מבין 350 בתי האבות ומתחמי הדיור המוגן בישראל (אב"א מאגד כ-200 מהם), בהם 45 אלף דיירים ו-22 אלף אנשי צוות, התגלו עד כה נשאי וחולי קורונה בכשלושים מוסדות, מספר שהולך וגדל. הדיירים הפכו בשל פגיעות האוכלוסייה המבוגרת לנגיף הקורונה למוקדי הדבקה המוניים ומסוכנים ונכון לערב החג השני שילמו בחייהם 41 אזרחים ותיקים מבין הדיירים במוסדות הללו את מחיר המחדל של העדיפות הנמוכה אשר ניתנה להם בתחילת המשבר וההתעוררות האיטית והמאוחרת של משרד הבריאות לטיפול יעיל במוקדי ההדבקה הללו.

המשרד אמנם התחייב בשבוע שעבר עם הגשת עתירת איגוד בתי האבות לבג"צ נגד הממשלה בשל המחדל, לבצע בדיקות מקיפות לכל הדיירים והצוות בכל אחד מהמוסדות בהם התגלו חולי קורונה, אבל עד כה המבצע מתנהל בעצלתיים ולא על פי נוהל מסודר ומחוייב המציאות. מעדויות ילדי הדיירים ונתונים שאוספים בזמן אמת חברי ועד הפעולה של קבוצת משפחות הקשישים בבתי האבות והדיור המוגן, עולה כי בחלק גדול מהמוסדות בוצעו בדיקות רק לחלק מהדיירים ואנשי הצוות וגם נוהלי הפינוי והבידוד של החולים מהמוסדות טרם הוסדרו.

גמזו: "משפרים כרגע את ההנחיות – שליש מהבדיקות יוקצו למוסדות"
את הבעיה הסבוכה הזאת מנסה לתכלל בימים אלה פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב שנטל על עצמו את המשימה כפוית הטובה ונועד ערב החג עם נציגות מנהלי המוסדות בשיחת וידאו לאחר שיום קודם לכן שוחח עם נציגי בני משפחות הקשישים. בכל הנוגע למחדל הבדיקות אמר למנהלי המוסדות: "קיבלתי אתמול הקצאה של 2500 בדיקות. שליש מכל הבדיקות בישראל הולך למוסדות הגריאטריים. זה הרבה. בכל פעם שתהיה עליה במספר הבדיקות - המערכת הגריאטרית תקבל שליש. אלחם על זה. תיעדוף יהיה למוסדות עם התפרצות, אח"כ מוסדות עם חשש לחולים. צריך להוציא גם הנחיה שכל מי שיוצא מבית חולים וחוזר למוסד יחוייב בבדיקת קורונה בבית החולים".

פרופ' רוני גמזו (צילום: פלאש 90)
פרופ' רוני גמזו (צילום: פלאש 90)

פרופ' גמזו עצמו הודה למעשה שהגיע למציאות שבה למשרד הבריאות, גם בשיאו של המשבר, לא היה כל נוהל מוסדר: "אנחנו משפרים כרגע את ההנחיות איך בתי אבות צריכים לטפל בחולה קורונה ומה עושים מהרגע שהתגלה חולה. הדבר הזה יהיה מסודר" הבטיח, "אנחנו צריכים לקצר את לוחות הזמנים".

הניסיון הקודם של משרד הבריאות להטיל את האחריות לטיפול במשבר על פיקוד העורף נקבר בפגישה כשגמזו הבהיר: "כרגע פקע"ר אמורים לעזור רק בניקיון ובהדרכה. ביקשתי שהקצינים יעזרו גם בניהול ובמילוי משימות אחרות". טרם הפגישה התרעמו באיגוד בתי אבות ודיור מוגן (אב"א) על כתב המינוי המגוחך שקיבל גמזו ממנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, הכולל שלוש שורות ללא כל התוויית משימות מסודרת בבחינת "איחלתי לחייל בהצלחה". גמזו עצמו הבהיר למנהלי המוסדות בפגישה: "אין לי כוונה להיות כאן חודשים. יהיו עוד 2-3 שיחות כאלה עד שאעביר את המקל".

בג"צ ידון אם לחייב את המדינה לבדוק את כל הקשישים בבתי האבות
מחר צפוי לדון בג"צ בעתירת איגוד בתי האבות נגד הממשלה, בה דורשים העותרים לחייב את משרד הבריאות לבצע בדיקות לכלל דיירי וצוותי המוסדות, ולפצותם בגין ההוצאות על משמרות כפולות של אנשי צוות תחת אלו שחויבו בבידוד, הסעת הצוותים בהסגר, ציוד המיגון שרכשו להם ועוד.

שופטי בית המשפט העליון - עוזי פוגלמן, אסתר חיות, חנן מלצר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שופטי בית המשפט העליון - עוזי פוגלמן, אסתר חיות, חנן מלצר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רוני עוזרי, יו"ר א.ב.א, אומר למעריב-השבוע: "אנחנו מקווים שפסיקה משפטית של בג"צ תזרז את משרד הבריאות להתחיל ולפעול בצורה מקיפה ויסודית בכדי להגן על חיי הדיירים והצוותים. אנחנו עובדים מסביב לשעון בכדי להעניק לדיירים את היחס המכבד שמגיע להם אבל בלי שמשרד הבריאות יספק לנו בדיקות מחזוריות לכל הדיירים והצוותים בכל המוסדות וללא אמצעי מיגון וחיטוי שהמשרד הבטיח להעביר ולא הגיעו, עלולים להידבק וחלילה למות עוד דיירים. הגיע הזמן שהממשלה תפנים שאזרחיה הקשישים, ובפרט אלה בבתי האבות והדיור המוגן, אינם סוג ב'".

מנהלי בתי האבות דוחים על הסף את הניסיון של משרד הבריאות לגלגל אליהם את האשמה בהתפרצות בשל אי שמירה על הגיינה ומניעה במוסדות ואמרו לגמזו: "מניעת ההתדבקות תלויה אך ורק בציוד מיגון ובדיקות. האחריות היא אך ורק על משרדי הבריאות והרווחה בבדיקות ואמצעי מיגון. המחסור הזה הורגש מהרגע הראשון, ועד עתה המשרד לא סיפק אמצעי מיגון לשימוש יומיומי בהיקף מלא למוסדות".