בוועדת הקורונה, בראשות חבר הכנסת עפר שלח, התקיים היום (ראשון) מרתון דיונים העוסק בהתמודדות עם הנגיף במגזר החרדי, בסוגיית הבדיקות ובארגוני המגזר השלישי. בדיון הראשון לוקחים חלק שר הפנים אריה דרעי, מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, רופאת מחוז תל-אביב-יפו ד"ר רבקה שפר, מנכ"ל עיריית בני ברק שמואל ליטוב ונציגי המל"ל.

בדיון נוסף, שעוסק בסוגיית הבדיקות לזיהוי נגיף הקורונה, משתתפים המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו, סגנית המנהל למחלקת מעבדות בריאות הציבור, רותי ישי,  ראש אגף מחקר ומדיניות ומנהל מכון המחקר בשירותי בריאות כללית, פרופ' רן בליצר, מנהל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין,  ועו"ד רויטל סויד מהקרן למיזמים לאומיים.

עימות חריף נרשם במהלך הדיון, זאת לאחר שמנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, טען כי "נתוני הבדיקות לא מדויקים". בתגובה ענה לו גרוטו: "אל תבלבל את המח". בשלב מסוים בדיון קטע גרוטו את דבריו של רוטשטיין, ואמר: "אם אתה אומר שהדברים שלי הם הטעיה, הגיע הזמן שתחליטו אם אתם רוצים לשמוע אותי, מומחה לבריאות הציבור, או את רוטשטיין שאפילו אין לו התמחות בבריאות הציבור".

השר דרעי, הראשון שהתייחס לנושא בדיון, אמר בוועדה כי "לפני כמה ימים התבקשתי ע"י רה"מ לקחת באופן אישי את נושא המגזר החרדי והערבי, ולעשות כל מה שאפשר כדי לסייע לאוכלוסיות הללו. אני רוצה שכולם יידעו שבבני ברק ובאזורים החרדיים אחוז ההדבקה הגבוה הוא קודם בגלל חיי הקהילה הצפופים של התושבים. עברנו את חג הפורים, שבו לא היה שום איסור. האיסור הראשון היה במוצאי חג הפורים ב-23:00, כך שאי אפשר לבוא בטענות לאנשים שחגגו את פורים. זה חג צפוף, רוקדים, שותים, מתחבקים". 

"דבר שני", הוסיף דרעי, "ברגע שהידקנו את החרדה וביטלנו את ההתכנסויות, אני יכול לתת עדות בתור אחד שגר בשכונה חרדית - לא רואים נפש חיה ברחוב. בירושלים אנשים הצטרפו למניין דרך המרפסות. אתה שומע את השירים דרך המרפסות. לכן, אני קובע היום בוודאות שיש משמעת ושיתוף פעולה של הרבנים. כיום, עזבו מה היה ומה לא היה, יש בתודעה הציבורית של החרדים משמעת מוחלטת. כעת, המשימה היא לעזור לציבור המיוחד והייחודי הזה, ערב פסח". 

"עשינו סגר על בני ברק, אבל זה לא יכול להיות שמדביקים לאוכלוסייה שלמה סטיגמה, ואומרים שהם לא צייתנים ולא ממושמעים. בנוגע לאלעד ובית שמש - מדובר ביישובים קטנים יותר, והניהול שם הוא ניהול טוב. אני חושב ששם הבעיה העיקרית הייתה שלא עשו מספיק בדיקות, ואני מקווה שהיום זה ישתנה. בירושלים, לעומת זאת, אני מקווה שאנחנו לא הולכים עם עיניים סגורות. אין אחוז חולים גבוה, אבל לצערי כשאנחנו מפלחים את אחוז החולים, אנחנו רואים שרובם בשכונות החרדיות. כשאנחנו עוברים שכונה-שכונה, אנחנו רואים שבחלק מהשכונות החרדיות יש מספר חולים אפילו גבוה יותר מאשר בבני ברק. זה נתון שאנחנו חייבים להתמודד איתו, ואנחנו פותחים עוד מלון לתושבי השכונות בירושלים". 

פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)
ה

פרופ' גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, התייחס להתנהלות המשרד, ואמר כי "ברירת המחדל היא מלון, אבל במקרים שבהם ניתן לעשות בידוד בתוך הבית, אנחנו מנחים לעשות את זה. צוין קודם שבאופן יחסי יש ירידה במספר המבודדים, והסיבה לכך היא לא הירידה במספר החקירות, אלא העובדה שיותר אנשים שומרים על הכללים. רוב האנשים מצייתים להוראות ואז מספר המבודדים נמוך יחסית. יש לנו תמונת מצב טובה מאוד בנוגע לערים החרדיות. אנחנו יודעים, למשל, שבבני ברק ההתפשטות היא בכל העיר, ובירושלים בעיקר בערים החרדיות". פרופ' גרוטו הוסיף כי "אנחנו פועלים למנוע תחבורה ציבורית בין הערים החרדיות כדי למנוע עוד הדבקה".

במענה לשאלה של ח"כ מיקי חיימוביץ' בנוגע לנתוני ההדבקה, חשף גרוטו כי "שיעור ההדבקה בחברה החרדית עומד על 1.4 לעומת 1.2 בכל הארץ". הוא הסביר כי "זה נשמע אולי הבדל זניח וקטן, אבל בתרחיש הייחוס יש לזה השפעה עצומה ולכן כרגע אנחנו רואים שבמגזר החרדי יש הדבקה יותר גבוהה מה שאומר שאנחנו נצפה לראות הרבה יותר חולים קשה ומונשמים באוכלוסייה הזאת. בסוף האסטרטגיה הכללית היא להוריד את שיעור ההדבקה ל1.2 כמו כלל האוכלוסייה בשאר חלקי הארץ".