חג החירות - בהסגר: במקביל לסיומה של היממה השלישית לעוצר הכניסות והיציאות על העיר בני ברק, בממשלה כבר נערכים הערב (שבת) לדיונים בהרחבת ההנחיות למוקדים נוספים של הידבקות המונית בנגיף הקורונה, ואשר מהווים סכנה לשלום בריאות הציבור.

בין מוקדי ההתפרצות הנמצאים על שולחן שרי הממשלה נמצאות שכונות בערים בית שמש וירושלים, וכן הערים מודיעין עילית, ביתר עילית והישוב אלעד. כל חמשת המוקדים הללו מוגדרים כאזורי אוכלוסיה צפופים במיוחד, ומתגוררות בהם משפחות מרובות ילדים מהמגזר החרדי והציונות הדתית.

גורמים ברשויות המקומיות המדוברות התריעו מפני עזיבה המונית של אזרחים בטרם יכנס ההסגר לתוקף, וברשויות החוק והביטחון נערכים לכך שההחלטה תתקבל במהלך היממה הקרובה, וליישום מיידי שלה בשטח במטרה להגביר את יעילות הסגר. 

בתוך כך, מתגברות הקריאות במשרד הבריאות להתחיל בדיונים להטלת סגר על ערים נוספות במהלך הימים הקרובים. בין הערים שהוזכרו בשיחות פנימיות ניתן למצוא בין היתר את טבריה, אשקלון ומגדל העמק, אשר נתוני התחלואה בשלושתן מעוררים דאגה בקרב גורמי רפואה במשרד.

מאה שערים השבוע (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
מאה שערים השבוע (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

במשרד הבריאות אף הביעו חשש מהתפשטות בלתי נשלטת של המגיפה גם במזרח ירושלים, ובוחנים את דרכי הפעולה להרחבתן של ההנחיות גם באזור זה, אולם נכון לשעה זו לא ברור האם וכיצד יוטלו מגבלות תנועה על השכונות הערביות בעיר, אשר המתגוררים בהן זוכים למעמד תושבות ישראלית.

נתוני הקורונה הארציים: ירושלים ובני ברק בראש, עלייה בתחלואה באשקלון
מפת התחלואה העדכנית מלמדת על כך שירושלים, העיר עם מספר התושבים הגבוה ביותר בארץ (קרוב ל-915 אלף), ממשיכה להוביל עם מספר החולים המדווחים הגבוה ביותר – 1,132 (0.12% מכלל האוכלוסיה בעיר). את המקום השני אוחזת עדיין העיר ה-12 בגודלה בארץ (כ-195 אלף תושבים), בני ברק, עם 1,061 חולים (0.54%); אחריה תל אביב, עם 337 חולים, מתוך כ-450 אלף תושבים (0.07%), ובחיפה, העיר השלישית בגודלה, מדווחים 96 חולים מתוך כ-273 אלף תושבים (0.03%). 

עם זאת יש לציין כי באחוז התושבים שנדבקו בני ברק נמצאת במקום הרביעי, אחרי אפרת, קרית יערים וכפר חב"ד. ביישוב אפרת אחוז התחלואה המדווח עומד על 0.57 (61 חולים); בקרית יערים - 0.63% (36 חולים) ובכפר חב"ד – 0.58% (39 חולים). 

כמו כן, בדירוג מספר החולים, חוצצות בין תל אביב לחיפה היישובים והערים והיישובים אשקלון (170 חולים, 0.12% מתושביה), פתח תקווה (138 חולים, 0.06%), ראשון לציון (132 חולים, 0.05%), נתניה (126 חולים, 0.06%), אלעד (120 חולים, 0.26%), בית שמש (118 חולים, 0.1%), באר שבע (112 חולים, 0.06%), אשדוד (111 חולים, 0.05%), רמת גן (106 חולים, 0.07%), חולון (104 חולים, 0.06%) ובת ים (102 חולים, 0.08%).

ארדן: נפעל להרחבת הסגר לאזורים חרדים נוספים
השר לבטחון הפנים, גלעד ארדן, התראיין ל״חדשות 13״ וסיפר על לבטי הממשלה בנושא הרחבת הנחיות הסגר שהוטלו על בני ברק, גם לערים ושכונות חרדיות נוספות ברחבי הארץ.

השר הביע את שביעות רצונו מקיומן של ההוראות במגזר החרדי: ״רוב הציבור החרדי מציית להנחיות. שוחחתי עם גורמים במאה שערים ורוב הציבור מבין את חומרת המצב. יש שם קבוצה מאוד קיצונית שלא מעניין אותם שוב דבר והם פוגעים בכלל הציבור. המשטרה כבר ביצעה מעצרים ונפעל שהמסר יהיה ברור״. 

גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


עוד הוסיף ארדן: ״ביקשתי מהמשטרה לתרגל את המודל של סגר על ערים חרדיות, בשיח עם משרד הבריאות הבנתי שבוחנים עוד מספר מקומות לפי קריטריונים של רמת תחלואה, יכול להיות שכבר בימים הקרובים ניישם אותם על יישובים או שכונות נוספות״.

השר דיבר בדאגה סביב של אנשי כוחות הביטחון בחזית: ״מפקד תחנת בני ברק נדבק בקורונה, הרבה מאוד שוטרים נדבקו כי הם נמצאים בחזית. אני קודם כל אתן גיבוי לשוטרים, ומבקש מהציבור להקל על כוחות הביטחון. לא לעורר ויכוחים או פרובוקציות, ולזכור כי השוטרים מסכנים את עצמם״.