במערכת הבנקאית הביעו בימים האחרונים חששות בעקבות הזינוק בקרב עובדי הסניפים שנדבקו בנגיף הקורונה. ל"מעריב" נודע כי מספר הנדבקים זינק מ־50 בסוף חודש מרץ ל־93 נדבקים נכון לסוף השבוע הנוכחי.

הבנקים הם מהמוסדות הבודדים שממשיכים בקבלת קהל על רקע ההגבלות של משרד הבריאות, ורבע מהסניפים נותרו פתוחים. נתוני התחלואה הועברו לפיקוח על הבנקים, שממשיך לעקוב אחר המצב והשלכותיו. לפי נתונים שהגיעו ל"מעריב", המספר הגבוה ביותר של נדבקים - 28 - הוא בבנק דיסקונט, בניהול אורי לוין. מספר הנדבקים בבנק המזרחי טפחות עומד על 26, בבנק לאומי - 24 ובבנק הפועלים 10 (כולל כמה עובדים שהחלימו). המספר הנמוך ביותר של עובדים שנדבקו הוא בבנק הבינלאומי: 5, ובהם עובדת שנפטרה מהנגיף.

במקרה של הידבקות, הסניף נסגר, כל העובדים נשלחים לבידוד והטיפול בלקוחות עובר לסניף הממוקם בקרבה גיאוגרפית. בכל מקרה של חשד להדבקה, נעשה חיטוי יסודי של הסניף. יש להדגיש כי בתקופת הקורונה הנהלות הבנקים מקפידות על ריחוק של פקידי הקבלה מהלקוחות, על אמצעי מיגון מוקפדים ועעל עבודה במשמרות.

תור בבנק, לתמונה אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מרק ישראל סלם)
תור בבנק, לתמונה אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד נודע ל"מעריב" כי היום אמורים היו העובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (על חשבון ימי החופשה ותמיכת ההנהלה) לחזור לעבודה. ואולם, מכיוון שהוראות משרד הבריאות אוסרות את הרחבת הפעילות בסניפים, הוחלט להאריך את החופשה ללא תשלום עד לסוף החודש.
המימון ייעשה שוב על חשבון ימי החופשה. עובד שלא צבר מספיק ימים יקבל את השכר על סמך הצבירה העתידית, וההתחשבנות תיעשה בשלב מאוחר יותר.

בקרב עובדי הבנקים קיימים חששות שההנהלות ינצלו את עיתוי החירום כדי להציע תוכניות התייעלות הכוללות פרישה מרצון של אלפי עובדים. בבנק לאומי, בניהול חנן פרידמן, נבחנת אפשרות כזו ברצינות. ועדי העובדים מתכוונים להתנגד לכך וחוששים ממצב שבו ההנהלות ינצלו בצורה צינית את מצב החירום ואת ההתגייסות יוצאת הדופן של העובדים כדי להציע תוכניות התייעלות דווקא בעיתוי הנוכחי.

במערכת הבנקאית נערכים לפרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2020. אף שהיקפי ההפרשות לחובות בעייתיים יזנקו באופן ניכר, לפי ההערכות, שום בנק לא צפוי להציג הפסד ברבעון זה. מאידך, הבנקים החליטו לעצור את חלוקת הדיבידנד כדי להגדיל את כריות ההון. בנק לאומי היה הראשון להודיע רשמית על ההחלטה, ואחריו צפויות הודעות דומות מטעם דיסקונט, הפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי.