ממשיכים להיאבק בנגיף במוקדי התחלואה הגדולים: במסגרת המאמצים להילחם במגיפת הקורונה, נכנס היום (ראשון) בשעה 12:00 לתוקפו הסגר על אזורים בירושלים. השכונות שעליהן הוטל הסגר הן רחביה - בין הרחובות קרן קיימת לישראל עד רחוב רמב"ן, רמות, רמת שלמה, נווה יעקב, הר נוף, גבעת שאול, קרית משה, נחלאות, מקור ברוך, רוממה, עזרת תורה, גאולה, מאה שערים, בית ישראל, מוסררה, בית וגן וגבעת מרדכי. המשטרה תאבטח את האזורים הנ"ל ותאכוף את הסגר.

ההחלטה שנכנסה לתוקפה היום צפויה לפוג בצאת חג הפסח (ה-15 באפריל) ועל פיה תתאפשר יציאה מאזור הרובע לצרכי עבודה, טיפול רפואי חיוני, הלוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, העברת קטין בין הורים גרושים, הליך משפטי וכל צורך חיוני אחר באישור מראש של רשות החירום הלאומית בלבד.

בתוך כך, המשטרה ממשיכה בפעילות אכיפה בצירים בהם התמקדו קודם כאשר במהלך השבוע בימי חול המועד עד לתיקון תקנות חדשות הם יפעלו במרכזי הקניות כדי לשמור על קיום התקנות שם, שמירה על מרחק של שני מטרים, כניסה מוגבלת של לקוחות לסניפים. 

למרות ההנחייה החדשה לפיה יש לחבוש מסיכות במרחב הציבורי, המשטרה לא יכלה לבצע אכיפה שכן התקנה לא עברה אישור ממשלה, משמע מדובר בתקנה בגדר המלצה לטובת בריאות הציבור. המשטרה תמשיך להתמקד באכיפה של כל ההגבלות שקיימות במרחב הציבורי, משמע איסור יציאה לפארקים, לגנים, הגבלת יציאה במרחב של עד 100 מ', יציאה מהבית למקומות עבודה, רכישת תרופות או מרכולים. בצירי התנועה תתבצע פעילות אם כי לא בהיקפים שפעלו בערב החג.

בנוסף הוטל על המשטרה להגביר את ביצוע ביקורי בית גם אצל חולים מאומתים שאמורים להיות באשפוז ביתי. עד היום היו רק בדיקות למבודדים ומאמש כאמור גם לחולים באשפוז ביתי. 

בירושלים, הממשלה אישרה את חלוקת העיר לרבעים, אלא שהמשטרה ערכה תוכנית לפיה יוכנסו עשרה אזורים מהעיר להסגר. היא חילקה את האזורים האלו לעשרה אזורים שונים ובכללם, מרכז העיר- שלמה המלך - כיכר טל, גאולה- בוכרים ומאה שערים ,ירמיהו עד בר אילן, שמואל הנביא עד בר לב, רוממה עד אל עזר, גבעת שאול- קרית משה, הר נוף- בית וגן, גבעת מרדכי, רמות ורמות אלון, רמת שלמה והאחרון- נווה יעקב. 

בירושלים יפעלו 1025 שוטרים ו-200 חיילים. יתבצעו 100 חסימות וסגירת מתחמים באמצעות סגירות הקפיות וסיורים של כוחותב תוך האזורים האלו כשהמטרה למרות שהממשלה החליטה שמותר לנוע בתוך כל רובע באופן חופשי, כאן המשטרה אומרת שממילא יש הגבלה של 100 מ' והיציאה אמורה להיות מוגבלת לצרכים חיוניים בלבד לכן המשטרה תבדוק שהיציאה היא בגדר המותר, כדי שלא יהיו מעברים מיותרים מאזור לאזור גם אם הוא בתוך רובע, אלא אם כן זו כאמור למטרה חיונית- קניות למשל. 

התחנות המובילות שיאכפו את הצווים הללו ואת תקנות בריאות העם אלו תחנות לב הבירה ומוריה בעיר. כל האזורים נופלים בטריטוריה שלהם פחות או יותר. המשטרה קוראת לאזרחים להצטייד ככל שניתן במסמכים שמזכים אותם במעבר או תנועה מאזור לאזור, קרי מסמך רפואי או משפטי. 

עוד מציינים במשטרה כי ההגבלות אינן חלות לפי חלוקה מגדרית אלא לפי מיקום גיאוגרפי שבו רמת התחלואה וההדבקה גבוהה ביותר. במהלך ימים אלו יפעלו בירושלים אלפי שוטרים אליהם התווספו 1400 חיילים ובין 300-400 פקחי רשויות: פקחי תכנון בנייה של רשות הטבע והגנים, משרד הבריאות, רשויות מקומיות.  

האזורים עליהם הוטל הסגר
רובע 1, למעט עוטף ירושלם כפר עקב, אזור התעשיה עטרות, בית חנינא,פסגת זאב ועוטף ירושלים שכונת השלום. רובע 2, למעט אזור תעשייה הר החוצבים, פארק מטרופוליני עמק הארזים ופארק מטרופוליני עמק מוצא. רובע 3, למעט אזור תעשיה גבעת שאול, בית הכרם, מינהל מוסדי הר הרצל, יובלים, גנים, רמת דניה ובית החולים הדסה עין כרם. רובע 5, למעט מינהל מוסדי קריית הלאום ובית דוד.

סגר הקורונה בירושלים  (צילום: משרד הבריאות)
סגר הקורונה בירושלים (צילום: משרד הבריאות)

כזכור, פעמיים דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את קבלת ההחלטה והקשיב לטענת עיריית ירושלים על היעדר קריטריון ברור, שלפיו יהיה אפשר להחליט על הטלת סגר על שכונה מסוימת. אמש חזר משרד הבריאות עם  תשובתו: נקבע  קריטריון שלפיו כל שכונה בישראל שבה יש יותר מחולה אחד לכל אלף תושבים, תיחשב "שכונה אדומה" ותעמוד בפני סגר.  

נמשכים מאמצי האכיפה

הבוקר נכנס לתוקפו נוהל שקבע משרד הבריאות, שלפיו כל אזרח צריך לחבוש מסיכה ביציאה למרחב הציבורי. במשרד הבריאות מבקשים להזכיר שמהחובה מוחרגים ילדים מתחת לגיל 6; מי שמחמת מגבלה מתקשה באופן משמעותי עם חבישת מסכה; במהלך נסיעה ברכב לבד או עם אנשים הגרים יחד; משתתף בשידור בכלי תקשורת וכן שני עובדים היושבים בחדר בקביעות ובלבד שנשמר ביניהם מרחק של שני מטרים. יצוין  כי למרות הנוהל האמור, אין גוף שיודע כיצד לאכוף הנחיה זו. בכל מקרה, המשטרה לא תבצע אכיפה בגין עבירה זו, והיא מהווה בשלב זה המלצה בלבד.

המשטרה קיבלה משימה נוספת במסגרת ביקורים שהיא עורכת בימים אלו בבתיהם של מצווי בידוד. על פי ההחלטה החדשה, אותם צוותים הונחו לבצע החל מראשית השבוע ביקורים גם בקרב חולי קורונה כדי לאמת את הימצאותם במקומות המיועדים. משמע, שוטרים יגיעו על פי רשימה שינפיק משרד הבריאות לבתי חולים בקורונה או למלוניות בהן הם שוהים, כדי לבדוק אם הם נמצאים באותם מקומות. עד היום ביקרו השוטרים רק בבתי מצווי בידוד.

קורונה: אכיפת המשטרה במאה שערים, ירושלים (צילום: מארק ישראל סלם)
קורונה: אכיפת המשטרה במאה שערים, ירושלים (צילום: מארק ישראל סלם)


בתוך כך נמשכת ההיערכות ליציאת המשק מההסגר. אתמול דווח כי מטיוטה שגיבשו צוותי משרד האוצר במסגרת אסטרטגיית היציאה מהמשבר, תהיה חזרה הדרגתית של מקומות העבודה לאחר החג. על פי התוכנית, הענפים החיוניים יוחזרו לשגרה, בעוד ענפים אחרים יעבדו במתכונת של 50%, כשהדגש יהיה תחילה על ענפי הייטק, פיננסים, יבוא ומסחר סיטונאי ותעשייה.

נוסף לכך דנים בהחזרת מערכת החינוך לפעילות בהדרגה, שתחילה יוחזר החינוך המיוחד, הגנים העירוניים וגני הגיל הרך, כשעל הפרק גם ביטול של החופש הגדול.

זאת ועוד, על רקע הקרע בין משרדי הבריאות והביטחון בנושא הטיפול במשבר הקורונה, אמרו אתמול גורמים במשרד הביטחון כי האירוע מתנהל בחוסר סדר ובהיעדר גורם אחד שמסוגל לנהל את האירוע ואת התיאום הנדרש בין משרדי הממשלה השונים.

שר הביטחון נפתלי בנט חזר בימים האחרונה שוב על הטענה כי את סמכויות הניהול  צריכים להעביר באופן מלא למשרד הביטחון. מנגד, בצה"ל יש קולות שחושבים אחרת, ובעוד הם רוצים לקחת חלק בתחומים כמו מערך ביצוע בדיקות הקורונה ולהגביר את חלקם בביצוע המשימות הלאומיות ובאחריות, אין הם סבורים שהצבא צריך לקחת על עצמו את הניהול הבלעדי. 
 
מהיום: המענקים נכנסים לחשבונות הבנק

אחרי שהכנסת השלימה ערב החג את החקיקה הדרושה ולאחר מאמץ ניכר שהשקיע המוסד לביטוח לאומי בהתאמה הנדרשת של המערכות, תחל היום הפקדת מענקי החג שעליהם הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשבוע וחצי.

בשלב הראשון יועברו המענקים בגובה 500 שקל לילד עד גיל 18 לכל משפחה עד הילד הרביעי. המענקים בסכום דומה לזכאי קצבאות אזרח ותיק ונכות כללית ולנכי צה"ל יועברו בשלב מאוחר יותר, וכך גם המענקים המוגדלים שאישרה ועדת הכספים של הכנסת לקשישים מקבלי גמלת הבטחת הכנסה או גמלת סיעוד. העברתם של המענקים הללו צפויה להסתיים רק אחרי החג.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


בשלב הראשון יפקיד הביטוח הלאומי סכום כולל של מעל ל־1.4 מיליארד שקל ליותר מ־1.2 מיליון משפחות שבהן יש כ־2.8 מיליון ילדים הזכאים למענק. מהמוסד לביטוח לאומי נמסר כי גם משפחות עם תינוקות טריים שנולדו או ייוולדו החודש עד 15.4 יהיו זכאיות עבורם למענק, וכי בסוף אפריל בכוונתם לאסוף את הנתונים העדכניים ולהעביר את המענקים למשפחות.

בנוגע לילדים שימלאו להם 18 במהלך החודש הנוכחי, הובהר כי המענק יינתן עבור כל מי שיהיה בן 18 עד סוף חודש אפריל. סך מענקי החג מגיע לכ־2 מיליארד שקל מתוך תוכנית 80 מיליארד השקלים שעליה הכריזו נתניהו ושר האוצר משה כחלון.

בתוך כך, אחוז האבטלה ערב הפסח עלה ל־25.33% מכוח העבודה במשק. על פי נתוני שירות התעסוקה, כ־88% מכלל 1,059,429 דורשי העבודה עדיין נמצאים בחופשה ללא תשלום, ואילו אחוז המפוטרים, שזינק החודש, עומד על 6.8%.