מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודיע הערב (שלישי) על החלטת המשרד להרחיב את מספר בדיקות הקורונה בבתי האבות, כך שבמקום שהתגלה בו חולה - כל דיירי בית האבות ייבדקו וכך גם צוות בית האבות. הצעד מגיע לאחר ש-19 דיירי בתי אבות נפטרו עד כה מנגיף הקורונה, והא כולל גם הרחבת בדיקות לדיירים וצוותים רפואיים במרכזים גריאטריים.

מנכ"ל רשת משען, עמרי כהן,  בירך את מנכ"ל משרד הבריאות על החלטתו לבצע בדיקה לכל הדיירים ואנשי הצוות בכל בית דיור מוגן בו התגלה הנגיף. כהן מסר כי שיגר מכתב בעניין, וכי מזה ימים רבים הוא דורש שוב ושוב לבצע בדיקה מקיפה לכלל דיירי הדיור המוגן בישראל, ובוודאי לדיירים ואנשי צוות במקום בו נתגלה נשא נגיף. כהן ציין כי יש לבצע בדיקה לאלתר בבית משען בחולון שם התגלו נשאי נגיף שכבר הועברו מהמקום. 

שר העבודה והרווחה ויו״ר צוות השרים לטיפול באזרחים הוותיקים אופיר אקוניס אמר כי הוא ״מברך את משרד הבריאות על ההחלטה החשובה לבצע בדיקות קורונה בכל מטופלי ודיירי בית אבות אשר התגלה בו חולה קורונה, בהתאם להמלצות שהוגשו ע״י צוות השרים שהוקם בהנחיית רה״מ. צוות השרים בראשותי ימשיך בטיפול הנקודתי ובמעקב אחר יישום ההמלצות״.

החלטת משרד הבריאות התקבלה שעות ספורות לאחר שא.ב.א - אגוד בתי אבות ודיור מוגן - עתר לבג"ץ באמצעות עורך הדין אילן בומבך כנגד משרד הבריאות ומשרדים נוספים, בבקשה לחייב בדיקות קורונה במוסדות הגריאטריים באופן מיידי, וכן פיצוי כספי בגין הצטיידות חירום שנדרשו להם במאבקם בנגיף. 

בג"ץ קבע בהחלטתו כי על משרד הבריאות להציג את תגובתו עד יום שני הקרוב. בא.ב.א בירכו על ההחלטה. רוני עוזרי, יו"ר האגוד אמר כי "צר לנו שנאלצנו להגיע עד בג"ץ כדי לקבל את היחס השווה והראוי המגיע למוסדות, לצוותי הטיפול ובראש ובראשונה - לדיירים. אנו תקווה כי משרד הבריאות ייעתר לבקשתנו, ואם לא - שבג"ץ יכריח אותם להתעשת, ולתת פתרונות אמת למוסדות הסיעודיים ולבתי הדיור המוגן".

יו"ר א.ב.א, רוני עוזרי, על הודעת משרד הבריאות: "מוזר שרק בג"ץ של א.ב.א גורם למשרד הבריאות להודיע על בדיקות קורונה בבתי האבות והדיור המוגן. אנחנו לא רוצים לשער בנפשנו, כמה חולים וכמה מתים שילמו בחייהם עד שמשרד הבריאות הסכים לקבל את דרישת א.ב.א שנשמעה כבר בתחילת המשבר לפני כחודש. מבחן התוצאה יהיה האם משרד הבריאות באמת יגיע אל המוסדות הללו באופן מיידי".

בתוך כך, משרד הבריאות ומשרד הביטחון חתמו הערב על הסכם עם חברת BGI שתספק מיכשור וחומרים לביצוע 10,000 בדיקות PCR נוספות ביום לפחות. המכשירים יוצבו בשש מעבדות של קופות החולים במהלך השבועיים - שלושה הקרובים ויצטרפו לפעילות המעבדות שקיימות כבר עכשיו במערכת הבריאות. העלות הכוללת של העסקה היא 90 מיליון שקלים.

שניר זנו, מנכ"ל הקבוצה העולמית של AID GENOMICS והשותף של BGI בישראל אמר, כי ״אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות ועל האמון שניתן בנו לבצע את המשימה הלאומית החשובה הזאת. מטרתנו המרכזית, עם שותפינו מ-BGI, היא לסייע במאבק כנגד התפשטות נגיף הקורונה בישראל".

קורונה - שאלות ותשובות