בעקבות הפרסום ב"מעריב" ב־16 באפריל על ביצוע בדיקות של נדבקים בקורונה ברצועת עזה במעבדה הצבאית בצריפין, הורה שר הביטחון נפתלי בנט להפסיק את הבדיקות מיד, וזאת רק לאחר יומיים, שבהם בוצעו 100 בדיקות בלבד.

ההוראה ניתנה לאחר שהתברר כי היוזמה של צה"ל לבצע כ־50 בדיקות ביום לא אושרה כנדרש על ידי הדרג המדיני וגם בנט לא עודכן במהלך בגלל בעיות תיאום בתוך הצבא.

כפי שפורסם ב"מעריב", הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מינה את סגנו, אלוף אייל זמיר, לעמוד בראש צוות מיוחד שיעסוק בנושא הקורונה בקרב הפלסטינים ויגבש תוכניות ופעולות להרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ולרשות הפלסטינית ביו"ש משום שמדובר באינטרס ביטחוני ורפואי מובהק של ישראל.

ההחלטה לערוך בדיקות גם לתושבי עזה שיש חשש שנדבקו, התקבלה על ידי הצוות הזה. בצה"ל מימשו את ההחלטה מיד והחלו בביצוע הבדיקות בישראל. מתאם פעולות הממשלה בשטחים תיאם מול גורמי בריאות בינלאומיים וגורמים נוספים את הבאת הדגימות למעבר ארז ומשם הן הובלו למעבדה בצריפין.

עד למינויו של זמיר לעמוד בראש הצוות, פעולות מהסוג הזה בוצעו על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המאשר את פעולותיו מול הדרג המדיני ומשרד הביטחון.

נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורמים בישראל מעריכים כי בעיית התיאום מול הדרג המדיני בנושא הבדיקות נגרמה כתוצאה מכך שבפועל יש גוף נוסף שעוסק בנושאים הללו ומקבל החלטות, מלבד מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

כך או כך, גורמים מדיניים סבורים כי בעיית התיאום נבעה מתקלת ניהול ואי־הבנה בנוגע לחובה לקבל אישור מדיני למהלך ולא מפעולה מכוונת לקבוע עובדות בשטח בלי לעבור את שרשרת ההחלטות הנדרשת.

בסביבת בנט אמרו ל"מעריב": "ההחלטה התקבלה בתום לב, כמו מאות החלטות שמתקבלות בצמרת צה"ל ומערכת הביטחון מדי יום. עם היוודע הדבר לשר, הוא הנחה לבצע שינוי, והדברים נעשו בהבנה ובדיאלוג".

ל"מעריב" נודע עוד כי לפני שבוצעו הבדיקות על ידי צה"ל כי מערכת הבריאות בישראל ביצעה כמה עשרות בדיקות לתושבי עזה, אולם בצה"ל סברו, ככל הנראה, כי הצבא יכול לבצע את הבדיקות באופן סדור ויעיל יותר ולכן החל להעביר את הבדיקות למעבדה הצבאית, שמסוגלת לבצע כ־500 בדיקות ביום. עתה, לאחר ההנחיה של בנט, אין אף גורם בישראל שעוסק בעניין הזה.

גורם המעורה בפרטים אומר: "אני מתקשה להבין מדוע בער לצה"ל להעביר את הבדיקות אליו. זה יצר בלגן ומבוכה מיותרת, בישראל ובעזה. הרבה יותר נכון לבצע את הבדיקות האלה במערכת הבריאות בישראל, כגורם אזרחי ולא צבאי. עכשיו כל המהלך, שיש לו חשיבות גם לאינטרסים הישראליים, תקוע בשני צדי הגבול - בצד הישראלי ובצד של חמאס".

גורם ביטחוני אחר אמר ל"מעריב": "זו טעות לעצור את הבדיקות בישראל. יש לנו אינטרס מובהק שמגיפת הקורונה לא תתפרץ ברצועה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל ביצע בדיקות לתושבי רצועת עזה על רקע פער נקודתי ביכולת השלמת תהליך הבדיקה. כעת בדיקות אלה אינן מבוצעות במעבדה הצה"לית". מלשכת השר בנט נמסר: "צה"ל ומשרד הביטחון ימשיכו לסייע למאמץ הלאומי במשבר הקורונה, כפי שעשו במסירות ובהצלחה עד כה".