ביקורת רבה הופנתה כלפי מנהלי המוסדות הסיעודיים, בתי האבות והדיור המוגן בעקבות העובדה שכשליש מקורבנות הקורונה בארץ הנם דיירים של המוסדות כאמור. מנכ"ל המרכז הרפואי "איכילוב", פרופ' רוני גמזו, שמונה על ידי משרד הבריאות לנהל את משבר הקורונה בבתי האבות, שוחח היום (שלישי) עם מנהלי מוסדות גריאטריים באמצעות שיחת "זום", בעקבות בקשתו של איגוד בתי האבות והדיור המוגן להבהרות לגבי הסמכויות שניתנו לפרופ'. בשיחה הודה גמזו כי לא קיים נוהל מסודר שמאגד בתוכו את אופן הטיפול בחולים בבתי האבות והדיור המוגן, אולם ציין כי הוא "בשלבי עריכה סופיים", וסיפר על תוכניותיו להגברת הבדיקות והפיקוח עליהן והקמת חמ"ל חירום.

"בתי האבות לא שמרו על היגיינה ומניעה מספקת, מה שתרם להתפרצות" טען הפרופ' כשנשאל מה הוביל להתפרצות המגפה בבתי האבות והאשים את משרד הבריאות: "מניעת ההדבקות תלויה אך ורק בציוד מיגון ובדיקות. האחריות היא אך ורק על משרד הבריאות והרווחה באשר לבדיקות ואמצעי מיגון. המחסור היה קיים מהרגע הראשון, ועד עתה המשרד לא סיפק אמצעי מיגון לשימוש יומיומי בהיקף מלא למוסדות". גמזו הוסיף כי "צריך להוציא הנחיה שכל מי שיוצא מבית חולים וחוזר למוסד יחויב בבדיקת קורונה בבית החולים. אגדיר את זה מול מינהל הרפואה".

הפרופ' המשיך והודה כי למעשה לא קיים נוהל מסודר שמאגד בתוכו את אופן הטיפול בחולים בבתי האבות והדיור המוגן: "אנחנו משפרים כרגע את ההנחיות בנוגע לדרכים בהן בתי אבות ודיור מוגן צריכים לטפל בחולים, מה עושים מהרגע שהתגלה חולה. העניין הזה יהיה מסודר על מנת שתהיה לנו תגובה מיידית. אנחנו צריכים לקצר את לוחות הזמנים. כרגע הנוהל נמצא בשלבי עריכה סופיים. נעביר אותו במהלך היום, והוא ישתנה מיום ליום בהתאם להערות של מנהלי הבתים".

רוני גמזו (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
רוני גמזו (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

"התקשורת והציבור צריכים להרגיש ביטחון. קיבלתי אתמול הקצאה של 2,500 בדיקות. שליש מכל הבדיקות בישראל הולך למוסדות הגריאטריים. זה הרבה. בכל פעם שתהיה עליה במספר הבדיקות - המערכת הגריאטרית תקבל שליש", הבטיח הפרופ' והוסיף: "אלחם על זה. יהיה תעדוף למוסדות עם התפרצות, אחר כך מוסדות עם חשש, ובסוף כל יום נקדיש איקס בדיקות למוסדות שלכאורה נקיים. מול חמל מעבדות של מדינת ישראל נגדיר קדימות לבדיקות גריאטריה".

הוא ציין כי פיקוד העורף אמור לסייע רק בניקיון ובהדרכה, אך הוסיף כי ביקש שהקצינים יעזרו גם בניהול ובמילוי משימות אחרות.

באשר להעסקת חסרי מעמד במוסדות סיעודיים אמר הפרופ', כי הוא "ממליץ על העסקתם, אבל כרגע לא הצלחנו לבטל את ההיטל המושת על מנהלי המוסדות (20%) הנובע מהעסקתם".

לסיום פנה גמזו אל המנהלים ואמר להם שיפנו למשרד הבריאות בכל בעיה או קושי שיצוץ: "אל תפנו לתקשורת, תפנו אלינו. כשיש בעיה אתם רוצים פתרון. מצאתי פתרונות לכל חסם שהציגו בפניי".

תגובת א.ב.א - אגוד בתי אבות ודיור מוגן לדבריו של פרופ' גמזו: "ניכר שפרופ' גמזו מבין שהקורונה תפסה את משרד הבריאות לא ערוך ולא מוכן. חודש מאז שהנגיף איתנו ואין נהלים ברורים או גיבוי לפעולת המוסדות. אנו תקווה כי כל הנהלים עליהם הוא דיבר והתגייסותו לסייע, יבשילו לכדי פתרון ממשי בהיבטים של אח אדם ובדיקות חסרות, אמצעי מיגון ועוד".

קורונה - שאלות ותשובות