מניין קורבנות הקורונה בישראל עלה היום (שני) ל-116 לאחר שעשרה חולים נפטרו במהלך הלילה והיום. ממשרד הבריאות נמסר כי מספר חולי הקורונה בישראל עלה ל-11,586 בני אדם. עוד נמסר כי בין המאושפזים ישנם 183 המוגדרים במצב קשה, בהם 132 מונשמים, ומספר המחלימים המעודכן הוא 1,855 בני אדם. 

בהערכת מצב שהתקיימה היום קיבל ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי את המלצת סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר לאפשר את יציאתם של כוחות לוחמים וחיילים במסגרות ההכשרה לחופשות, באופן הדרגתי ומבוקר. החל מיום ראשון יצאו בהדרגה כוחות לוחמים בתעסוקה מבצעית ואחריהם כוחות באימונים והכשרות לחופשה בבתיהם. הלוחמים יתודרכו לשמירה מוקפדת על ההנחיות הרפואיות של צה"ל ומשרד הבריאות.

עם חזרת הכוחות יתבצעו תשאולים ובדיקות, ופעילות החיילים תתקיים בקפסולות מופרדות לפי מסגרות, בהלימה לימי החופשה ולמניעת אפשרות של הדבקה. נעשו התאמות ליציאתם וחזרתם על ידי מערך הסיעים ייעודי של צה"ל. החופשות בכפוף לתכנון מבצעי ולשמירה על כשירות מבצעית מלאה.

נתוני משרד הבריאות 13.4 שעה 21:00 (צילום: משרד הבריאות)
נתוני משרד הבריאות 13.4 שעה 21:00 (צילום: משרד הבריאות)

תושב עראבה בן 77 שאובחן בשבוע שעבר כחולה קורונה ואושפז בביה"ח זיו נפטר היום, אך מבית החולים נמסר כי לאור התוצאות השליליות שהתקבלו מהבדיקות שנעשו לו, הוא נפטר כתוצאה ממחלת רקע. 

חולת קורונה בת 91 שסבלה ממחלות רקע נפטרה במחלקת כתר במרכז הרפואי "שהם" פרדס חנה. היא הגיעה מבית אבות "מעון הורים" בירושלים. מוקדם יותר, אישה בת 85 עם מחלות רקע נפטרה בשערי צדק, בבית החולים "לניאדו" בנתניה נפטר גבר בשנות ה-80 לחייו שסבל ממחלות רקע. בנוסף, נפטרה בבית החולים "קפלן" ברחובות אישה בשנות ה-40 לחייה שחלתה בקורונה, וסבלה גם היא ממחלות רקע.

מבית החולים איכילוב בת"א נמסר כי במהלך הלילה הלכו לעולמן שתי קשישות בנות 96 ו-81 לאחר שנדבקו במחלה, שתיהן סבלו ממחלות רקע. כמו כן, מהמרכז הרפואי פדה פוריה נמסר על פטירתה של קשישה בת 80, דיירת בית אבות ביבניאל, שסבלה ממחלות רקע, זאת בנוסף לחולה בן 78 שסבל ממחלות רקע ונפטר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. 

דייר בן 90 מהמחלקה הסיעודית בבית האבות 'משען' באר שבע, שאושפז לפני שבועיים בבית החולים סורוקה לאחר שנתגלה בחולה בנגיף, התאושש והחלים מהמחלה. הדייר חש בטוב ולאחר שנמצא שלילי בשתי בדיקות שנערכו לו בסורוקה, החליטה משפחתו להחזירו לדיור הסיעודי בבית משען באר שבע. "זוהי הבעת אמון מרגשת ביותר מצידו של הדייר היקר שלנו ומשפחתו. אנו נוסיף לטפל במסירות ובאהבה בדייר זה ובכל דיירי משען", נאמר בהודעת 'משען'.

אתמול הלך לעולמו בגיל 79 הראשון לציון והרב הראשי לשעבר, הרב אליהו בקשי דורון, לאחר שנדבק בקורונה. הרב בקשי דורון היה הראשון לציון והרב הראשי לישראל לשעבר בין השנים 1993–2003, ראש מוסדות "בנין אב" ברמת שלמה ו"דבי אליהו" בבית וגן בירושלים. הרב, יליד ירושלים, למד בישיבת הדרום, לאחר מכן בישיבת חברון ובכולל קול יעקב, ונישא לאסתר, בתו של הרב שלום לופס, רבה של העיר עכו.

הרב הגיע לפני חמישה ימים לטיפול שיגרתי בבית החולים שערי צדק, במהלכו התלונן על תסמינים התואמים את נגיף הקורונה ונשלח לבדיקה. כעבור מספר שעות, הגיעה תוצאה חיובית ובני משפחתו נכנסו בעקבות כך לבידוד. אתמול חלה החמרה במצבו, שהובילה לפטירתו. "למרות מאמצי החייאה רבים בשעה האחרונה, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אנו משתתפים בצער משפחתו ותלמידיו הרבים בארץ ובעולם", מסר דובר בית החולים יוסי גוטסמן.

הרב אליהו בקשי דורון (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)
הרב אליהו בקשי דורון (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

בתוך כך, מקופת חולים לאומית נמסר היום כי נפתחו הבוקר שני מתחמים ייעודיים לבדיקות קורונה המיועדים למגזר הערבי, כאשר אחד הוקם בטייבה ואחד סמוך ליישוב ג'סר א זרקא. לקוחות לאומית זומנו למתחמים בהתאם לתורים שנקבעו מראש על ידי רופאי הקופה. במתחם בטייבה, ניתן השרות על ידי ניידת ייעודית לבדיקות קורונה ובגיסר ניתן השרות במרפאת דיגום. 

בנוסף, אתמול החל יישום הנחיות הבידוד במלוניות ייעודיות לישראלים השבים מביקור בחו"ל. אתמול נחתה בנתב"ג טיסה מבלארוס, עליה היו 102 נוסעים. עם ירידתם מהמטוס, הועברו מידית לטיפול צוותי משרד הביטחון ומשרד הבריאות, אשר ביצעו בדיקות חום ותסמינים לכלל השבים. בתום הבדיקות, הועברו לבידוד שייארך 14 יום במלוניות ג'רוזלם גולד בירושלים וכן דה סי אוף גלילי שבמגדל. טיסה נוספת שנחתה לפנות בוקר מאתיופיה טופלה באופן זהה. 

בדיקות קורונה לשבים מחו''ל (צילום: טל עוז / משרד הביטחון.)
בדיקות קורונה לשבים מחו''ל (צילום: טל עוז / משרד הביטחון.)

לצד החלת הבדיקות לשבים ארצה, נמשכת הביקורת כלפי מדיניות הבדיקות של משרד הבריאות, בייחוד כלפי מוסדות החינוך המיוחד וכן דיור לאוכלוסיית הקשישים. הבוקר פורסם כי מעון עלה מוריה בגדרה, המיועד לילדים בחינוך מיוחד, הוא המוסד עם מספר הנדבקים הגבוה בישראל. הורי דיירים טוענים: "ילדינו בסכנה גדולה ומשרד הרווחה ממשיך להתעלם מהצרכים שלהם".

בדיקות שנערכו בסוף השבוע האחרון מצאו 7 נדבקים נוספים בקרב הדיירים ו-3 נוספים בקרב הצוות המטפל. כיום, עומדת מצבת הנדבקים במעון על 27 בקרב הדיירים ו-10 מהצוות. "לא יכול להיות שמוסד הרווחה עם מספר הנדבקים הגבוה בישראל זוכה לכזאת התעלמות מהמשרד הממונה עליו. משרד הרווחה לא פספס אף הזדמנות לטעות במשבר הזה. אנחנו דורשים מהם להתעורר כבר עכשיו ולהפסיק את ההזנחה וההפקרות הזאת באוכלוסייה שנמצאת במצוקה קשה גם בשגרה אז על אחת כמה וכמה גם בימים אלו", אמרו משפחות הדיירים. 

קורונה- שאלות ותשובות