ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא אמש (שני) הצהרה מיוחדת במהלכה התייחס להקלות החדשות שאושרו בממשלה: "ערב טוב לכם אזרחי ישראל, ההתמודדות שלנו עם משבר הקורונה מתנהלת ללא הפוגה. איננו מרפים מהמאמץ להתגבר על הנגיף, כי רפיון פירושו סכנה. השקענו מאמץ לאומי רחב היקף כדי לבלום את הנגיף והשגנו הצלחה גדולה מאוד. ב-18 במרץ היינו ב-118 נדבקים יומיים, זה הגיע עד 729 וירד מאז ל-31. זה כמובן הישג גדול. הישג נוסף זה שבמקביל מספר המחלימים עולה, והוא גדול ממספר הנדבקים".

"אנחנו כמובן דואבים עם משפחות קורבנות המגפה, כל מי שנפטר זה אובדן גדול מאוד. אלה דברים שקורעים את הלב, ולכן המאמץ העיקרי שלנו היה להציל חיים. יש כאלה שמבטלים ואומרים "אין בעיה בכלל, זו הגזמה". בישראל נפטרו 235 איש וכל אחד הוא עולם ומלואו, אבל תראו מה קורה במדינות מפותחות אחרות. באיטליה נפטרו 29 אלף בני אדם, בבריטניה 28 אלף, בספרד ובצרפת 25 אלף, ובארצות הברית 69 אלף. בניו יורק שהיא בערך בגודל של ישראל מעריכים 18 אלף. בשוודיה 2769 מתו, בבלגיה שהאוכלוסייה היא בגודל שלנו-7924".

"זה לא מקרי. יש כל מיני ניסיונות לבטל את זה, להסביר שאולי זה האקלים. לצערי זה לא האקלים - בברזיל האקלים חם ויש מספר קורבנות גדול. אומרים 'אנחנו אי' - גם בריטניה היא אי. הישגי ישראל במערכה משמשים מודל למדינות רבות, והעולם מסתכל עלינו בהערכה", אמר רה"מ, "הייתי בוועידת אינטרנט עם מנהיגי המדינות המצליחות, ובשישי הוזמנתי לוועידת האיחוד האירופי שביקשו לשמוע מאיתנו מה אנחנו עושים כדי לשמור על ההצלחה".

"ההצלחה מבוססת על שלושה דברים: הצעדים המהירים והמחושבים שנקטנו-סגירת הגבולות, הבידוד הביתי והמעקב הדיגיטלי. הגורם השני הוא המסירות הנפלאה של הגורמים הרפואיים. אני מצדיע לכם. הגורם השלישי שבלעדיו לא תיתכן ההצלחה הגדולה היא ההיענות שלכם, אזרחי ישראל. בלעדיכם כל זה לא היה קורה", הוסיף נתניהו, "על בסיס ההישגים גיבשנו תוכנית מדודה ואחראית שמאפשרת לנו לחזור בהדרגה לשגרה חדשה, שגרת הקורונה. החזרת המרחב הציבורי והמשק לסוג של שגרה תמשיך להיות תלויה בכם ובמשמעת העצמית שלכם, במחויבות שלכם לערבות ההדדית, במחויבות שלכם".

בהמשך פירט ראש הממשלה את תמרורי האזהרה שיחייבו לחזור אחורה: "אם נגיע למאה חולים חדשים ביום שאינם מתוך מוקדי ההתפרצות (חו"ל, בתי אבות, יישובים אדומים) - אנחנו עוצרים. המדד השני הוא קצב ההדבקה. כרגע אנחנו בהכפלה כל 31 יום. אם נגיע להכפלה כל עשרה ימים-אנחנו עוצרים. המדד השלישי הוא מספר החולים הקשים. כרגע אנחנו עם 90. אם נגיע ל-250-אנחנו עוצרים ומחשבים מסלול מחדש".

"אנחנו עוקבים בדריכות אחר המדדים. אם תידלק נורה אדומה נהיה חייבים לשנות את המדיניות, וחלילה שנגיע למצב בו כל מה שעשינו ירד לטמיון. מבקש שתמשיכו לשמור על מרחק בטיחות שני מטר בין אדם לאדם, על היגיינה ועטיית מסכה", הדגיש.

בנימין נתניהו  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"ישבתי היום בישיבת ממשלה אינטרנטית של תשע שעות, אני מודה לשרים והשרות והצוותים המקצועיים שעובדים סביב השעון. גיבשנו תוכנית מסודרת- אנחנו מבטלים את מגבלת 100 המטרים-מותר לצאת מהבתים לכל מרחק. מותר לבקר בין בני משפחה מדרגה ראשונה, גם את סבא וסבתא, אבל עדיין לא לחבק ולנשק ולגעת, לשמור מרחק", הסביר נתניהו. 

"אנחנו עדיין מגבילים את ההתקהלות ללא יותר מעשרים איש ורק במרחב הפתוח, אבל אם הכל ילך כשורה בעוד שבועיים נגדיל ל-50. בגלל שבל"ג בעומר יש הרבה חתונות נאפשר חתונות של עד 50 איש. ב-31 במאי נאשר 100 איש וב-14 ביוני נבטל את ההגבלות כליל, כמובן בהנחה שלא תידלק נורה אדומה. אנחנו פותחים את הכלכלה של ישראל. נעשה הכל לדאוג לאזרחים".

נתניהו הוסיף: "אנחנו רוצים למלא את המחסור שנפער בהכנסה שלכם, בעיקר בעלי העסקים הקטנים והעצמאיים. נתקלנו בהרבה בעיות בירוקרטיות בדרך לחלוקת הכסף לאזרחים, אצל הבנקים או אצל פקידות. בארה"ב עשו תוכנת מחשב-אתה נכנס לתוכנה, ממלא שאלון ואם אתה זכאי הכסף נכנס לחשבון. למדנו מארצות הברית והחלטנו להנהיג את השיטה הזו כאן. זה יתחיל למעשה מחר. אנחנו רוצים לראות תוצאות".

"עוד בעשור הקודם טיפלתי במשברים כלכליים חמורים, דאגתי לייצב את הכלכלה ולהבטיח צמיחה, וכך נעשה גם הפעם. זה לא יחזור לשגרה שהייתה לפני הקורונה אבל אפשר לפתח בשגרת הקורונה כלכלה חזקה ואיתנה", הדגיש ראש הממשלה, "ביום חמישי נפתח גם את הקניונים והשווקים תחת מגבלות. אני מאוד אוהב לבקר במחנה יהודה מאז ילדותי ולקנות שם אוכל. אפשר לקנות אוכל אבל לא לאכול במקום, זה עוד יגיע. אנחנו מחזירים את מערכת החינוך כולה לפעולה. תלמידי א'-ג' ויא'-יב' כבר חזרו, עד סוף החודש כל התלמידים יחזרו. בראשון הקרוב יחזרו הגנים. ב-14 ביוני ישובו ההשכלה הגבוהה והחינוך הבלתי פורמלי".

"אנחנו מחזירים בהדרגה את הספורט והפנאי: מוזיאונים, פארקים, צימרים ומלונות ייפתחו בהדרגה עד אמצע יוני. לגבי התעופה האזרחית אנחנו שוקלים בכובד ראש, כך שאנשים שבאים ממוקדי תחלואה לא ידביקו את אזרחי ישראל. מה שהצגתי כאן נותן הרבה תקווה. האופק נראה בהיר יותר, אבל הערכת המצב השוטפת נעשית על פי המצב ולא על פי משאלות הלב. אף אחד בעולם לא יכול לומר בוודאות מה יקרה. זה לא צריך לרפות את ידינו, אבל ייתכן שהנגיף יתפרץ מחדש בגל שני עוד לפני שיימצא החיסון לנגיף. נקווה שזה לא יקרה, אבל בעזרת השם ובעזרתכם נהיה מוכנים".

קורונה בישראל: ניקיון בבית ספר בראשון לציון לקראת החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: ניקיון בבית ספר בראשון לציון לקראת החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)

נתניהו הוסיף: "אפשר באמצעים שונים לשמור על שגרת הקורונה, לעבור על זה ולהחזיר את המדינה כמעט לתפוקה מלאה. אני גאה בכל לבי בעמידה המשותפת שלנו יחד. עשינו זאת יחד ונמשיך לעשות זאת יחד. אני פועל שבימים הקרובים נקים את ממשלת האחדות שישראל זקוקה לה ונמשיך לדאוג לכם למען החיים שלנו".

שר האוצר משה כחלון נשא גם הוא נאום במסיבת העיתונאים ואמר: "אני שמח לעמוד פה באירוע שמראה שמצב התחלואה השתפר לאין ערוך, אנחנו מדברים על לעבור מגרך יורד בחלק הרפואי לגרף עולה בצמיחה הכלכלית. בסוף פברואר, כשעוד לא היה חולה אחד בארץ, ראש הממשלה קרא לי ואמר לי 'הולכים פה לאירוע ענק, בריאותית וכלכלית, וצריך את מיטב המוחות'. אותו לילה גייסנו באמת את מיטב המוחות, והם התחילו לעבד כדי לתת פתרונות. מדינת ישראל מתחה במשבר הזה את כל היכולות שלה, וברוך השם יש לנו יכולות. כל הגופים הופעלו, כל הזרועות לקחו חלק, ולכן הגענו למקום שהגענו".

"אני שמח על פתיחת המשק, מצב ששאפנו להגיע אליו והמשק חייב לנוע. הפיצויים אכן התעכבו אבל כבר השבוע יגיעו לאנשים. הממשלה תעשה הכל למנוע מיתון", הדגיש כחלון, "כל מי שיושב כאן יודע כמה זה קשה להיות מובטל, כמה קשה חוסר הוודאות. מעבר לכספים שהוקצו, יש תוכנית שתוציא את מדינת ישראל לרווחה כלכלית, ונדאג למי שיישאר מחוסר עבודה לדמי אבטלה. זה דבר הכרחי ונכון. תוכנית העבודה האמיתית היא לאפשר לאנשים לחזור לעבודה, ויחזרו הביתה עם חיוך בגאווה שהצליחו להביא פרנסה".

עם תום דבריו של כחלון, נתניהו שב לבמה כדי להשיב על שאלות. "הראיתי לפני רגע שבמדינות בגודל שלנו יש עשרת אלפים קורבנות ואף יותר. מישהו המציא את זה? אלמלא נקטנו בצעדים שנקטנו, זה מה שהיינו מקבלים. אמרו לי כמה מנהיגים שכתוצאה מזה שהם דיברו איתי הם עשו אותו דבר וגם הם לא הגיעו למספרים האלה", אמר, "אלה לא היו צעדי הפחדה אלא צעדי הצלה של אלפי אנשים".

"למדתי קורס סטטיסטיקה ב-MIT והמרצה החליט שהדבר הראשון שהוא רוצה להראות זה שיעור באפידמיולוגיה. זה נחרט במוחי", הסביר, "הקורס הזה הציל הרבה מאוד חיים כאן. זו לא שאלה של הפחדה אלא של הצלה. מאז השפעת הספרדית, אין ניסיון איך לטפל במגפה כזו. אנחנו מתארגנים תוך כדי תנועה. כל ערב כל אחד מסביר, "אני יודע מה צריך לעשות". אנחנו מתארגנים ומתקנים, אף אחד לא חף מטעויות, לא כל דבר הוא מושלם".

ראש הממשלה התייחס לביקורת על החזרת התלמידים למערכת החינוך, שלוותה בביקורת רבה: "במערכת החינוך לא הייתה הנחתה. לא חייבנו לפתוח אלא הרשינו. אמרנו להם 'קחו את הזמן שלכם', אבל מתחילים להניע את התהליך. כשאני שומע כל ערב על המחדל והבלבול-פרופורציה. ישראל היא סיפור הצלחה. הסיוע של ישראל הוא לא זעום והוא מאוד נדיב, אבל הוא צריך להגיע".

ראש רשות המיסים, ערן יעקב, הסביר על התהליך: "כמו שאמרו ראש הממשלה ושר האוצר, הדבר הזה פשוט. ממחר אנשים ייכנסו לאזור האישי באתר רשות המיסים, מיד כשהוא יקליד שיש לו ירידה בהכנסות יהיה לו חיווי אם הוא זכאי או לא, וככל שהוא זכאי תוך יומיים הכסף יהיה אצלו בחשבון הבנק. הפעימה השנייה תהיה הרבה יותר רחבה, מרבית העצמאיים יהיו זכאים לפעימה ובפעימה השלישית ייכנסו מעל 98% מהעסקים". עוד נמסר כי פועלים לפי השיטה האמריקאית - אתה מקבל את הכסף ואם התבצעה טעות מטפלים בזה".

השר הבא שעלה לדבר הוא שר הבריאות היוצא יעקב ליצמן. נתניהו הודה לו על תפקודו - "מודה לליצמן על העשור במשרד הבריאות, הייתה בעשור הזה הכפלה בתקציב הבריאות. יש לנו הישגים כבירים, והסיבה לכך היא שמערכת הבריאות שלנו עובדת כל כך טוב. מודה לך על התוצאות שהבאת". שר החינוך רפי פרץ התייחס לחופש הגדול של מערכת החינוך וציין כי הוא ייערך "בחודשים יולי אוגוסט. הסתדרות המורים הסכימה לתת תשעה ימים בחודש יולי, ולאחר מכן יהיו בתי הספר של החופש הגדול. נארגן את הימים כך שיהיה צד לימודי מודגש מול הצד הפוגתי. באוגוסט המערכת צריכה להתארגן מחדש והתלמידים יקבלו ימי חופש".

השר פרץ בפ''ת (צילום: אלון חכמון)
השר פרץ בפ''ת (צילום: אלון חכמון)

ראש הממשלה התייחס גם הוא לנושא: "רעייתי ואני הופענו בערוץ הילדים, והיה ניגוד עניינים בין ההורים והילדים". בהמשך דבריו התייחס גם לדיון שהתקיים ביומיים האחרונים בבג"ץ: "לגבי בית המשפט - היסוד המובנה של הדמוקרטיה הוא הזכות לבחור ולהיבחר. כיצד נבחרים? ברוב קולות. מי שמקבל את הרוב הוא נבחר, העם קובע. אני נבחרתי ברוב קולות, הליכוד בראשותי קיבל יותר קולות מכל מפלגה בתולדות המדינה. יש רוב עצום בעם ובכנסת שרוצה את הממשלה שאנחנו הולכים להקים. לא מן הראוי שגורם אחר יתערב בדבר הבסיסי הזה של הדמוקטיה".

בהמשך הוסיף: "חשוב להוציא את הממשלה אל הפועל מיד, אנחנו בעיצומו של משבר הקורונה. אם תמיד לא צריך להתערב, אז בטח שעכשיו לא. ההסכם בינינו לבין כחול לבן נבנה בקפידה ובאחריות, ולערער אותו באמצעות משיכת חלקים זה מגדיל את הסיכוי לבחירות רביעיות שיהיו אסון למדינת ישראל". הוא ציין גם כי "מקווים לפתוח בקרוב את בתי הכנסת, כי אנחנו מדינת העם היהודי".

שרת התרבות מירי רגב עידכנה על ההחלטות הקשורות למשרדה: "אני שמחה לבשר על שורה של צעדים שאישרה הממשלה בתהליך החזרה לשגרה בעולם התרבות והספורט שהפסיקו את פעילותם כליל. בתחום הספורט-החזרנו לפעילות את כל ספורטאי ההישג, היום אנחנו יוצאים עם בשורות נוספות. הציבור יכול לחזור לפעילות ספורטיבית בכל מקום וללא הגבלת ריחוק. ההגבלה היחידה שעוד קיימת היא פעילות בזוגות. חדרי הכושר יחזרו לפעילות עוד השבוע, ומועדי הספורט הפרטיים כמו טניס וגולף, לצד הספורט הימי יחזרו מיידית וכך גם בריכות השחייה".

"הסוגייה הכי מעניינת היא מה קורה עם הליגות. לגבי הכדורגל עוד הלילה נקיים דיון על חזרה לאימונים לקראת חידוש הליגה עד סוך החודש, וסיומה עד אמצע יולי כדי להיערך לעונה הבאה", סיפרה רגב, "בתחום התרבות - פרויקט מופעי תרבות בדיגיטל. אישרנו את פתיחת הספריות ואתרי המורשת. כל מוסדות התרבות יוכלו לחזור לפעילות במסגרת חזרות ואימונים. ב-17 במאי נחזיר את המוזיאונים והגלריות. עד אמצע יוני נחזיר את המופעים בנוכחות קהל בין 50 למאה, בתי הקולנוע וההיכלים".

כזכור, השרים קיימו החל משעות הצהריים המוקדמות ועד השעה שמונה וחצי בערב, דיון ארוך בנושא הקלות נוספות על המשק. נושא נוסף שעלה לדיון הוא המלצת המל"ל על הטלת סגר בל"ג בעומר (במתכונת דומה לזו של פסח ויום העצמאות). עם זאת, כמה מן השרים מתנגדים להטלת סגר כזה, והנושא עדיין נמצא בדיון.