חשיפה: המעבדה הצה"לית לפענוח בדיקות קורונה החלה אתמול בפענוח של בדיקות של חשודים כחולי קורונה מרצועת עזה, כך נודע למעריב. עד כה פוענחו כמאה בדיקות, כאשר כ-50 מהן פוענחו אמש. המעבדה, השוכנת בבסיס הרבנות הצבאית בצריפין בשיתוף משרד הבריאות, יכולה לבדוק מאות בדיקות של חשודים כחולים בנגיף מרצועת עזה.

כאמור, מדובר בצעד סיוע משמעותי ביותר לרצועת עזה, זאת כחלק מההתמודדות עם הנגיף. נקבעה מכסה יומית של בדיקות, כאשר תהליך הבדיקה והפיענוח של הדגימות הללו צפוי על פי ההערכות לעבור בהמשך לידי מעבדות משרד הבריאות.

בצבא דרוכים בשל התפרצות של הקורונה בזירה הפלסטינית. הדבר יכול לשפיע על ישראל בצורה ישירה, שכן מדובר ביחידה גאוגרפית אחת, וכן המצב עלול להוביל לחוסר יציבות ביטחונית. הצבא תומך למעשה בהרחבת הסיוע לרצועת עזה ללא התניות נוספות. בנוסף, במודיעין סבורים כי משבר הקורונה צפוי להאיץ את תהליכי הטלטלה וחוסר היציבות השלטונית בעולם הערבי. המהלכים הללו תואמו עם הדרג המדיני.

מדובר צה"ל נמסר: "מדינת ישראל מסייעת לרשות הפלסטינית ורצועת עזה להתמודד עם התפשטות הקורונה. הסיוע מתבצע באמצעות גורמים בינ"ל, משרד הבריאות וצה"ל, וחלוקת התפקידים בניהם נעשית בהתאם לדקרטיבת הדרג המדיני".

המעבדה הצה''לית לזיהוי נגיף הקורונה (צילום: דובר צה''ל)
המעבדה הצה''לית לזיהוי נגיף הקורונה (צילום: דובר צה''ל)

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) חבר ועדת העבודה והרווחה הגיב לדיווח ואמר: "עזתים במקום קשישים.... זה סדר העדיפויות של הממשלה. בזמן שחסרות בדיקות קורונה לבתי אבות, ממשלת ישראל מנחה את צה"ל להקצות מעבדות עבור תושבי עזה. בלי שום תנאי, בלי שום ערבות לביטחונם של השבויים והנעדרים שלנו. פשוט פשיטת רגל מוסרית!".

ביום שישי פורסם לראשונה במעריב סופהשבוע כי הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי קבע כי סגן הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר ירכז ויוביל צוות מיוחד, שיתמקד בהשלכות הקורונה על הזירה הפלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה ויעסוק בין השאר בהגברת הסיוע לפלסטינים בהתמודדות עם המגיפה.

גבול רצועת עזה, ארכיון (צילום: רויטרס)
גבול רצועת עזה, ארכיון (צילום: רויטרס)

הרמטכ"ל קבע בעניין זה מדיניות, שלפיה יש להעניק באופן רציף וקבוע סיוע הומניטרי לרצועה ולרשות הפלסטינית ואף להעצים את המאמץ הזה. זאת, במקום לנהל אותו באופן בלתי סדיר ולא רציף. מדיניות זו רואה בסיוע לזירה הפלסטינית אינטרס ישראלי מובהק, ביטחוני ורפואי. ניהול מאמץ זה נעשה במקביל לעבודת מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

כבר עכשיו נקבעה מכסה קבועה של דגימות לבדיקת קורונה. ערכות הבדיקה מועברות למתאם פעולות הממשלה בשטחים, והוא מחלק אותן לרצועת עזה ואיו"ש. עד עכשיו בישראל סבורים כי ברשות הפלסטינית מתמודדים היטב עם התפרצות נגיף הקורונה. עם זאת, בישראל מתקשים להעריך את המצב שם באופן מלא, בעיקר משום שמספר הבדיקות המתבצעות ברשות נמוך במיוחד.