בשל הסגר שהוטל על הכניסות והיציאות ממרבית המדינות בעולם, משפחות רבות אשר מצפות לילד חדש באמצעות הליך פונדקאות - מוצאות עצמן ללא מענה דווקא ברגע הגורלי.דוגמה לכך אפשר למצוא בסיפורם של אלי (48) וקרול (45) ארגמן מבאר שבע, אשר הצליחו לפני כשמונה שנים להביא לעולם את בתם הבכורה הדיה, לאחר שנים ארוכות שבהן עברה קרול 19 הפריות ושבע הפלות. השניים מצפים כיום להולדת בתם השנייה בתוך פחות מחודש באמצעות פונדקאית בגיאורגיה, אך הם אינם מורשים להגיע לשם. "החשש הכי גדול שלנו הוא שלא נוכל להביא את התינוקת לארץ", מספרת קרול ל"מעריב".

"עם בתנו הבכורה ניסינו פונדקאות בארץ, אבל זה לא הצליח. הפונדקאית לא נכנסה להריון, ובניסיון האחרון של ההפריות אני נכנסתי להריון ונולדה לנו הודיה, שהפצירה בנו שהיא רוצה אח או אחות - ואז החלטנו להביא עוד ילד לעולם", מספרת קרול, ומוסיפה: "עברנו עוד שמונה טיפולים ושתי הפלות, ולאחר מסע התלאות החלטנו לפני כשנה לפנות להליך פונדקאות בגיאורגיה. הכל הלך מצוין, וכבר נערכנו לקראת הלידה. כשהפונדקאית הייתה בחודש הרביעי נסענו לגיאורגיה והיינו איתה בבדיקה. נערכנו לנסוע שוב ולהיות שם לקראת הלידה, אבל אז הגיעה מגיפת הקורונה - ואנחנו לא יכולים לצאת לגיאורגיה בשל הסגר שהוטל שם. אנחנו תקועים בארץ וחסרי אונים".

משפחת ארגמן (צילום: באדיבות המשפחה)
משפחת ארגמן (צילום: באדיבות המשפחה)

"קרול מציינת: "הפונדקאית היא בן אדם ולא בובה, והחשש שלנו הוא שלאחר הלידה, היא עלולה לסרב למסור את התינוקת שלנו, או שהיא תהיה לבד בעריסה. אנחנו כהורים חייבים להיות בלידה, ומיד לאחר מכן לבצע את סידורי הרישום והחזרה לארץ. אנחנו מוכנים לשהות שבועיים בבידוד בגיאורגיה, כפי שהרשויות שם דורשות, ולאחר מכן נוכל להיות נוכחים בלידה ולקבל את התינוקת שלנו. נותרו שבועות ספורים עד ללידה, ורצינו כבר כעת לצאת לגיאורגיה כדי שנוכל להיות בזמן".

לדבריה, חרף הניסיונות והמאמצים, עד כה לא ניתנה אשרת כניסה לגיאורגיה. "יש טיסות הומניטריות, וכאן זה מקרה הומניטרי. ישנם הורים נוספים שממתינים ללידות באמצעות פונדקאות, והם לא יכולים לצאת מהארץ. אני מקווה שמשרד החוץ וגורמים נוספים יצליחו להשפיע על הרשויות בגיאורגיה שמדובר כאן במקרה הומניטרי, ושנזכה להיות בלידה ואחר כך לשוב לארץ. אם יש מדינה שיכולה להשפיע על גיאורגיה - זו המדינה שלנו. תנו לנו להיות בלידה". היא מסכמת.

במשרד החוץ מסרו בתגובה: "המשרד ער למצוקת משפחות ישראליות המצויות בהליכי פונדקאות בגאורגיה ושנבצר מהן להיכנס אליה עקב איסור ממשלת גיאורגיה להכנסת אזרחים זרים לשטחה בגין התפשטות נגיף הקורונה. מדובר בהחלטה של ממשלה ריבונית במסגרת הצעדים שנקטה למניעת התפשטות המחלה בתחומה, בדומה לנעשה בישראל ובמדינות רבות בעולם. שגרירות ישראל בגיאורגיה פנתה לרשויות המקום כדי לאפשר כחריג כניסתם של אזרחים ישראלים העומדים להפוך להורים בתהליך פונדקאות בעתיד הקרוב, וממתינה להתייחסותם".