הסגר הכללי בעקבות משבר הקורונה, החל היום (שלישי) בשעה 17:00, ויימשך עד ליום חמישי בשעה 5:00, במסגרתו נאסרת התנועה בין יישובים. במקביל, נפרסו עשרות מחסומים ברחבי הארץ, אלפי שוטרים יבצעו סריקות על כלל הצירים ובשכונות מסוימות מתוגברת האכיפה.

על פי נוסח ההגבלות, "עד יום חמישי (16 באפריל 2020) בשעה 05:00 בבוקר לא יוכל אדם לצאת להצטייד מחוץ ליישוב מגוריו במזון, תרופות ומוצרים חיוניים וכן לשם קבלת שירותים חיוניים, למעט אם ביישוב מגוריו לא קיימים שירותים אלו, ואז יוכל לקבלם ביישוב הסמוך ליישוב מגוריו. כמו כן, יציאה ממקום מגורים תתאפשר רק למרחב הציבורי לזמן קצר ולמרחק של עד 100 מטרים".

"נוסף על האמור, בתקופה שבין יום רביעי (15 באפריל 2020) בשעה 19:00 ועד ליום חמישי (16 באפריל 2020) בשעה 02:00 לא ניתן יהיה להפעיל מקומות למכירת מזון, למעט מרכולים. המאפיות בתחומי הסופרים והמרכולים יהיו סגורות בתקופה זו. משלוחי אוכל ימשיכו להיות מותרים. ההגבלות הנ"ל לא יחולו על יישובים שמרבית תושביהם אינם יהודים".

במהלך הערב התפרסו השוטרים במחסומים רבים ברחבי הארץ, כשבציר 471, כביש מכבית מכיווון מערב לכיוון מזרח (סמוך ליישובים נחשונים, ראש העין, שוהם) התנועה דלילה לחלוטין. ביציאה מכביש 6 מצפון, וכן בציר 471 מכיוון מזרח למערב, מגיעים רכבים, והשוטרים במחסום מעכבים כל רכב לתשאול קצר שכולל פרטי זיהוי, מקום עבודה וכיוון נסיעה.

מרבית החולפים במקום, שמקבלים אישור לעבור בין היישובים, הם  אחיות בבתי חולים ומתנדבי מד"א. יש לציין כי אישור המעבר בין יישובים ניתן גם להורים גרושים, המעבירים את ילדיהם בין אחד לשני. בנוסף, השוטרים מבצעים באופן אקראי, אחת למספר רכבים, בדיקה פרטנית יותר . נבהיר, כי החסימה כשלעצמה אמורה למנוע מעבר מעיר לעיר, כפי שנדרש בתקנות משרד הבריאות, אולם אין בכך כדי להוות חסימה הרמטית.

קורונה: מחסום משטרתי לאכיפת הסגר על ישראל (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה: מחסום משטרתי לאכיפת הסגר על ישראל (צילום: אבשלום ששוני)

המשטרה אמונה על אכיפה כנגד אזרחים שינסו לצאת מהבתים ובנוסף היא הונחתה למנוע פתיחת מאפיות ומוקדים למכירת חמץ במוצאי החג ועד לחמישי בבקר. משמע כי הקרנבל המוכר כל כך של אלפים מול מאפיות הלחם והפיתות ובכניסה לאבולעפיה ביפו ובערי המרכז, ייאסר השנה.

"מתנהל כאן קרב איתנים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אמש הצהרה לתקשורת והתייחס למגבלות החדשות לקראת החג השני: "במאבק העולמי והלאומי במלחמה בקורונה אין הפוגה, מתנהל כאן קרב איתנים בין סיכויי ההצלחה לסכנת הכישלון. כולנו חייבים לנקוט במשנה זהירות והתרופפות המשמעת - זה דבר אנושי וטבעי, אבל במלחמה בקורונה אין ברירה".

לדבריו, "יש לנו הצלחות בולטות במלחמה הזו - ישראל מדורגת כאחת הבטוחות בעולם בכל המדדים ביחס לאוכלוסיה. עמדנו על 22 אחוזים גידול באחוז הנדבקים, היום עומדים על 4 אחוז. כלל הנתונים - שיעור התמותה, מספר הבדיקות, שיעור המונשמים, מהטובים בעולם. אבל אם ננקוט לפני הזמן בצעדים שעדיין נדרשים אנחנו נשלם מחיר כבד בחיי אדם".

"ישנם גם מקומות מסוימים כמו שכונות ספציפיות בישראל עליהם אנחנו מטילים תשומת לב מוגברת", אמר רה"מ והוסיף: "כמו כן גם בתי האבות, בצרפת מתו עד כה כ-5,000 בני אדם בבתי האבות. למרות שאצלנו מספר המתים בבתי האבות קטן בהרבה (40) אנחנו נאבקים להורדת המספרים הללו ככל האפשר. לכן מיניתי את פרופסור רוני גמזו, מנכל איכילוב, כאחראי על הטיפול בבתי האבות. הוא יציג בפניי ובפני השרים תכנית מפורטת לטיפול מקיף בבתי האבות. זה כולל הצטיידות, כוח אדם ועוד. מוקד נוסף שטיפלנו בו הוא נתב"ג, אנחנו יודעים שהישראלים רוצים לחזור ארצה ואנחנו מסייעים להם לעשות כן. רבים מהחולים מגיעים ממקומות שנגועים קשות בקורונה, לכן אישרתי בממשלה נוהל ברור וחד משמעי לפיו כל מי שמגיע ארצה בטיסה מועבר לבידוד במלונית".

עוד הוסיף נתניהו: "היכולת שלנו להגיב במהירות ובגמישות על אתגר הקורונה משמשת מודל למדינות רבות. חלק גדול מהמדינות עושות את הצעדים הדרושים באיחור ועל כך הן משלמות מחיר יקר מאוד בחיי אדם. המלחמה הזו היא מאבק דינמי, ואנחנו לפעמים גם מתקנים את עצמנו תוך כדי תנועה. לא כל בעיה חדשה היא מחדל, ואנחנו מטפלים טוב יותר מכל מדינות העולם. במדינה דמוקרטית אפשר וצריך לבקר, אבל יש גם קריאות מוגזמות. וגם אני בודק את עצמי ללא הרף. בליל הסדר היה איתנו בבית בני אבנר, שהגיע מדירה צמודה שנמצאת בתוך משכן ראש הממשלה. שמעתי את הביקורת הציבורית ומבחינתי ראוי היה להחמיר גם בעניין הזה, כפי שאני החמרתי וכפיתי על עצמי בידוד כפוי".

קורונה: שוטרים אוכפים הסגר בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה: שוטרים אוכפים הסגר בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, במהלך ליל הסדר הוצבו בכניסות לערים ויישובים ברחבי הארץ מחסומים משטרתיים שאפשרו מעבר לתושבים מקומיים בלבד. עד לשעות הצהריים בערב החג הותרה תנועת אזרחים חופשית בגבולות ישוב מגוריהם, לצורכי הצטיידות במזון ותרופות בלבד, אולם החל מהשעה 15:00 ועד למחרת בוקר החג הסגר הוחרף עוד יותר - וחל איסור מוחלט וגורף להתרחק מעבר ל-100 מטרים מפתח הבית.

האיסור על יציאה מיישוב המגורים כלל הגבלה של התנועה עד למרחק של 100 מטרים מפתח הבית, סגר תחבורתי, תוך השבתה מלאה של הטיסות והתחבורה הציבורית, וחובה לחבוש מסיכה ביציאה למרחב הציבורי.

חרף הנטייה המסתמנת של חברי הממשלה להשיב את הנחיות הסגר גם במהלך החג השני, גורמים בממשלה מסרו כי ראש הממשלה נתניהו כבר זימן את השרים לדיון עתידי בשיחת ועידה סביב "אסטרטגיית היציאה" מההסגר, והיא צפויה להתקיים ביום חמישי ב-15:00.

השתתפו בהכנת הידיעה: אנה רייבה ברסקי, אריק בנדר, אלון חכמון ומעיין הרוני