שאשם במה שקורה בבני ברק זו החילוניות והציונות", אמר, והוסיף: "אין לי שום אמון בהנהגה הפוליטית. במצב שעמיר פרץ, האיש בלי השפם, בגד בעשרות אלפי בוחריו, שגנץ בגד במיליון בוחריו. אם השניים האלה יגידו לי לסגור בית כנסת, אני אאמין להם". 

בהמשך אמר ד"ר אבישי בן חיים: "אנחנו רואים שכל השיטה החרדית קורסת, מהרעיון הבסיסי של הדחייה המוחלטת של המודרנה - מגלים פתאום שזה מותיר את החרדים מאחור ומונע הצלת חיים. הקונספט שהתורה תגן ותציל - נתפס ככזה שלא עבד. אנחנו רואים שזו שעתם הגדולה של עובדי הליבה".