הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי קיבל היום (שני) לאחר דיון במטה הכללי, סדרת החלטות הנוגעות לאימונים ופעילות מבצעית בצה"ל, זאת ברקע ההשלכות של מגפת הקורונה. בין היתר, החליטו בצה"ל לבטל את התעסוקה המבצעית של 22 גדודי מילואים בחודשים הקרובים, דבר שהשלכתו הישירה היא קיצור פרק האימונים של הגדודים בצה"ל בחודשים הקרובים בכארבעה שבועות, לאור הצורך לערוך את כל התעסוקה המבצעית בחודשים הקרובים על ידי הצבא הסדיר.

עוד הוחלט כי תרגילים גדולים שהיו אמורים להיערך בצה"ל בחודשים הקרובים, יידחו, וייערכו בהתאמה החל מחודש ספטמבר. בין התרגיל שנדחו - "אבן הראשה" - המתרגל את המטה הכללי. הוא היה אמור להתקיים במהלך חודש ספטמבר, אך יידחה לרבעון הראשון של 2021. כמו כן, הוחלט כי כל אימוני המילואים ביבשה יתבטלו וידחו בשלב הזה, לפחות עד סוף יוני.

דובר צה"ל תת אלוף הדי זילברמן אמר שלצד ההחלטות הללו שנועדו להתאים את גרף האימונים של צה"ל למצב החדש, ההחלטה היא כי בכל הקשור למסגרת ההכשרות מרמת המ"כ ועד התת אלוף לא תהיה פגיעה והקורסים ימשיכו להתנהל באופן רגיל רק עם שינויים והתאמות קטנות שבוצעו.

בתוך כך, צה"ל תגבר את כוחות המשטרה הלוקחים חלק במאבק הלאומי בקורונה, ב-700 חיילים נוספים. ההחלטה התקבלה לאור הרחבת הנחיות ההסגר למקומות נוספים בארץ, וכעת כ-18 אלף חיילים לוקחים חלק במאבק. החל ממחר, הצבא יקצה צוותים של ארבעה עד חמישה חיילים, ל-456 בתי אבות גריאטריים ברחבי ישראל. מטרתם היא לעסוק בבקרת הכניסה למוסד, כולל לקיחת המדדים הנדרשים מהנכנסים למוסד. בנוסף יסייעו הצוותים בפעולות של חיטוי וידריכו את הצוותים בבית האבות בנושא המיגון.

בצה"ל הדגישו כי החיילים אינם מחליפים את צוות המוסד בניהול המקום או בטיפול ישיר בקשישים ולא יבואו איתם במגע, אך יסייעו כל יכולתם למשימות לוגיסטיות שונות. 

בתוך כך, לאור תקופת הזמן הארוכה שהחיילים הלוחמים שוהים בבסיסים, בצה"ל החלו בישום תוכנית הפוגה ורענון ליחידות לוחמות הנמצאות בתעסוקה מבצעית. יום כזה התנהל אתמול בפעם הראשונה באוגדת עזה, ובמסגרתו נערכה פעילות המיועדת ל-300 עד 400 חיילים בכל פעם, זאת תחת המגבלות הנוכחיות.

בנוסף, בצה"ל נערכים לסיוע בתווי קניה לטובת משפחות חיילים שעד היום לא הוכרו כבעלי צרכים בהם נדרש מצה"ל לסייע להם מעבר לשכר הקיום החודשי. הם מצטרפים ל-9,000 חיילים המקבלים סיוע חודשי מצה"ל לטובת תשלומי משפחה או לכאלה המוכרים כחיילים בודדים. כאמור, בצבא גייסו בשבועות האחרונים כספי תרומות בסך 19 מיליון שקלים המיודעים לרווחת החיילים. כמו כן, מענקי בזק ייחודיים על סך 600 שקלים יחולקו לחיילים בודדים, ולחיילים הזכאים לתשלומי משפחה ינתן מענק הנע בין 500-1200 ש"ח

לקראת סדר פסח יחלק צה"ל לכל החיילים הבודדים שיהיו בביתם בערב הסדר חבילות מזון המותאמות לפסח. בנוסף הסדר המסורתי לחיילים בודדים בגבעת אולגה יערך במסגרות מצומצמות, כאשר בצה"ל מאשרים ערב הפסח הזה לקיים סדר עד כמות של 30 משתתפים, בבתי החייל בהם חיילים בודדים ניתן יהיה לקיים את הסדר עד לקבוצה של כעשרה חיילים.

בדרך כלל, את ליל הסגר חוגגים בבסיס רק כ-20% מהמערך הלוחם של הצבא, אך בשל המצב הכמות גדלה ומחייבת הכנות לוגיסטיות גדולות. לקראת החג רכש צה"ל 15500 ק"ג של קמח כשר לפסח, 14000 ק"ג דגים, 200,000 ק"ג בשר בקר, הודו ועוף, 81,000 ק"ג מצות, 14,000 חבילות חרוסת, 36560 ליטר מיץ ענבים, בצה"ל אומרים כי יינתן גם מענה מלא לטבעונים ובעלי רגישות שונים למאכלים.