יחידה 81 בחיל המודיעין ובית החולים תל השומר פיתחו, במסגרת פרויקט "אוויר לנשימה", מערכות הנשמה ייחודיות. מאה ראשונות יועברו ביום ראשון הקרוב לבית החולים תל השומר. "לפני ארבעה שבועות התחלנו את הפרויקט, כאשר המשימה שלנו הייתה לפתח מערכת הנשמה יחד עם בית החולים שיבא", סיפר רס"ן ס' ראש הפרויקט בצה"ל, "הניסוי האחרון בוצע ביום שלישי וכעת אנחנו מתחילים במסירה של מערכות". לדבריו, זו סנונית ראשונה לעוד מאות מכונות נוספות שתימסרנה בהמשך למערכת הבריאות.

דוקטור עמית זבתני, מוביל הפרויקט מטעם בית החולים שיבא, הסביר: "אחרי שהבנו כי יכול להיות מצב שלא תהיינה מספיק מכונות הנשמה בישראל, קיימנו ישיבות משותפות עם היחידה. הרעיון שעלה היה לעשות שימוש במכשירי עזר נשימתיים שמסייעים לנשימה ויש אותם בכמויות גדולות ולהסב אות באמצעות מכשיר חישה וניטור למכונות הנשמה". הוא ציין כי "מכשיר הנשמה פולשנית מהשורה הראשונה יכול להתמודד עם האתגר ולהנשים חולים קשים מבחינה נשימתית כמו חולי קורונה".

"אנחנו שואפים שלא יהיה צורך לעשות שימוש באף אחת מהמכונות שלנו ושמכונות ההנשמה הקיימות יספיקו כדי לטפל בחולים", סיפר הרופא, "אנחנו מרגישים הרבה יותר בטוחים שנוכל להתמודד במידה ויגיע הרגע ממנו אנחנו חוששים - שייגמרו מכונות ההנשמה הזמינות".

פרויקט ''אוויר לנשימה'' (צילום: דובר צה''ל)
פרויקט ''אוויר לנשימה'' (צילום: דובר צה''ל)

רס"ן ס' הוסיף: "יצאנו לדרך כאשר הרעיון היה לפתח מוצר זמין שקיים בהיצע גבוה, כך שניתן יהיה לממש את הפתרון שלנו בזמן הקצר ביותר". הוא ציין כי "הפרמטרים החשבים במכונת הנשמה - בין היתר ישנו מוניטור ייחודי שפיתחנו ביחידה, ונותן למטפל את כלל המידע שהוא צריך וגם את כלל ההתראות שהוא מקבל ממכנות ההנשמה רגילות בחדרי המיון". עוד הסביר הקצין כי "בנוסף, בנינו סכמת הנשמה והתאמנו אותה למכונה, שכן מערכות הנשמה ביתיות לא היו מתאימות לצרכי הטיפול, מבחינת הזרמת החמצן ועוד".

פרוייקט מכונות ההנשמה של צה"ל

"את כל המידע שאנחנו אוספים אנחנו יודעים לתת לבית החולים", הוסיף רס"ן ס', "המערכת מקבלת את המידע ומעבירה אותו באופן מרוכז ומסודר לחמ"ל האחיות, בפרוטוקולים המאושרים של משרד הבריאות". הוא הסביר עוד כי "המוניטור שפיתחנו, ונרשם עליו פטנט, יסייע לשדרוג של מערכות נוספות שנקנו בעבר על ידי מערכת הבריאות ולא היו יכולות לתפקד כמערכות הנשמה. קיבלנו אלף הזמנות ממשרד הבריאות למוניטורים גם לטובת שדרוג מכשירים אחרים".

ראש פרויקט ״אויר לנשימה״, רב-סרן ס' (צילום: דובר צה''ל)
ראש פרויקט ״אויר לנשימה״, רב-סרן ס' (צילום: דובר צה''ל)

ד"ר זבתני אמר כי "לאורך כל התהליך חשבנו על המצב הגרוע מכל - בו לא יהיו מספיק מערכות הנשמה ומפעילים. לאורך כל הדרך חשבנו איך לייצר מערכת פשוטה, קלה לתפעול, שיכולה להיות מופעלת שלא רק על ידי רופאים מנשימים ומרדימים". הוא סיכם כי "העובדה שזו מכונה פשוטה היא בשורה חשובה".