התפשטות הקורונה בישראל הובילה להשלכות כלכליות מהותיות על אזרחי המדינה, שכירים כעצמאים. שיעור האבטלה ממשיך לטפס, ומובטלים רבים מצטרפים למעגל מחפשי העבודה מידי יום. אוריאל כזום, מנהל תחום האבטלה במוסד לביטוח לאומי, התראיין היום (רביעי) בתכנית איפה הכסף עם ענת דוידוב ב-103FM, והשיב לשאלות המאזינים המודאגים.

דיברת איתנו לפני שבועיים וחצי, ודברים הולכים ומסתבכים, למרות המאמצים שלכם. מי שמגיש היום בקשה, לא יכול לקבל דמי אבטלה?
"יש הרבה אנשים שאנחנו לא נותנים להם את הטיפול המיטבי, והם לא מקבלים תשובות. אנחנו לא עומדים בעומס הפניות, למרות שאנחנו מאוד רוצים. בכל מה שקשור לדמי אבטלה התקנות לשעת חירום כבר לא בתוקף. התקנות הללו אמרו שכל מי שמפסיק את עבודתו מה־1 במרץ ועד ה־19 באפריל יהיה זכאי לחל"ת, אפילו אם הוא צבר רק 6 חודשי עבודה בטווח של שנה וחצי ולא 12 חודשי עבודה כמו בדרך כלל.

כרגע חוזרים למצב הקודם, זאת אומרת שמי שיוצא לחל"ת מהיום, צריך תקופת הכשרה כמו שהיה לפני כן. זאת אומרת 12 חודשי עבודה מתוך שנה וחצי. תנאי הזכאות הם יותר קשים, הוא צריך לעבוד שנה שלמה בטווח של שנה וחצי. אם הוא לא עבד שנה אחורנית הוא לא יהיה זכאי לדמי האבטלה. 

אז מה האנשים האלו צריכים לעשות?
פיזית, האדם צריך להתייצב בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה לביטוח הלאומי. כולם צריכים להגיש תביעה, וגם אם נדחה אותם עכשיו כי אין להם זכאות, ובעוד יומיים יאשרו שינוי בתקנות, אנחנו ניקח את התביעות ונאשר אותן באופן רטרואקטיבי. 

מה בדבר העובדים בני ה־67? הרי יש כאלה שבמהלך החיים שלהם הרוויחו הרבה כסף, ויש להם כסף בצד והם יכולים להשתמש בו. מה בדבר האנשים שאין להם? 
גם פה, עמדת הביטוח הלאומי היא שחייבים להעריך את זה, הגשנו תקנות חדשות וזה נמצא באותו סטטוס. אני יכול להגיד שאפילו הכנסנו דברים נוספים שלא היו בתקנות הקודמות, כמו למשל נשים בנות 62 עד 67 שמקבלות שבעצם מקבלות עכשיו דמי אבטלה, ומקבלות דמי אבטלה או קצבת זקנה אנחנו ביקשנו לבטל את זה. זאת אומרת שלא יהיה או זה או זה. כרגע זה עומד בסטטוס דיונים מול האוצר, ואנחנו מקווים שעד שבוע הבא כבר תהיה לנו תשובה.  

בהמשך עלה לשידור המאזין רונן, כבן 67, עובד במקום עבודתו כבר 13 שנה. "בתחילת חודש מרץ יצאתי לחל"ת, ועשיתי את כל הדברים שדרשו ממני, אמרו לי שאני לא זכאי לקבל דמי אבטלה. אחרי כמה ימים מילאתי שוב את הטופס המקוון ומאז אני לא שומע מכם ולא מצליח להשיג אתכם. בפעמים שכן דיברתי עם ביטוח לאומי אמרו לי שאין להם תשובות". 

אוריאל: "אני מצטער לשמוע. יש מאות אלפים שלא מצליחים להשיג אותנו בימים אלה. בשבוע שעבר היו מעל 500 אלף שיחות ביום במוקד. בהנחה שאתה עונה על כל תנאי הזכאות אתה תקבל את הכסף על חודש מרץ בשבועות הקרובים". 

המאזינה ליאת, שהוצאה לחל"ת במהלך חודש מרץ, סיפרה: "אני בהיריון, ורציתי לדעת האם זה יפגע לי בדמי הלידה, האם מותר לפטר אותי, והאם אהיה זכאית לקבל דמי אבטלה אחר כך?" 

אוריאל: "עקרונית, מי שנותן אישור ליציאה לחל"ת זה משרד העבודה, ואני מניח שנתנו לה אישור כדין, והיא יכולה להגיש תביעה לקבלת דמי אבטלה. כשהיא תגיש תביעה לדמי לידה יחשבו לה את זה לפי העבודה האחרונה שהייתה לה, ולא לפי דמי האבטלה שהיא מקבלת".

שירות התעסוקה (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)
שירות התעסוקה (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)

המאזין האחרון היה אייל, בעל כמה חנויות סלולר. "הוצאתי את העובדים שלי לחל"ת לקראת סוף חודש מרץ, ולפי התקנות האחרונות אני יכול לפתוח את החנויות שלי כבר ממחר, אבל בגלל שהעובדים צריכים להיות מינימום חודש בחל"ת בכדי לקבל את דמי האבטלה, אני לא יכול לעשות זאת. מה דעתך?" 

אוריאל: "בתקנות לשעת חירום הוחלט על 30 ימים רצופים של חל"ת בכדי לקבל את דמי האבטלה. זה אינו נתון לשיקול דעת. זה החוק, ואנחנו לא נוכל לשלם לעובד שחזר לעבודה אחרי 29 ימים". 

קורונה - שאלות ותשובות