בצל הסגר שהוטל על דיר אל אסד, על רקע התפרצות הקורונה ביישוב, עדכן הבוקר (ראשון) משרד הבריאות את נתוני החולים ברחבי הארץ, ומהם עולה כי ביישוב, בו מתגוררים 12,435 תושבים בלבד, חלו עד כה 89 בני אדם. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, יסייר היום ביישוב ובענה כדי לעמוד מקרוב על היערכות המשטרה וכוחות החירום לביצוע הסגר בו נתונים היישובים, ואמר כי "חודש הרמאדן הוא האתגר המשמעותי ביותר בפנינו במסגרת המאבק בנגיף". 

השר לבט״פ גלעד ארדן ומ״מ המפכ״ל מוטי כהן נפגשו עם ראשי הרשויות הערביות במטרה לתאם ציפיות ולסכם על פעילויות משותפות שימנעו את התפשטות הקורונה בחברה הערבית במהלך הרמדאן.

״חודש הרמדאן כולל תפילות וסעודות לשבירת הצום, שעלולות לייצר סיכון משמעותי לעלייה בהתפשטות הקורונה ואנחנו חייבים לנקוט צעדים כדי להתמודד עם איום זה. הצעדים האלה, בדומה לצעדים שעשינו בפסח ובמימונה לא יכולים להצליח אם יבואו רק מטעם הממשלה ונדרש שיתוף פעולה עם הציבור ואחריות אישית – כל אחד על עצמו ועל משפחתו", אמר השר ארדן לאחר הביקור.

"המשבר הזה מצד אחד הוא סכנה, ומצד שני יש כאן הזדמנות גם לחזק את החיבור והקשר בין המשטרה וגופי החירום  לבין הציבור הערבי שרוצה ביטחון אישי ומגיעה לו ולילדיו הגנה מפני אלימות, שיטפונות או קורונה. המשטרה אחראית על הפיקוד והשליטה אבל הרשות המקומית היא זאת שנבחרה על ידי התושבים לנהל את חייהם והיא מבחינתנו בת השיח העיקרית להחלטות, להתייעצות, לשותפות ולביצוע של מה שהיינו רוצים להשיג ביישובי המגזר הערבי. הגעתי לכאן כדי לשמוע מכם איזה החלטות נכון לקבל, האם יש סיוע שאתם זקוקים לו באמצעים, הסברה, החלטות ממשלה או כל דבר שהממשלה והמדינה יכולים לסייע בו – אנחנו פה לרשותכם״, הוסיף.

״בסוף השבוע הקרוב יחל חודש הרמדאן, שיטמון בחובו אתגר משמעותי לאזרחי ישראל המוסלמים וגם לנו כמשטרה. גם בחג הזה בצל הנגיף שאינו מבחין בין קהילה לקהילה צריך יהיה לחגוג אחרת. כל משפחה גרעינית בביתה ללא התקהלויות, התכנסויות המוניות או יציאה אסורה למרחב הציבורי. אנחנו כמשטרה נהיה שם לצדכם, בתוך הישובים ומחוץ להם, לכל אורך החג בפעילות מניעה, הסברה ואכיפה. נפעל בכוחות מתוגברים בכדי לוודא הקפדה מלאה ועקבית אחר הנחיות משרד הבריאות. כבר הורתי על תגבור עמדות במוקד המידע הארצי של המשטרה (110) בשפה הערבית. אנחנו מקיימים שיח פורה ורצוף עם הקהילה ומנהיגיה ומקווים לשיתוף פעולה מלא מצד הציבור בשעת מבחן זו. רק יחד כמשטרה מקצועית וחברה אחראית- ננצח הנגיף ונשמור על הבריאות של כולנו״, אמר ניצב כהן.

ההתפשטות בדיר אל אסד נמשכת

ירושלים ממשיכה להוביל את רשימת הערים שבהן מספר החולים הוא הגבוה ביותר, עם 2,579 נדבקים, בעוד שבבני ברק, בה חלו 2,307 תושבים, אחוז הנדבקים הוא הגבוה ביותר בישראל. 

ערים נוספות שסובלות ממספר חולים גבוה הן מגדל העמק, עם 100 חולים, אור יהודה (128), טבריה (153), מודיעין עילית (283), ביתר עילית (224) ואלעד (314). 

ד"ר כאמל דאבאח, חבר הוועדה הרפואית בדיר אל אסד, התייחס הבוקר בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM להתפשטות הנגיף כמו גם לעוצר ביישוב, ואמר: "יש פחד, אנשים בפאניקה אנשים מודאגים. לעוצר יש שתי מטרות, הראשונה - למנוע מאנשים לצאת מהכפר ולהדביק אנשים מחוץ לכפר. השניה - אכיפה על אלה שיוצאים מהבתים ללא סיבה מספקת".

יוכפז: נתונים מעודכנים על היישוב דרי אל אסד?
"נכון לרגע זה אנחנו בין 90-100 חולים. ממשיכים לקבל תוצאות. בעצם, הטווח - כל הגילאים, יש גם ילדים, יש גם מבוגרים, בכל גיל".

דוידוב: איך זה השתנה מאתמול להיום ?
"משתנה כל יום, אנחנו לפני שבוע בדיוק היינו עם שני חולים ואז לאט לאט המספר עלה ועכשיו אנחנו עומדים על מעל ל-90 חולים".

גולן – בשבוע עליתם למאה חולים?
"כן".

יוכפז: מה הסיבה להדבקה לדעתך?
"מבחינת חקירות אפידמיולוגיות שבוצעו נודע לנו ששני אנשים לפני 10 ימים בדיוק דיווחו בפייסבוק שלהם שהם חולים בקורונה. שניהם עובדים במשחטה במפעל בשר מקומי. אחר כך נודע לנו שמשגיח רבנות שעובד במפעל גם חלה בקורונה ועבד בעצם עד ה-30 למרץ".

יוכפז: אותו משגיח הגיע והדביק את העובדים וככה זה התפשט ביישוב?
"כן. אותו משגיח כשרות. אחרי יומיים גם פועל מהגדה שעובד במפעל חלה. אז בעצם ישנם שני חולים מחוץ לכפר ואז התגלו שני חולים בכפר, ואז התחלנו לגלגל את כל העניין מבחינת התארגנות. אני חבר בוועדת החירום של המועצה, שיש לה תפקידים רב-סקטוריאליים, והיא הוקמה לפני חודש. פנו אליי בתור הרופא המקומי, אני גם עובד בשירותי בריאות כללית, וביקשו שאהיה חבר בוועדה מהפן הרפואי. הסכמתי. אחרי שנודע לנו על שני המקרים האלה, קיימנו ישיבה דחופה לפני שבוע. הזמנתי נציגים מקופת חולים כללית, לאומית ומאוחדת".

דוידוב: התארגנתם מהר, איך המשמעת ביישוב די אל אסד?
"לפי דעתי 90% מהאנשים ממושמעים, מבינים ומקבלים את ההוראות".

דוידוב: אתמול היו כמה מקרים של אנשים שהפרו בידוד ורדפו אחריהם.
"יש תמיד יוצאים מן הכלל, הכלל ממושמעים ונשמעים להוראות. תמיד יש את ה-10% האלה שלא ממושמעים לצערי".

יוכפז: היישוב בעוצר? אי אפשר לצאת מהבתים?
"כן, בשבת הייתה לנו ישיבה עם פיקוד העורף, עם המשטרה, ועדת החירום, חברי המועצה וראש המועצה, והחלטנו שאנחנו מסכימים לעוצר. לעוצר יש שתי מטרות, הראשונה - למנוע מאנשים לצאת מהכפר ולהדביק אנשים מחוץ לכפר. השניה, ביקשנו שהם יעשו אכיפה על אלה שיוצאים מהבתים ללא סיבה מספקת".

מפת הסגר על בענה ודיר אל אסד (צילום: דוברות המשטרה)
מפת הסגר על בענה ודיר אל אסד (צילום: דוברות המשטרה)

כמה פחד יש אצלכם ביישוב מלהיחשף כחולה קורונה? זה נחשב מביש?
"יש פחד, אנשים בפאניקה. אנשים מודאגים, דואגים לעצמם, למשפחות שלהם, לילדים שלהם. אנחנו רואים את העלייה המשמעותית במספרים ויש לנו 12 מאושפזים, 40 במלונות, 35 חולים באשפוזי בית. אנחנו כמובן מנסים להוציא את כל החיוביים למלונות, יש כאלה בבידוד טוב בבית".

יוכפז:  יש אנשים שיש להם תסמינים חום שיעול וכ'ו וחוששים להיבדק ולחשוף את עצמם כחולים?
"למיטב ידיעתי, כי אני מטפל בהרבה חולים, מרבית האנשים שחושדים כן מתקשרים. לצערי, אני גם רוצה להגיד בשידור חי כעת שיש חולה עם חום, שיעול, כאבים בחזה שטרח והגיע לחדר מיון בבית חולים אזורי, והוא חשוד. מה עשו? הם אמרו לו תלך הביתה. חולה עם 40 מעלות חום שלשום היה שם, שיעול וכאבים וכל התסמינים".

דוידוב: על סמך מה שחררו?
"לא יודע, כי עשה בדיקה לנגיף לפני שלושה או ארבעה ימים, ולא קיבלנו עדיין תשובה. אתמול דיברתי עם משרד הבריאות וביקשתי לזרז את התשובה שלו כי הוא חשוד, אמרתי לו להתרחק מהמשפחה שלו, זה ממש מביש. היה מקרה נוסף עם חולה שפנה והיו לו תסמינים ושחררו אותו. אחר כך עשינו לו בדיקה וחיכינו עוד יומיים-שלושה בקהילה ויצא חיובי ועכשיו הוא מאושפז".

דוידוב: יש לכם עמדת היבדק וסע?
"כן, בעצם לפני שבוע אחרי שנודע לנו על המקרים בישיבה בראשון שעבר היה מתוכנן שמד"א יתחילו בימי רביעי. ביקשנו לזרז את זה ליום שלישי, המועצה ביקשה, והם נענו. בנוסף, ביקשתי עזרה מקופת חולים כללית, כי 70% מהמטופלים שלנו מהכללית. לקחנו את כל הפועלים שעובדים באותם מפעלים, המשפחות שלהם, והתארגנו. ממש עבדנו ללא הרף ועשינו ביום שני ושלישי שעבר מעל 400 בדיקות".

יוכפז: ביום חמישי מתחיל חודש הרמדאן, כמה זה עלול להיות מסוכן והאם אתה בעד שביישובים המוסלמים יהיה עוצר בערב?
"אני לא יודע אם צריך לעשות עוצר בכל היישובים הערבים. אני חושב שאיפה שיש מקרים חיוביים אז כן צריך להקפיד יותר על עוצר ובשאר המקומות להסביר לאנשים שלא יהיו אחד עם השני וישמרו מרחק".