"הרבה אנשים, אלפים, היו מגיעים לתת לסבא שלי כבוד אחרון, אבל הנסיבות לא אפשרו ומעטים נפרדו ממנו בדרכו האחרונה", סיפר בעצב ישראל כהן, הנכד של רבי יקותיאל יהודה (זלמן) כהן ז"ל, ניצול שואה בן 92, שנפטר בבית החולים שיבא בתל השומר מנגיף הקורונה.

"סבא שלי היה מלא בנתינה ומוכר לרבים. הוא תרם בסתר וכל השנים פעל להחדרת המודעות לשואה והגבורה בקרב הציבור החרדי וגם בקרב בני נוער שאינם חרדים. הוא הרצה, כתב ספר על השואה והיה פעיל ביד ושם", אמר הנכד והוסיף: "היה מאוד חשוב לו שלא ישכחו את זיכרון השואה".

כהן ז"ל, ששרד את זוועות השואה ובין היתר את מחנה אושוויץ, עלה לאחר המלחמה בגפו לארץ. "הוא איבד את הוריו והסבים והסבתות ועלה לבד לארץ. בתקופה מאוחרת יותר עלו שתי אחיות שלו שגם הן שרדו את השואה", סיפר עוד הנכד.

עם הגעתו לארץ, בגיל 16, הוא למד בישיבת ויז'ניץ בתל אביב ולאחר שהתחתן עבר להתגורר בבני ברק, בה התגורר עד מותו.

"סבא שירת בצבא והשתתף במלחמת השחרור וגם במלחמת ששת הימים", סיפר הנכד. "הוא הקים מפעל טקסטיל בדרום תל אביב וכל השנים נהג לתרום בסתר. הוא היה חרדי בחסידות ויז'ניץ, אבל גם היה לו רגש לציונות ולמדינה, בה בנה את חייו לאחר שהגיע לבדו לארץ", ציין עוד הנכד.

לדבריו, לסבו היו הרבה רגשי נקם בנאצים, אבל הוא הדגיש שניצחונו הגדול ביותר היה במשפחה הענפה שהקים. "היו לו שלושה ילדים וכ-50 נכדים ונינים. בכל אחד מהם הוא ראה את הניצחון על הנאצים".

לאחר שנדבק בנגיף הקורונה הוא אושפז, ולבני משפחתו, חבריו ומוקיריו הרבים לא הייתה אפשרות להיפרד ממנו בימיו האחרונים ובדרכו למנוחות עולמים. "אני מקווה שביום השנה למותו יגיעו האנשים הרבים שהוקירו אותו, כאשר נהיה אחרי הקורונה", אמר הנכד והוסיף: "סבא הטביע חותם להחדרת המודעות לשואה ותרם רבות לקהילה ולמדינה".

קורונה - שאלות ותשובות