נערכים להגברת האכיפה בערב החג השני: במשטרת ישראל נמשכת ההיערכות לסגר הכללי שייכנס לתוקפו היום בשעה 17:00. הכוחות נערכים לתגבור נוכחות בכבישים העירוניים והבינעירוניים על מנת למנוע תנועה מיותרת של אזרחים. בין היתר, בין 9,000-7,000 שוטרים בשירות ירתמו למאמץ. בהמשך יוקמו כ-44 מחסומים ברחבי הארץ וניידות יערכו סיורים נרחבים בערים. כמו כן, תוגבר אכיפה בבתי עסק המוכרים חמץ וכן בסופרים ובמרכולים, זאת כדי למנוע התקהלויות בצאת החג. 

בכיר במשטרה ציין כי הכוחות ערוכים לפעול לשמירה על קיום תקנות בריאות הציבור, תוך הבנה שיש למנוע ככל הניתן התרחקות מהמרחב הביתי המותר על פי התקנות הנוגעות לערב החג ולחגיגות המימונה, זאת כדי למנוע מצב של הדבקה המונית. בתוך כך ציין הבכיר, כי הפעילות בירושלים ובבני ברק, שהוחרגה נכון לעת הזו, תימשך כל עוד התקנות בתוקפן ועד להוראות חדשות שיינתנו על ידי הממשלה. 

פריסת החסימות בערב החג  (צילום: דוברות משטרת ישראל)
פריסת החסימות בערב החג (צילום: דוברות משטרת ישראל)

כאמור, במשטרה נותנים דגש מיוחד למאפיות ובתי עסק המוכרים חמץ, על מנת למנוע תרחיש של התנפלות צרכנית של קונים בצאת החג."אנו צופים כי עם פקיעת תוקפן של התקנות, שאמורות לפוג ביום חמישי ב-5:00 בבוקר, אזרחים רבים יירצו להצטייד במזון לקראת סוף השבוע הארוך שלאחר מכן. לכן, נגיע למקומות שמוכרים מזון במטרה למנוע ריכוז של אנשים ולוודא שההוראות נשמרות. כמו כן, גם אגפי החמץ ברשתות השיווק הגדולות ייסגרו בצאת החג, כאשר המטרה דומה.

שוטרים ופקחים יסיירו גם בגנים, בפארקים ובערים על מנת לוודא כי האזרחים מצייתים להוראות", אמר הבכיר. על פי ההוראות, הצטיידות במזון, תרופות או מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים מותרת רק בתחומי היישוב בו מתגורר האדם כדרך קבע, אלא אם השירותים כאמור אינם מצויים ביישובו, או אז יוכל לנסוע אל היישוב הסמוך. כמו כן, יציאה ממקום מגורים תתאפשר רק למרחב הציבורי לזמן קצר ולמרחק של עד 100 מטרים.

עם זאת, הוא ציין כי בעוד המאפיות ובתי העסק השונים לא יהיו פתוחים לציבור הרחב, בעלי העסקים יורשו לקיים מערך משלוחים ויוכלו להצטייד במוצרים אותם יוכלו למכור בסיום ההגבלות, כמו גם לערוך את כלל ההכנות הנדרשות להם על מנת לחזור לפעילות.

כאמור, בהתאם להוראת המשטרה, גם אזרחים שיתגודדו ליד דוכנים או חנויות לממכר חמץ בעיר בצאת החג השני, ייקנסו, כאשר בערים כמו בראשון לציון כבר הודיעו כי גובה הקנס יעמוד על 500 ש"ח. כמו כן, מסרו מהעירייה, בעלי בית העסק שימכור חמץ בצאת החג, יזומנו לשימוע לסגירה מנהלתית. ההוראה ניתנה בשל החשש כי ההתקהלות שעשויה להיווצר יובילו לשרשרת הדבקה בנגיף הקורונה. 

קורונה בישראל - הגברת האכיפה (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל - הגברת האכיפה (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, החברה לביטחון של עיריית ראשון לציון הודיעה על תגבור האכיפה ברחוב בימי החג. בין היתר, היא תפעל בחוף הים, בגנים הציבוריים וכן הלאה. בימים הקרובים, עבודתה תתוגבר באמצעות רחפנים ו-1500 מצלמות המתצפתות ומאתרות התקהלויות אסורות. כמו כן, המסר בנוגע לאיסור מכירת חמץ בצאת החג הועבר לתושבי העיר כבר משעות הבוקר, בדגש על בעלי עסקים העשויים להיות מושפעים מההוראה, בתוכם בעלי מאפיות, חנויות מכולת ומרכולים ברחבי העיר. 

מהעירייה נמסר כי ההחלטה על הגברת האכיפה התקבלה בלב כבד, אולם עקב תמונת המצב העגומה שהחלה בסוף השבוע ונמשכה בימי חול המועד, במהלכם נצפו אזרחים ומשפחות מתאספים בפארקים ובגנים הציבוריים, מדובר בפעולה הכרחית. 

גם בעיר בפתח תקווה מתחילים לנקוט בצעדים דומים, ולבעלי מאפיות, קונדיטוריות ומעדניות במרכולים הגדולים נשלחו הודעות המורות להם לא לא לפתוח את עסקיהם, ולא - ייקנסו ב-5,000 שקלים ויקבלו צו סגירה מנהלי לאלתר. בנוסף, תושבים שיגיעו לאותם מקומות ייקנסו ב-500 שקלים כל אחד, בגין הפרת ההנחיה.

ראש העירייה, רמי גרינברג ציין כי ״הציבור צריך להפנים שמיגור הנגיף לא יבוא רק מחבישת מסיכות וכפפות, אלא ובעיקר מהמנעות מקרבה בין אנשים ויציאה מהבית שלא לצורך, אנחנו לא נרפה את ידינו ונדאג במדיניות אכיפה תקיפה, כאשר אזרחים שיפרו את התקנות, הפקחים ירשמו להם קנסות בסך 500 שקלים כל אחד. אחדד ואומר, כי בימים האחרונים בעיר נרשמו מדי ערב מאה קנסות. לא בכדי, פתח פתקווה נמצאת במקום ה-13 מבחינת ההדבקות מקורונה, למרות שהיא העיר הרביעית בגודלה״.

קורונה - שאלות ותשובות