הקלות נוספות: בתום דיונים ארוכים בין בכירי משרדי האוצר והבריאות, אישרה הממשלה את פתיחת חנויות הרחוב, הצעצועים וההנעלה, המספרות, מכוני יופי והקוסמטיקה והדוכנים להמרת מטבע - שנכנסו לתוקפן במהלך הלילה ויחולו בפועל הבוקר (ראשון), כחלק מתוכנית היציאה ממשבר הקורונה.

בנוסף, הוחלט גם על פתיחת עסקים לשטיפת רכבים, סוכנויות רכב, משתלות ודוכני פיס, וכן מתחמי קניות שאינם סגורים. כל העסקים שייפתחו יידרשו לעמוד בהנחיות משרד הבריאות לשמירה על ריחוק חברתי. כמו כן, הותר האיסוף העצמי (טייק אווי) ממסעדות ובתי קפה.עם זאת, הקניונים צפויים להישאר סגורים בשלב זה. כמו כן, הוחלט כי מגבלת היציאה עד למרחק של 500 מטר מהבית תישאר על כנה.

במקביל, מאות עסקים הודיעו כי יישארו סגורים, במחאה על אי הסיוע הכלכלי מהממשלה. מבחינת הממשלה, נתוני מדד התחלואה המשמש לבחינת ההקלות בסגר הם: עד 300 חולים חדשים מדי יום (100 בקהילה ו־200 במוקדי הדבקה), עד 300 חולים במצב קשה ולכל היותר הכפלת מספר החולים בכל עשרה ימים. היום צפויה הממשלה לדון בהחזרה הדרגתית של התלמידים למערכת החינוך, ובהקלות נוספות הצפויות לאחר חגיגות יום העצמאות.

קורונה: חנות סגורה בתל אביב - חנויות הרחוב יפתחו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קורונה: חנות סגורה בתל אביב - חנויות הרחוב יפתחו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בתוך כך, בשל אחוז גבוה של נדבקים בנגיף, הוחלט להגדיר כ"אזור מוגבל" מספר שכונות בנתיבות ובית שמש לתקופה של חמישה ימים - החל מהבוקר בשעה 6:00, ועד ליום שישי (1.5) בשעה 6:00. במהלך תקופה זו, משרד הביטחון, באמצעות פיקוד העורף, יסייע עם אספקת מזון ושירותים קיומיים לאוכלוסייה הנמצאת באזור המוגבל.

החל ממחר תיכנס לתוקפה ההחלטה המחייבת את המשטרה ופקחי הרשויות המקומיות לרשום קנסות בגובה 200 שקל לכל אזרח שלא עוטה מסיכה על פניו כשהוא מסתובב במרחב הציבורי. חובת עטיית המסיכה היא מגיל 7. עד היום, התקנה קבעה רישום אזהרה במקרה שמדובר בהיתקלות ראשונה עם השוטר, אלא שהממשלה ביטלה את עניין האזהרות והורתה להחמיר בענישה במקרים אלו. יתרה מכך, מעתה לא מספיק לשאת את המסיכה, אלא חלה החובה לעטות אותה על הפנים, למעט במסגרת פעילות ספורטיבית.

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חלקים גדולים בציבור החליטו בסוף השבוע האחרון להצטייד במצרכים, וניתן היה לראות רבים במרכולים, כמו גם בבתי מרקחת. חלקם אף ניצלו זאת כדי להסתובב במרחב הציבורי ולהתאוורר. במקביל, ההחלטות האחרונות התירו תפילה במרחב הציבורי ל־19 מתפללים בלבד, אלא שבמקומות מסוימים נצפו עשרות רבות של מתפללים שעשו דין לעצמם, ובכך בעצם מהווים סכנה לכלל הציבור, שכן הם מגיעים למרכולים, עומדים בתור לבנקים, וחלקם אף נותנים לציבור שירותים בימים שבשגרה, בין אם במסגרת גופים ציבוריים או פרטיים. 

קורונה - שאלות ותשובות