המלאכים של הקשישים: אחת התופעות החברתיות הכואבות ביותר ברחבי העולם בעקבות מגיפת הקורונה היא בדידותם של האזרחים הוותיקים, שמצאו עצמם מכורח הנסיבות האוכלוסייה המבודדת ביותר חברתית בשל ההסגר. בישראל קמו בשבועות האחרונים יוזמות מרגשות כדי להיאבק בתופעה. פעילי תנועת התעוררות בירושלים למשל נרתמו למבצע חלוקת משלוחי מזון לקשישים, לצד חיילי פיקוד העורף, וממשיכים בפעילות גם בימים אלה.

מיד עם פרוץ המשבר, הקימו צעירי התעוררות וארגון לב אחד חמ"ל משותף שייתן מענה לאוכלוסיות בסיכון לחלות בקורונה. עד כה התגייסו קרוב לאלף מתנדבים, המשתתפים במבצעי חלוקת מזון למשפחות נזקקות (בשיתוף המינהלים הקהילתיים בעיר) ובסיוע בקנייה ובאיסוף תרופות ומזון לקשישים ולמבודדים.

לאחרונה פתחה התעוררות בירושלים בשיתוף פעולה עם רשתות המזון בעיר, ועל פי ההסכם, המתנדבים מקבלים זכות קדימה בכניסה למרכול כדי שיוכלו להגיע בזמן למאות הפניות שזורמות לחמ"ל מדי יום. לקראת החג נרתמו מתנדבי החמ"ל של התעוררות גם למבצע ״משמרות הזהב״ של פיקוד העורף, המסייע לרשויות המקומיות בחלוקת מזון לבני 65 ומעלה.

קורונה - סיוע לקשישים (צילום: חברת תיגבור)
קורונה - סיוע לקשישים (צילום: חברת תיגבור)


חברת תיגבור, המפעילה בימים שבשגרה כ־70 "קהילות תומכות" ברחבי הארץ לכ־10,000 קשישים בקהילה, הקימה צוות פעולה ייעודי שעוקב אחר ההנחיות המשתנות ומספקת מזון ותרופות ושירותי תיקונים דחופים בבית לאלפי חברי הקהילות, בהתאם להוראות.

הקשישים נמצאים בימים אלה בקשר דו־שבועי עם אבות הקהילה והרכזות החברתיות כדי לבדוק מה שלומם, מה רמת מפלס החרדה שהם חשים בעקבות המצב ומהם הצרכים המיידיים שלהם. קשישים עריריים או ללא מערכת תמיכה נמצאים בעדיפות ראשונה.

אליזבט וצבי לאופר מזכרון יעקב נעזרים בדרך כלל רבות בילדיהם, אבל בתקופה הנוכחית הקשר הישיר היחיד שלהם הוא ארז מסורי, אב הקהילה, שמשמש עבורם משפחה, מספק להם תרופות ומצרכים בסיסיים ומארח להם חברה כדי שלא ירגישו לבד. "ככל שעוברים הימים, הקושי גדל, ואנו מרגישים מנותקים, לא יודעים מה קורה בחוץ. אני מאוד מתגעגעת לילדים ולנכדים, שבדרך כלל היו באים לבקר כמה פעמים בשבוע, ומקווה שנזכה לחבק אותם בקרוב. בינתיים הקהילה התומכת עוזרת לנו לעבור את הימים הקשים", אומרת אליזבט.

מיזם חדש בשם "שכנים למען שכנים", נועד לתת מענה לאוכלוסייה המבוגרת ולשמור עליה באמצעות השכנים בימי קורונה. מי שמובילה את המיזם היא עו"ד תמר גמליאל, יו"ר ומקימת הוועדה לזכויות קשישים בלשכת עורכי הדין, ומטרתו היא לוודא שאף קשיש לא נשכח בבית בלי מוצרים חיוניים שהוא צריך או לחלופין מסכן את עצמו ויוצא לא מוגן לסופר או לסידורים, כי אין מי שיעזור לו. "יש קשישים רבים שבכלל לא מוכרים לרווחה או לארגונים האלה, ועל כן לא יכולים לקבל כל עזרה. אם כל אחד מאיתנו יבדוק עם השכן הקשיש שלו אם הוא בסדר, אם הוא צריך עזרה או אפילו ישוחח איתו בטלפון וידרוש בשלומו, נבטיח שלנוכלים בכלל לא תהיה הזדמנות לעשוק קשישים במצוקה, בייחוד בתקופה הקשה הזאת", אומרת עו"ד גמליאל.