"מצב לא נורמלי - מצפים לחזרה לשגרה רגילה": בעלי עסקים רבים, שציפו זמן רב לחזרה לשגרה, מתקשים להתרגל למציאות החדשה בצל ההקלות בתקנות משרד הבריאות. "הרגשות מעורבים. מצד אחד אני מאוד מתרגש לפתוח שוב, אבל בגלל ההגבלות של משרד הבריאות אפשר לקבל רק כמחצית מהלקוחות לעומת ימי שיגרה והוצאות התפעול הגבוהות לא ירדו", סיפר היום (ראשון) מעצב השיער אבי אמיר, שלאחר כחודש וחצי פתח את המספרה שלו ברחוב דיזינגוף בתל אביב.

"מהבוקר אנחנו כמו במשטר צבאי, כלומר מקפידים שרק ארבעה לקוחות יהיו בתוך המספרה ולקוחות נוספות ממתינות על הספסל ברחוב", ציין עמיר. "בימי שגרה היו בתוך המספרה שמונה לקוחות", אמר והוסיף שכבר מסוף השבוע קיבל פניות רבות לקביעת תורים: "המרכזייה קרסה והיומן שלנו כבר מלא לכל השבוע. הרבה זמן לקוחות ציפו לרגע הזה".

אבי פרטוד, בעל מספרה לגברים ברחוב נגבה ברמת גן, סיפר כי החל משעות הבוקר המספרה הייתה עמוסה. "אמרתי ללקוחות שבבוקר הכל מלא. אנשים ציפו בקוצר רוח להסתפר", הוא סיפר. "בשבועות האחרונים מכרתי גם עשרות מכונות תספורת, אבל עבור רבים אין תחליף לתספורת אצל הספר שהם רגילים אליו".

קורונה בישראל- חזרה לשגרה המספרת אבי אמיר (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל- חזרה לשגרה המספרת אבי אמיר (צילום: אבשלום ששוני)

עקב המצב, פרטוד תגבר את המספרה בספר נוסף ולקוחות המתינו ברחוב עד שהגיע תורם. "אנחנו לא יכולים לבצע חפיפת ראש בגלל הנחיות משרד הבריאות וגם טיפולי שעווה אני לא עושה בינתיים. היום אנחנו מעניקים 'טיפול נמרץ' לאנשים שחיכו שבועות ארוכים להסתפר".

רועי גור, הבעלים של מכון היופי "מסודרת" בדיזנגוף סנטר, ציין שהמגבלות החדשות הביאו להפחתת היקף העבודה בכשני שלישים. "בימי שגרה היינו מעניקים טיפולים ל-18-17 לקוחות בתוך האולם, שהוא בשטח של 80 מ"ר. בשל ההנחיות של משרד הבריאות, אנחנו יכולים להעניק טיפול רק לשש לקוחות במקביל", הסביר. "גם יש לנו הוצאות נוספות עבור המיגון".

קורונה בישראל: חזרה לשגרה במכוני יופי (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: חזרה לשגרה במכוני יופי (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, למרות הירידה בהיקף העבודה, בשל המגבלות של משרד הבריאות, ההוצאות השוטפות כמו שכירות, לא ירדו. "זה מצב לא נורמלי ואני מקווה שהיום היה הצעד הראשון לקראת חזרה לשגרה מלאה".

עוד סיפר גור כי היה לחץ כבד של לקוחות שביקשו להגיע לטיפולים ונקבעו תורים גם לעוד כמה ימים. "השבוע היומן כבר מלא", הוא ציין.
כמו כן, תורים ארוכים התהוו גם בסמיכות לחנויות הצעצועים ומכשירי הכתיבה. "היה לחץ כבד של לקוחות. הורים יצאו עם הילדים שקיבלו פיצוי קטן של צעצוע או השלימו מכשירי כתיבה. אנשים חיכו בחוץ", סיפר בעל חנות צעצועים ותיקה ברמת גן. "רואים היום בפעם הראשונה עומסי תנועה גם בכבישים בתוך העיר. עוד נתגעגע לכבישים הריקים", העיר בחיוך תושב ותיק נוסף.

קורונה בישראל- פתיחת חנויות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל- פתיחת חנויות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)


בתוך כך, מחאת העסקים העצמאיים נמשכות. מאות בעלי עסקים מחו אתמול בשעות הצהריים בשדרות רוטשילד בתל אביב ובשוק מחנה יהודה בירושלים. המחאה נסבה סביב המצוקה הכלכלית הקשה שנוצרה בשל הסגר, והמוחים קראו לסיוע מדיני שיאפשר  לפתוח גם את השווקים.

בתל אביב יצאו מפגינים מחוף הצוק לעבר שדרות רוטשילד, שם התקיימה ההפגנה, במהלכה סגרה המשטרה את השדרה לתנועת כלי רכב.
כשלוש שעות לפני כן פינו פקחים ושוטרים כעשרה אוהלים שהוצבו ביום שישי בשדרה, במחאה על מצוקת ענף המסעדנות ובתי הקפה.

קורונה בישראל - חנויות נפתחות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל - חנויות נפתחות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

בעירייה אפשרו לקיים את המחאה במשך 48 שעות, והבהירו שעל פי הנחיות משרד הבריאות, לא ניתן להמשיך בהצבת האוהלים בשדרה.
בירושלים הפגינו בעלי עסקים משוק מחנה יהודה במחאה על האיסור לפתוח את הדוכנים והחנויות, זאת למרות שניתן היה לפתוח סניפי איקאה וחנויות נוספות. "אנחנו מוכנים לעמוד בכל ההנחיות של משרד הבריאות", ציינו מארגני המחאה.

בתוך כך, לנוכח התגברות ההפגנות והמחאות, הודיעה עיריית תל אביב על הכשרת כיכר רבין להפגנות בעידן הגבלות הקורונה. ההכשרות יכללו סימונים מיוחדים במרחק של שני מטרים על הרצפה והענקת תשתיות לטובת קיום עצרות עבור קבוצות שירצו בכך.