ד"ר שי פיין, מנהל מערך ההרדמה בחדרי הניתוח והטיפול הנמרץ בבית החולים אסותא באשדוד, התראיין היום (ראשון) בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והביע את דעתו ביחס לטיפול בהתפשטות הנגיף בארץ, וכן לביקורת המוטחת במשרד הבריאות על ניהול המשבר, ועל הזנחת הטיפול השגרתי בחולים, במסגרת ניתוחים ושירותי מרפאה.

ד"ר שי פיין, מה המצוקות שלכם?
המצוקות שלנו הן שעוצרים אותנו מלמלא תוכן בטייטלים היפים שלנו.

אתה מגיע היום לעבודה וממתין שיבוא פציינט?
אני עובד בהתאם להנחיית משרד הבריאות מאמצע חודש מרץ. התחלקנו לשלושה צוותים. כל מערכת הבריאות מחולקת לשלישים, כדי שאף אחד מאיתנו לא ידביק את האחר. ניצלנו את הזמן מאז שהתחילה הקורונה כדי להכשיר את הצוותים, כדי להצטייד כמו שצריך ולעשות כל מיני שינויים מבניים חיוניים בבתי החולים. חיכינו שיגיעו הגלים הגדולים של החולים, כמו שראו באיטליה וצרפת. 

תודה לאל, זה לא קרה.
כולנו שמחים על כך. אין לי טיפת ביקורת על הציפייה לתרחיש הזה, היא הייתה מאוד מתבקשת. אבל מאז אנחנו נמצאים במצב שבו זה לא קורה. אנחנו עוקבים בחרדת קודש אחר הדיווחים הרשמיים שמגיעים ממשרד הבריאות, ובינתיים מה שקורה זה שכל הפעילות האלקטיבית, הניתוחית, הפעילות במרפאה וכן פעילויות אחרות– לא מתקיימות, כלומר שחולים מחכים לקבל טיפול.

נוצרה קונספציה שטיפול אלקטיבי זה משהו שאפשר לבחור לעשות או לא, אך מדובר פעילות חיונית לבריאות החולים. משרד הבריאות אמון על בריאות המטופלים באשר הם, ולא רק בפן המאוד מאוד צר שנקרא מגיפת הקורונה, זאת לצד זה שאני חוזר ואומר שאין לי ביקורת על מה שעשו כדי להיערך לדבר הזה.

כנראה שמשהו במשרד הבריאות לא מתנהל כמו שצריך אם פועלים בסוג של חרדה כזאת.  המערכת עלולה לקרוס מחוסר מעש, מזה שלרופאים לא תהיה עבודה.
לצערנו הרב, תמיד תהיה לנו עבודה, בגלל זה אנחנו במקצוע הזה, כדי לעזור לאנשים. מה שאנחנו רוצים הוא שיאפשרו לחולים להגיע אלינו לקבלת טיפול. אצלנו בבית החולים אסותא אשדוד הציבורי, ואני חושב שזה ככה גם בבתי חולים אחרים, נערכנו. אנחנו יודעים לעשות גם וגם. הקורונה לא הולכת להיעלם תוך שבוע-שבועיים, היא תבלה איתנו בחודשים, אם לא בשנים הקרובות. אנחנו מוכנים לנהל את זה במקביל לדברים אחרים.

זה נשמע כמו קמפיין של המרדימים.
ממש לא. אני אתן לך דוגמה מבית החולים שלנו. במערך המיילדות יצרו משהו שנקרא מסלול ורוד, כלומר, היולדת וקרובי המשפחה המאוד מצומצמים שלה, כמו שהתקופה מחייבת, נכנסים לחדרי הלידה בצורה מופרדת לחלוטין מכל מסלולי הכניסה האחרים לבית החולים.

החכמה היא לא רק אצלנו. מנהלי בתי החולים, אני בטוח שהם עשו את אותן התאמות שצריך היה לעשות. אנחנו יודעים להפריד בין מטופלים. למדנו להתמגן כמו שצריך, למדנו מהניסיון בסין ובאירופה, כלומר בנוגע לשימוש במסיכות על ידי אנשי צוות, השימוש במסכות על ידי המטופלים עצמם, אלו הדברים החיוניים להמשך החיים.

לצערנו, למילה קמפיין יש קונוטציה פחות נחמדה בימים אלו בישראל. אני מודה בפה מלא, כן, יש לי קמפיין להמשיך לקיים את רפואה. אני צריך לקיים את רפואת השגרה, בגלל זה בחרתי במקצוע.

מה הדרישה שלך?
משרד הבריאות צריך להכיר בזה שבתי החולים מוכנים וערוכים, לתת לכל מנהל בית חולים ומנהל מערך חדרי ניתוח והרדמה לעשות את ניהול הסיכונים שלו ולעשות את מה שאנחנו עושים בשגרה.

מישהו היה אצלכם ממשרד הבריאות? המנכ"ל או הסמנכ"ל?
היו אצלנו נציגים ממשרד הבריאות במספר הזדמנויות, ועדיין, אני חושב שההנחיות גורפות מדי. החכמה נמצאת אצל כל אחד מהמנהלים בשטח, שיודעים איך להגן על המטופלים שלהם. אנחנו רוצים להגיע למצב שנמלא את יעודנו. כל יום שחולף אנחנו מסכנים את המטופלים שלנו.