היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה הערב (שני) אל ראש הממשלה בנימין נתניהו והבהיר לו שבמקום שיש בו אפשרות לקדם חוקים באמצעות הכנסת לא נכון להמשיך ולהפעיל תקנות לשעת חירום על ידי הממשלה בכל הנוגע למשבר הקורונה ובכלל. מכתב זה מצטרף לפניה נוספת אותה היועמ"ש העביר בימים האחרונים ובה חוות דעת לראש הממשלה ולשר המשפטים אמיר אוחנה, לפיה במקום שבו ניתן מבחינה מהותית לקדם חקיקה דרך הכנסת, קמה חובה משפטית לעשות זאת, ולהעדיף את המסלול הזה על פני התקנת תקנות לשעת חירום על ידי הממשלה. 

"קיומו של צורך חיוני ומידי, שלא מאפשר המתנה להשלמת הליך החקיקה, וכן התארכות הליכי החקיקה - עשויים להצדיק בנסיבות מסוימות התקנת תקנות שעת חירום, אך זאת רק במקביל להמשך קידומה של חקיקה רגילה בכנסת". כתב היועץ.

עוד נאמר במכתב כי אנשי מחלקת ייעוץ וחקיקה של היועמ"ש מלווים באופן צמוד את הממשלה, וכי כל טיוטה של תקנות לשעת חירום נבחנת הן על ידי הצוות שמלווה את המשרד הממשלתי הרלוונטי, והן על ידי צוות במחלקה למשפט ציבורי-חוקתי, בראשות המשנה ליועמ"ש רז נזרי. "רק לאחר שמתברר כי קיימת סמכות להתקנת התקנות לפי תכליתן, וכן שלא ניתן להשיג את התוצאה הנדרשת לשם התמודדות מידית עם מצב חירום בדין הקיים או בחקיקה חדשה של הכנסת, נבחנת ההצעה לגופה", נכתב.

כעת מרחיב היועץ את היריעה ומציין את אותן תקנות בנושאים שונים אשר יש לקדם בחקיקה. בין היתר מציין היועץ את תפוגתם בימים הקרובים של הסדרים זמניים לאיכון הטלפונים ונושאים נוספים מהותיים בעת הזו.

היועץ מדגיש כי הימנעות הממשלה מאישור הצעות החוק בכנסת תביא לתוצאות קשות הן בטיפול בקורונה והן עקב כך שלא יאריכו את התקנות לשעת חירום ללא חקיקה ובכך לא יהיה אפשר להמשיך את המשך הפעלתם.

היועץ חותם מכתבו בפנייה לראש הממשלה לפעול בהקדם ובמהירות לחוקק החקיקה הממשלתי אשר משפיעים על כל תחומי החיים.