עלה מספר קורבנות הקורונה בבתי האבות בישראל: משרד הבריאות הודיע הערב (שישי) כי מניין המתים מנגיף הקורונה עלה ל-95 בני אדם. עוד נמסר, כי מניין החולים עלה ל-10,408, בהם 167 במצב קשה, בתוכם 124 מונשמים. 1,183 חולים החלימו מהנגיף מתחילת ההתפרצות.

8,790 מהחולים מוגדרים במצב קל ו-173 במצב בינוני. בבתי החולים מאושפזים עתה 687 נדבקים, לעומת 6,631 שנמצאים בטיפול ביתי ו-1,002 אנשים המשוכנים במלונות הייעודיים לחולי קורונה.

נתוני משרד הבריאות 10.04.2020 (צילום: משרד הבריאות)
נתוני משרד הבריאות 10.04.2020 (צילום: משרד הבריאות)
 

בבית החולים הדסה עין כרם הודיעו בשעות הצהריים על פטירתו של גבר בן 64, שסבל ממחלות רקע מורכבות ואושפז מספר ימים עם קריסת מערכות. לצד זאת, הודיעו על שיפור במצבם של שני מאושפזים, גבר בן 37 וקשיש בן 81, שסבלו מקשיים נשימתיים ונגמלו עתה ממכונת ההנשמה לאור שיפור במצבם. 

בבית החולים "לניאדו" בנתניה הודיעו בשעות הצהריים על פטירתה של אמיליה וינשטיין  בת ה-82 שהייתה מאושפזת מתחילת החודש במצב קשה, מורדמת ומונשמת. מדובר בדיירת נוספת מבית האבות משען בבאר שבע, והיא הקורבן ה-13 שהתגוררה במוסד.

אמיליה ויינשטיין  (צילום: באדיבות המשפחה)
אמיליה ויינשטיין (צילום: באדיבות המשפחה)

בנה, איגור, סיפר: "היא הייתה במשען כחודש, רק נכנסה, כאילו שמתי אותה בקבר בידיים שלי,  בהתחלה במשען לא דיברו איתנו, לקחו את הטלפונים מההורים, מדובר ברשלנות של משרד הבריאות שלא עשו בדיקות, יש משרד בריאות ללא בריאות,  ליצמן לא פעל נכון, הם היו יכולים לעשות בדיקות יותר מהר".

מוקדם יותר הבוקר נפטרה במרכז הרפואי אישה נוספת בשנות ה-80 לחייה, שהייתה מאושפזת גם היא במצב קשה. מבית החולים "שערי צדק" בירושלים נמסר, כי במהלך הלילה נפטרו שתי נשים שנדבקו בקורונה ואושפזו במחלקה המבודדת: בת 86 ובת 84, שתיהן סבלו ממחלות רקע מורכבות.

יחידת האשפוז לחולי קורונה בתל השומר (צילום: יחידת הדוברות)
יחידת האשפוז לחולי קורונה בתל השומר (צילום: יחידת הדוברות)

בצה"ל פרסמו את תמונת המצב העדכנית לחולים בשירות. עד כה, חלו בצה"ל 152 משרתים בחובה, בקבע, ועובדי צה״ל, כולם במצב קל, מתוכם 37 החלימו או השתחררו משירות. בסך הכל ישנם כן כיום 115 חולים בצה״ל. כמו כן, 2,876 מצויים בבידוד – בחובה, בקבע, ועובדי צה״ל.

בתוך כך ולצד הנתונים העגומים על מתים נוספים במהלך היום, על פי דיווחים בחדשות 12 הערב, ההעלייה המתונה במספר החולים בימים האחרונים מקרבת גורמים בממשלה ובמערכת הבריאות לחשיבה מחודשת על אסטרטגיית היציאה, שצפויה לכלול העלאה של היקף העובדים במשק באופן מדורג, חזרה הדרגתית של החינוך המיוחד, וכן הקלות מסוימות בהגבלות מרחק היציאה מהבית.

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ,התייחסה הערב במהדורת חדשות 12 לביקורת עמה מתמודד המשרד ביחס לטיפולו בהתפשטות המגיפה בבתי האבות ולתמותה הגבוהה בקרב אוכלוסייה זו, שעומד עתה על 30 בני אדם מסך הקורבנות בישראל. 

"לא תמיד ניתן לטפל באנשים בדיור המוגן המסגרת מצומצמת יותר, כלומר להקצות מטפל לכל אדם. מה שנכון לכלל האוכלוסייה נכון גם לקשישים. היינו מעדיפים שכל הקשישים יהיו במסגרת כמה שיותר מצומצמת אבל לצערנו זה לא אפשרי. אנחנו מנסים ולשמור על הקשישים כמה שאפשר וכמה שניתן", אמרה. 

ראש שירותי הבריאות לציבור, פרופ' סיגל סדצקי (צילום: צילום מסך)
ראש שירותי הבריאות לציבור, פרופ' סיגל סדצקי (צילום: צילום מסך)

כשנשאלה ביחס לביקורת החריפה על משרד הבריאות בנושא, אמרה: "אני לא רוצה לעשות ועדות חקירה בטלוויזיה - אנחנו מנסים במשרד הבריאות לעשות את המקסימום. מדיניות הבדיקות במוסדות ובבתי האבות, כבר למעלה מ-10 ימים, היא שאם יש תחלואה שמערבת, לא רק קורונה, את מערכת הנשימה העליונה ויש חום - אנחנו עורכים בדיקת קורונה".

"אני רוצה להסתכל לכל אזרח בעיניים ולהגיד שאנחנו עושים את המקסימום בכל תחום משמעותי לציבור בנושא הזה. אנחנו חייבים להגן על אוכלוסיית הקשישים. צריך להגביר את המאמצים עוד ועוד אבל לצערי הרב, אני לא יכולה להבטיח שלא יהיו עוד מקרי תחלואה ותמותה בחלק הקשישים בכלל וגם לא בקרב דיירים בבתי אבות. כל זמן שאין בידוד ויש קשרים חברתיים ישנה סכנת הדבקה ואי אפשר להתעלם מזה לחלוטין", אמרה לסיום. 

בית אבות משען בב''ש (צילום: יאסר עוקבי)
בית אבות משען בב''ש (צילום: יאסר עוקבי)


מחר, לצד המתחמים הקבועים בערים הגדולות, ימשיכו לפעול מתחמי "היבדק וסע" הניידים במודיעין, רהט, ומזרח ירושלים מהשעה 10:00 בבוקר, ובבני ברק ואלעד מיד לאחר צאת השבת. בנוסף, יגיעו מתחמים ניידים גם למועצות המקומיות משהד וריינה.
בבני ברק ובאלעד מפעיל מד"א שירות מיוחד ללא עלות, לאזרחים שאין ברשותם רכב פרטי, לאיסוף מביתם באמבולנסים מיוחדים אל המתחם, והחזרתם לאחר ביצוע הדגימה.

בתוך כך, ובצל ההודעה על פטירתה של הדיירת הנוספת מבית האבות משען, במד"א המשיכו לדגום בבתי אבות ומוסדות נוספים. לצד המשך ביצוע הבדיקות במתחמי "היבדק וסע" ובבתיהם של אזרחים שאינם מסוגלים להגיע למתחמים, הגיעו גם היום צוותי מד"א לבתי אבות ומוסדות סיעודיים ופסיכיאטריים ברחבי הארץ, ולקחו דגימות לבדיקת נגיף הקורונה מהדיירים והצוותים. בבתי האזרחים ימשכו הדגימות היום, כבכל יום, עד השעה 23:00.עוד במהלך היום, פינו החובשים והפראמדיקים של מד"א לבתי החולים ומלונות האשפוז עשרות חולי קורונה מאומתים.

השתתפו בהכנת הידיעה: אלון חכמון, טל לב רם, יאסר עוקבי, גו'ש ארנוסון.

קורונה - שאלות ותשובות