ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, העניקו הערב (שבת) הצהרה משותפת, על ההחלטות החדשות להקלה בסגר.

נתניהו פתח את דבריו בכך שאמר כי "מדינת ישראל מדורגת גבוה מאד בהתמודדות עם הקורונה. שיעור התמותה ביחס לאוכלוסייה הוא מהנמוכים ב-OECD, וגם בקרב החולים". והוסיף: "יש עוד מה לתקן ואנחנו מתקנים תוך כדי תנועה, כי כך זה במלחמה בקורונה, שיש בה כ"כ הרבה אי ודאות".

לאחר מכן אמר רה"מ כי עד היום ננקטו צעדים שעיקרם היה הידוק הגבלות ממחר מתחילים בהקלות: "ממחר נתחיל לשחרר גם את המרחב האישי וגם את המשק. בימים האחרונים התייעצתי על צעדים לפתיחת המשק עם הצוותים במערכת הבריאות, עם שרי הממשלה ונגיד בנק ישראל וכן מומחים לנגיפים מהארץ ובעולם. ראש המל"ל וצוותו התייעצו עם הצוותים המקבילים שלהם במדינות אחרות. כולם מתחבטים באותן שאלות. זו דילמה קשה מאוד".

נתניהו פרסם את הצעדים החדשים להקלת המגבלות: "נעלה את שיעור העובדים במקומות העבודה ממוצע של 15% ל-30%. נאפשר לתעשייה, הייטק והשירותים להיפתח עוד יותר, בהתאם לעמידתן בתו הסגול, נוהל מפורט שמסדיר את מספר העובדים המותר במקומות העבודה וצעדים נוספים עליהם יפרט מנכ"ל משרד הבריאות".

לדבריו, "כדי לחתוך בביורוקרטיה, לא יצטרכו לקבל היתר מהרשויות, אלא יצהירו כי הם עובדים בתו, ואנו נפקח על זה. אנחנו נאפשר פתיחה של חנויות לפי ענפים מסוימים, שיפורטו ע"י מנכ"ל משרד האוצר. מדובר על חנויות במרחב הפתוח ברחוב, לא בקניונים. יש רצון לתת עדיפות לסקטור הציבורי שנותן שירותים לסקטור הפרטי. עסקים קטנים הם נשמת אפה של הכלכלה והם ראויים לכל עזרה. בנוסף, נאפשר חזרה הדרגתית לחינוך המיוחד. נתאים את התחבורה הציבורית להגדלת היקף הפעולה של המשק תוך הקפדה על ריחוק חברתי ועטיית מסיכות. נאפשר פעולות ספורט בזוגות קבועים, נאפשר תפילות בחוץ של עד עשרה אנשים תוך שמירת מרחק של 2 מ' בין המתפללים ולבישת מסיכות". 

הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)
הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)

הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)
הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)

הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)
הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)

הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)
הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)

הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)
הקלות בכפוף למגבלות (צילום: משרד הבריאות)

בהתייחסו למאמצים להקמת ממשלה אמר: "אני ממשיך במאמצים להקמת ממשלת חירום לאומית שהמדינה זקוקה לה. אין מי שרוצה בזה יותר ממני. ראיתי את נגיף הקורונה דובר אלינו ואני יודע שהוא לא יעזוב אותנו בקרוב. לכן צריך ממשלה רחבה ויציבה ואני עובד סביב השעון כדי להילחם בקורונה ואני רואה בממשלת חירום חלק הכרחי לניצחון במלחמה הזאת. זאת הסיבה שהסכמתי לבקש עם גנץ את הארכת המנדט שלו. כל השאר זה ספין".

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי אתמול בוצעו 9,950 בדיקות לגילוי נגיף הקורונה ברחבי הארץ - קרוב ליעד של 10,000 בדיקות שהמשרד הציבו לעצמו. לשם השוואה, ביום חמישי האחרון בוצעו כ-2,000 בדיקות פחות.

חזרה לשגרה במשרד החינוך

משרד החינוך פרסם את המתווה שגובש לחזרת החינוך המיוחד לפעילות, ברקע משבר הקורונה. על פי המתווה המדורג, מוסדות החינוך המיוחד ישובו ללימודים ביום שלישי. ביום רביעי ישובו לפעול כיתות לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים. לאחר מכן, ביום חמישי יחלו הלימודים בחברה הערבית. ממשרד החינוך נמסר כי המתווה גובש בכפוף לנהלים של משרד הבריאות וקיבל את אישורו.

על פי המתווה, הלמידה תתבצע לסירוגין בימים שייקבעו מראש לכל תלמיד על פי מערכת השעות האישית שלו במתכונת של למידה במשמרות. בנוסף, הלמידה בכיתות תתבצע בזוגות או שלשות כאשר משך המפגשים יהיה שעתיים או שלוש. התנועה במוסדות הלימוד תתבצע עם מסיכות תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות. 

כיתה ריקה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השרים אלקין וארדן במתקפה נגד משרד הבריאות

השר להגנת הסביבה ולירושלים ומורשת, זאב אלקין, תקף בחריפות את פרסום ההנחיות על ידי משרד הבריאות לפני ישיבת הממשלה, וכתב בקבוצת הוואטספ של הממשלה: "משרד הבריאות עושה ביזיון מהממשלה".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, מתח ביקורת על החלטת משרד הבריאות לקנוס בסכום של 500 ש"ח על אי נשיאת מסיכה. לדבריו, "התקנות קובעות קנס של 500 שקלים על 'אי נשיאת מסיכה'. זהו קנס גבוה מדי בהתחשב בכך שהמוצר נמצא בחוסר ושהוא מוצר מתכלה שיש להחליף. אם משרד הבריאות יתעקש על קביעת קנס לנושא זה(איני רואה צורך אמיתי כיוון שנוצרה נורמה בנושא) הרי שהקנס יכול להיות סמלי בלבד של 100 שקלים לכל היותר".

עוד כתב ארדן: "על רקע הצהרת רה"מ הערב, נרשם תרעומת בקרב שרי הממשלה, לטענתם, נפל פגם מערכתי באופן קבלת ההחלטות בנושא קורונה והסגר.  לדברי גורם בממשלה,  " לא מתחשבים בנו , לא קבעו שעה לישיבת הממשלה, לא שלחו טיוטת ההחלטה, רהמ יוצא ומצהיר על  ההנחיות והצעדים, משרד הבריאות מעלה דברים בטלגרם. " מרגישים חותמת גומי".

מוקדם יותר הערב צייץ בחשבון בטוויטר שלו: "דרשתי זאת בעבר ולכן אני מברך ותומך בכוונה לאפשר לאזרחים לצאת לפעילות ספורטיבית, אך יובהר שמרגע שיוחלט לאפשר פתיחת מסחר וחנויות ברחוב- אין יותר משמעות להגביל ל-500 מטר את מרחק היציאה מהבית ואין גם שום אפשרות לאכוף הגבלה זו ולכן אפעל לביטולה הערב בישיבת הממשלה".

עוד כתב ארדן: "לאור העובדה שהממשלה לא קיבלה בעבר את עמדתי (ועמדת המשטרה) - להגביל את גודל ההפגנות בזמן המאבק בקורונה ולחייב תיאום מראש שלהן, אין ספק שיש להסיר גם את המגבלה על תפילות במניין בשטח פתוח ומגבלה זו חייבת להתבטל עוד הערב!".