הממשלה אישרה הלילה (שני) במהלך פגישה טלפונית מספר החלטות המתייחסות למאבק בנגיף הקורונה. בין היתר, גובשו הוראות חדשות ביחס להגדלת התקציב שיוקדש לסיוע הכלכלי לאזרחים, וכן הנחיות חדשות לציבור שצפויות להגביל אף יותר את התנועה ברחבי הערים במטרה למנוע את התפשטות הנגיף ברחבי הארץ.

ועדת השרים הסכימה להגדרת "אזור מוגבל" של המפקד הצבאי באזור יהודה ושומרון.  מחר תתכנס ועדת השרים לצורך הגדרה מפורטת של האזורים המוגבלים. התקנות קובעות כי החל מהכרזת יישוב מסוים כמוגבל, יחולו עליו הכללים הבאים, ביניהם איסור של יציאת אזרחים המתגוררים ביישוב שלא לצורך חיוני, בכללותו טיפול רפואי, עבודה חיונית, לוויה של קרוב מדרגה ראשונה, העברת קטין להורה שחי בנפרד וכן הלאה. יציאת האזרח מהאזור מותנית באישור מול הגורמים הרלוונטיים. 

בנוסף, קיימת הגבלה גם על כניסת תושבים שאינם מתגוררים ביישוב המוגדר מוגבל במהלך תקופת הסגר. כניסה ליישוב כזה תחייב נשיאת אסמכתא שתינתן אך ורק לתושבי קבע באזור, כניסת גופי הצלה וביטחון, כניסת צוותים רפואיים, עובדים חיוניים כעובדי רווחה ועובדים סוציאליים, כניסת עיתונאים, כניסת אספקה ושירותים חיוניים וכן הלאה. 


בהמשך, אישרו השרים את הגדלת הסיוע הכלכלי לאזרחים בצל המשבר שיוצרת המגיפה, שיובא לאישור במהלך היום בכנסת. הגדלת התקציב תושג על ידי אישור תיקון לחוק יסוד משק המדינה בהוראת שעה. על פי התיקון, ניתן יהיה לממן גם תשלומים לביטוח הלאומי בסך נוסף של כ- 16 מיליארד שקלים וכן לבצע התאמות בניהול החוב הממשלתי בכ- 40 מיליארד שקלים נוספים, כתוצאה מהמצב הכלכלי הנוכחי.

בהודעה שפורסמה בסיום הוועדה, נמסר מאחר שחלק ניכר מההוצאות הצפויות בחודשים הקרובים לצורך ההתמודדות עם המשבר יבוצעו בידי הביטוח הלאומי, קובע התיקון לחוק כי ישולם סכום נוסף לביטוח הלאומי מתוך תקציב המדינה כהחזר חוב של המדינה וישמש את המוסד לביטוח לאומי להתמודדות עם המשבר ולמטרה זו בלבד.

מאחר שחלק גדול מהתשלום ישולם באופן מיידי, הוחרגה תוספת זו ממגבלת ההוצאה החודשית והיא תעמוד על כ- 16 מיליארד שקל. סכומים אלו כוללים, בין היתר, תשלום דמי אבטלה לשכירים שהוצאו לחל"ת או פוטרו בעקבות משבר הקורונה ותשלום מענק הסתגלות לבני 67 שנפלטו באופן פתאומי משוק העבודה כתוצאה ממצב החירום.

כזכור, הממשלה הודיעה מוקדם יותר היום כי תתכנס לדון בהצעה שגיבש משרד האוצר הנוגעת להגדלת תקציב המדינה ב-90 מיליארד ש"ח שיופקדו להתמודדות עם הקורונה.  בדברי ההסבר נכתב כי "לצורך התמודדות עם נגיף הקורונה, לצד סיוע לאזרחים שנפגעו כתוצאה מהמגבלות האמורות נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים אשר יביאו לחריגה משמעותית הן ממגבלת ההוצאה החודשית וממילא גם מתקרת התקציב ההמשכי. בהתאם לכך, יש לתקן, בהוראת שעה, את חוק היסוד, על מנת להתאים את תקרת התקציב ההמשכי להוצאות המשמעותיות שהוטלו על תקציב המדינה, בין באופן ישיר ובין באמצעות המוסד לביטוח לאומי".