חגיגות יום העצמאות יתנהלו השנה במתכונת שונה בעקבות משבר הקורונה. ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, שהיה מראשי הערים שהחליטו לבטל את מופעי הזיקוקים בעירם, שוחח הבוקר (שני) בנושא עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס גם למצבה של עירו בתקופת המשבר.

מה העניינים?
"בסדר, במעבר חד כמו שאומרים".

אתה מחליט לבטל את הארנונה לעסקים? זה השלטון המקומי?
"זה גם לא השלטון המקומי, למען ההגינות זו החלטה טובה של הממשלה. אנחנו היינו מאוד זריזים. אגב, ההחלטה היא שהכסף יוחזר, אני כבר אכלתי כמה תרגילים בעבר".

הממשלה תשלם?
"היא אמורה לשפות אותנו במקרה הזה על שלושת החודשים, אבל אני מאמין שזה יקרה, אני עדיין אופטימי. הדבר היותר חשוב מעבר לשלושה חודשים פטור זה באמת, זה היה העניין המרכזי בציוץ שלי שעשה קצת את הרעש, הדרך שלנו להמשיך ולעזור לכל העסקים בעיר".

מה ההחלטה?
"אין החלטה קונקרטית, נעשה מהלכים וננקוט במספר צעדים שיאפשרו לעסקים שלנו בגבעתיים בפרט, ובכל עיר שיש לה מרכז עסקים בתוך הרחוב ולא בקניונים זה דבר שמעצים מאוד את העיר זה חלק בלתי נפרד מהעיר כמובן בעלי העסקים ברובם גרים בעיר. אנחנו ננקוט בשורה של צעדים שאנחנו עוד לא יודעים, כרגע היינו מאוד זריזים בנושא של הפטור".

חשבנו שיש החלטות.
"אני לא לוקח קרדיטים שלא לי, אני שמח שהיינו זריזים וגם בחרנו באופציה היותר הוגנת. היו שתי אופציות, האחת לתת 25% הנחה בפריסה לכל אורך השנה, יש כאלה שבחרו בזה, אנחנו בחרנו באופציה היותר הוגנת של פטור. יש בעלי עסקים שזקוקים לכסף עכשיו, יש כאלה שלא יפתחו מחדש ורוצים את הכסף הזה להמשיך הלאה. בזה היינו זריזים, גם עוד רשויות נוספות עשו את זה. כאמור, אני לא ידוע אם נקבל את הכסף בסוף מהממשלה וזה לא כל כך מעניין אותי, כי אנחנו צריכים לעזור לעסקים שלנו".

ראש מועצת שוהם שוחח איתי. בשוהם, כמו במקומות נוספים בארץ יש מרכזים לוגיסטיים ענקיים שמרוויחים מהקורונה, בעיקר סופרמרקטים והדברים שכולנו קונים עכשיו. החלטת הממשלה להוריד גם להם את הארנונה, הוא חישב שרק החבר'ה האלה אצלו, אם יקבלו פטור זה מסתכם ב-2.5 מיליון שקלים שאפשר היה להפנות לעסקים קטנים. למה אין רשימה למי באמת מגיע?
"כפי שאמרתי, זו החלטת ממשלה. זה לא מדויק כי מרכולים רגילים וכל מי שבאמת עבד והרוויח הרבה כסף בחודשיים האחרונים לא פטור. יכול להיות, גם אצלנו יש משרדים שעבדו וקיבלו פטור. המדינה לא הייתה בנויה, מי שהחליט לא היה לו זמן להתעמק ולעשות דיפרנציאציה. הם העדיפו שנפטור והם אומרים שיחזירו את הכסף, כנראה פוטרים את כולם ומי שירוויח - שיהיה לו לבריאות. הפואנטה היא הרבה מאוד עסקים שלא יפתחו ויפגעו. בגבעתיים יש סצנה גדולה של ברים ובתי קפה".

בן – איפה קשישי גבעתיים? ינון – איך המצב של הקורונה בגבעתיים?
"חייב לומר שלמרות הביקורות, יש לי הרבה מחמאות לכולם, מראש הממשלה ולכל מקבלי ההחלטות. מאוד קל לשפוט מבחוץ קבלת החלטות במצבים כאלה. אני חושב שהיה נכון יותר אחרי שבועיים-שלושה להוריד את הנתונים לראשי הערים, אנחנו בשטח, אנחנו המחטים והמגדים ולא יכול ששב ונצפה בטלוויזיה על הודעה שאף אחד לא דיבר אתינו לפניה ושייקח לנו יומיים אחרי זה להבין מה היא אומרת. בגבעתיים יש אוכלוסייה חזקה וממושמעת והנתונים אצלנו טובים תודה לאל".

דיברתי אתמול עם ראש עיריית תל אביב והוא אמר שהוא בספק אם תחזור לכשהייתה. גבעתיים תחזור לעצמה?
"אני מאוד מעריך את חולדאי ומסכים איתו ברוב הדברים שאומר. בנושא הזה אני חושב ומקווה להיות יותר אופטימי. מהיכרותי את עם ישראל ברגע שיראו שפותחים ומשחררים, ובעזרת השם שום דבר לא קורה והנתונים ממשיכים להיות טובים, אני חושב שמהר מאוד נראה את כולם חוזרים לשגרה".

ייקח זמן אבל בסוף יהיה חיסון ותרופה וכולם יהיו בברים.
"בשנה הבאה גם יהיו זיקוקים".

אתה עושה השנה זיקוקים?
"לא אני לא עושה. זיקוקים עושים כמו שצריך במודל המסורתי כשאלפי אנשים עומדים בחוץ ורואים ומסתכלים. כשכולם בבית והילדים יוציאו את הראש, זה לא לעניין".

בן – בחולון עושים זיקוקים בשמונה שכונות; ינון – והכלבים?
"אנחנו נזדקק להרבה מאוד כסף בתקופה הקרובה להרבה פעילויות. אנשים יבקשו הנחות, לא עסקים אלא תושבים יבקשו הנחות, ביטולים של חוקים אני לא רוצה להיות במקום שגברת שמגיע לה 2,000 שקל הנחה, תקבל 1,000 כי לא יהיה לי כסף. אז היא תצא ותגיד - 'אבל לזרוק כסף על הזיקוקים, כשאף אחד לא ראה כלום, שכולם היו בבתים - היה לו'".