צמצום משמעותי באירועי ל"ג בעומר: ראש הממשלה בנימין נתניהו, אישר היום (שלישי) את מתווה החזרה ללימודים בישיבות לצד ההחלטה על צמצום אירועי ל"ג בעומר. הדיון התקיים יחד עם ראשי המפלגות החרדיות, ביניהם השר דרעי והשר סמוטריץ'. בין פרטי התכנית שנידונו, נכללה ההוראה על הגבלת קבוצות הלימוד לעד 30 אנשים, ומיגון הצוות החינוכי בתחומי מוסדות הלימוד, בהתאם לתקנות משרד הבריאות. 

כאמור, במהלך הדיון עלה נושא הדלקות בל"ג בעומר בהר מירון. השר דרעי העלה לפיה יתקיימו שתי מדורות בלבד, אחת אשכנזית של חסידות בויאן ואחת ספרדית בהובלת הרב עמאר. בתגובה התפתח עימות קולני בין השר דרעי לשר סמוטריץ' כשהאחרון דרש בתוקף שתערך מדורה גם לציבור הדתי לאומי. לבסוף התקבלה עמדתו של השר סמוטריץ' וסוכם שתהיינה שלוש מדורות מרכזיות.

לבסוף, פורסמו מועדי הדלקות הסופיות במירון. האחת תתרחש בל"ג בעומר בשעה 20:00 בערב, בחסות האדמו"ר מבאיאן שליט"א, השנייה תתרחש ב-22:00, ציון הרב שלמה משה עמאר, רבה של ירושלים, והאחרונה ב-23:00, לציון הרב שמואל אליהו, רבה של צפת וממנהיגי הציונות הדתית. 

ל''ג בעומר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ל''ג בעומר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוגע למתווה החזרה ללימודים, הוצע כי כל 26 משתתפים יכנסו למתחם סגור, המכונה "קפסולה", למשך 14 ימים. לאחר מכן, במידה ואיש לא הפגין את התסמינים, ניתן יהיה לאחד בין האנשים. התקנות יימשכו למשך 45 ימים, ללא יציאה מתחומי הישיבה. כמו כן, אנשי הצוות ישתמשו באמצעי מיגון או ישהו בחדר נפרד. 

המתווה יתוקצב על ידי משרד החינוך, לצורך הקמת מטה לקידומן. כמו כן, מודל הבידוד שהוצע במסגרת המתווה קיבל שבחים רבים מראש הממשלה וממל"ל. המתווה יאושר בישיבת ממשלה שתערך ביום חמישי. 

שר החינוך רפי פרץ התייחס להחזרת פעילות הישיבות: סיימנו עכשיו דיון עם ראש הממשלה. שמח שאישרנו את פתיחתן של הישיבות וחזרתן ההדרגתית לשגרה תוך כפיפות מלאה להנחיות המל״ל ומשרד הבריאות. נמשיך לעשות הכל בכדי להיטיב עם כל גווני האוכלוסייה והחזרת השגרה בצורה בטוחה ויעילה.

ח"כ אורי מקלב מטעם יהדות התורה הגיב על אישור המתווה להחזרת עולם התורה ללימוד בישיבות: "עם חזרתם של מוסדות החינוך ללמידה במוסדות היה צורך במציאת פתרונות גם ללימודי בני הישיבות במסלולם לצד כל כללי הזהירות והמתווה המתאים לעולם הישיבות שיש בו הרבה פחות סיכון מהמתווה שאושר לגבי מוסדות החינוך הכללים".

"זו הייתה הוראתם של גדולי ישראל לעשות כל מאמץ ולפעול להחזרת לימוד הישיבות על פי כל כללי הזהירות המתבקשים. הצורך בלימוד התורה בעת הזו כפולה, הן כלפי חשיבות הפרט והן כחלק מההגנה של הכלל הנותן את החוסן להתמודדות מול המגפה,  אנו תקווה שבמהרה יוכלו לחזור ללימודים באופן מלא ורגיל"

כזכור, בתחילת השבוע קיימה הממשלה דיון על מתווה לחזרה ללימודים ביתר המגזרים על אף התנגדות משרד הבריאות. השרים החליטו לקבל מתווה שהציע שר החינוך, רפי פרץ, לחזרה מדורגת ללימודים החל מיום ראשון הקרוב, בקרב תלמידי כיתות א'-ג'. החזרה לשגרה תתבצע בהתאם להערכת המצב שתתקיים ביום שישי הקרוב ה- 01.05. יתר שכבות הגיל ימשיכו במתכונת של למידה מרחוק. 

בתוך כך, על פי דיווחים, ועד ההורים הודיע למשרד החינוך שחזרת הילדים לגנים אינה אפשרית במתווה הנוכחי ושוקלים לקרוא להורים שלא לשלוח את הילדים כל עוד אין פתרון לחזרה לעבודה. גם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו באותו נושא, ודרש מציאת פתרון לסידור הולם על מנת שההורים יוכלו לשוב למעגל העבודה.