ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי סיפר היום (ראשון) לענת דוידוב ב-103FM בכאב על המצב הכלכלי שבו נמצאת אילת. לדבריו העירייה החליטה שלא לגבות ארנונה בחודשים הקרובים.

מה מספר המובטלים בעיר שלך, נכון להיום?
"אם מספר המובטלים בישראל זה 1 ל-4 וזה ממש מצער, אצלנו זה 3 ל-4. זה כרגע המצב".

לדבריו, "בשרשרת המזון שכולה נשענת ומושתת על תעשיית התיירות, כל אחת מהחוליות נפגעו, וכשאני אומר חוליה זה יכול להיות בית מלון, אטרקציה, מסעדה וחנות שמתממשקת עם נושא התיירות, ויש כאן פגיעה על כל ציר הפרנסה של מעל 80% מתושבי העיר אילת וזה מצב לא פשוט. בעת הזו גם אני כראש הקהילה וגם מהמנהיגים האחרים שנמצאים בעיר, מתגייסים ביחד עם הציבור לתת תמיכה הדדית. אנחנו משקיעים את מרצנו, עכשיו במצב שבו הקהילה מתגייסת".

שזה אומר מה? מה קורה פיזית? איך הקהילה מתגייסת?
"אני אתן לך דוגמה. אנחנו הקמנו מטה שקראנו לו 'מטה 70+', זאת אומרת זה מטה שתכליתו לעזור לאנשים בגילאי 70 פלוס, איתרנו אותם כאוכלוסייה שאנחנו רוצים לגעת בהם כדי שאף אחד לא יברח לנו מתחת לרדאר. אז אנחנו נמצאים עם מתנדבים, אנחנו נמצאים עם אנשים שבקשר יום יומי איתם וקורים פה דברים נפלאים גם למקבל וגם לנותן וזה דבר נפלא. לקחנו היום את כל יושבי ראש ועדי הבתים, אנחנו מתחילים לעבוד מולם, שכל יושב ראש ועד הבית הופך להיות ראש הקהילה, קהילת הבית והוא עובד מולנו כדי לראות אילו סעדים אנחנו יכולים לתת לאנשים.  גייסנו מעל 450 אלף שקל כדי לחלק מנות לאנשים. כמובן שהעירייה עושה מה שהיא יכולה לעשות החל מלוותר על תשלומים כמו אגרות שילוט ושימור רחובות".

ממה עם ארנונה?
"ארנונה על פי מה שהמדינה קבעה כך אנו פועלים, אנחנו יודעים להגיד שהמדינה החליטה לא לגבות ארנונה בחודשים הקרובים ולשפות את העיר, או את הערים, זה נכון לכל ארץ, ואני עודכנתי נכון להיום שנשופה באופן מלא. ואני רוצה גם להזכיר לך לשפני שלושה שבועות חטפנו עוד מכה לא קלה כאשר סופה פקדה את העיר אילת ופגעה פגיעה  קשה בכל החופים".

מאיר יצחק הלוי (צילום: פלאש 90)
מאיר יצחק הלוי (צילום: פלאש 90)

בסדר אבל היית מתחלף עם הסופה, כלומר מהסופה הזאת אפשר להשתקם.
"דווקא פה אני יודע שזה לא רק הבנקים אלא גם על חברות הביטוח שפיצו אותנו".

וזה לא קרה.
"בעת הזו כולם צריכים להתגייס ולעשות את מה שצריך לעשות".

תיאור המצב הזה נשמע כמו עיר מתה.
"תביני, זה המצב. אני הייתי עכשיו בסיור בחוף כמו שאני עושה בכל יום, כי הלכתי לראות את הנזקים ולראות איך מתקדמים, בכל זאת אנחנו רוצים לחשוב גם על יום אחרי, אנחנו לא רוצים להישאר במצב של נהי ובכי, אנחנו רוצים לדעת שיש לנו ימים טובים גם בעתיד. אז אני יכול להגיד לך שסיירתי שם, ושוב אני אומר לך סליחה על ההתערטלות האישית והרגשית, עמדתי שם וגרוני ניחר, בסדר? אני לא אגיד יותר מזה. עצוב.

"לא פיטרתי אף אחד - כל העובדים בחל"ת"

הבעלים של חוף ציון ותושב אילת שי טובלי שיתף בכאב במצב הקשה של העיר והעסקים: "אני בעלים של חוף ים מרכזי וגדול שמכיל בתוכו גם מסעדה ובר גדול, שירותי חוף נרחבים, עסק מאוד פעיל ומשגשג בימים רגילים

מה הוא מכיל עכשיו?
"הוא עכשיו מכיל את הטבע, דממה. כפי שאמר מכובדי קודמי ראש העיר מאיר יצחק הלוי, גם אני כל יום ניגש וגרוני גם כן ניכר, אנחנו שותפים לאותה תחושה".

כלום, איש לא מגיע לשם
"אסור. קודם כל , אחרי שעברנו את החורף שהוא באילת שקט מעט יותר, והתכוננו ושיפצנו וייפינו והשקענו על מנת להיערך לעונת התיירות אז הגיעה אלינו הסופה דרומית".

כמה אנשים אתה מעסיק או העסקת? אני מניחה שהוצאת אנשים לחל"ת או אפילו פיטרת
"לא פיטרתי אף אחד, כולם בחל"ת 42 עובדים, וככל שהיינו מתקרבים לעונה החמה המספר הזה היה גדל. כולם בחל"ת, כולנו משפחה אחת, אנחנו שומרים על קשר יומיומי, חלקם אפילו בתורנות גם שומרים על המקום כל אחד כמה שעות, זה הבית של כולנו".

לדבריו, "אנחנו משלמים הרבה מאוד מיסים, אנחנו מעסיקים הרבה מאוד עובדים, אנו מכלכלים, מפרנסים את עירנו מה שנקרא, ואני בהזמנות זו גם רוצה לחזק אתת המאמצים האדירים שעושה ראש העיר שדיבר לפניי ולהצטרף למעשיו, הוא באמת עושה ימים כלילות על מנת לראות את היום שאחרי".

אני רוצה לדבר איתך עם היום שהווה ולא על היום שאחרי, ועל התחושות של מה זה לראות עיר שוממה? 
"אילת במישרין או בעקיפין רוב רובה ניזון מתיירות. בזמן הזה בדיוק בו אני ואת מדברים, אילת אמורה עמוסה לחלוטין, עמוסה לעייפה, היא פשוט ריקה. טוב אנחנו גם ממושמעים ומצייתים להוראות, ואנו יושבים בבית בסגר, מצד אחד עצוב, מצד שני אלו הן ההוראות ואנו חייבים להישמע אליהן, וכל מה שנותר לנו זו רק תקווה".

יש איזה אופק, איזה שביבון של תקווה? משהו קטן שאתה יכול איכשהו לעודד את עצמך? במה אתה נאחז בימים אלה
"בימים האלה אנחנו עניים בחומר אבל מאוד חזקים ברוח. אני רק אומר שאם יקוימו הבטחות הממשלה, יינתנו הלוואות בערבות המדינה לעסקים בקצב מהיר תוך כדי יציאה מהקופסה והסתכלות הרבה יותר יעילה ולא ביורוקרטית, נוכל לקבל מעט אוויר על מנת לשרוד ולהיערך ביום שאחרי כי אילת בסוף הים השמש ההרים לא הולכים לשום מקום. אנחנו פה. פסח שמח וכשר, ובריאות לכל עם ישראל".