מנהל רשות המיסים ערן יעקב, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM על מנגנון הפיצויים לאנשי העסקים שקרסו בגלל נגיף קורונה, ונתן קצת אופטימיות לגבי המשבר הכלכלי: "תשלומי המס של החודש הזה היו 21 מיליארד שקלים, זה הרבה יותר ממה שחשבנו, ביחס לפגיעה"

האם יש בכלל איזושהי תוכנית אסטרטגיה מסודרת, או שרק עובדים מעכשיו לעכשיו בעקבות כל הצרות שנערמות לכם על השולחן?
"כן. גם הנגיף הזה בא מעכשיו לעכשיו גם מבחינתנו וגם מבחינת הגלובוס כולו. אף אחד לא תכנן את הדבר הזה".  

והיינו שמחים להעיף אותו מיד. 
"לגמרי. אני חושב שבצוק העתים ובאופן שבו הדברים האלה הובאו אלינו, האוצר הציג תוכנית עם תפיסה מסודרת - מי מקבל אשראי, וכמה תקציבים, והדבר הזה פורסם לציבור על ידי ראש הממשלה". 

אני חייבת להחמיא לך כי אני רואה אותך מתמודד מול אנשים, מול עצמאיים שקורסים, וקשה להם מאוד. אתה נותן תשובות, ואתה מתמודד, באמת, בכל אולפן, בין אם זה רדיו, טלוויזיה או עיתון, אתה עונה ולא מפחד מאף שאלה. לגביי ה־80 מיליארד האלה - אנחנו יודעים שהם לא מגיעים בזמן, אנחנו יודעים שהעצמאיים לא קיבלו את הכסף. והנה אתמול, אנחנו שומעים את ראש הממשלה אומר 'המודל האמריקאי', עכשיו בו תסביר לי קודם כל איך זה יעבוד?
"תראי, אני חושב שאני לא יודע מה בדיוק קורה במודל האמריקאי, אבל כן, חלק מהאנשים שם כבר קיבלו את הכסף שהובטח להם. אני יכול להגיד לך שבמודל שלנו, מה שהוטל על רשות המיסים, כי בסוף אנחנו הגוף שמתפעל את התהליך הזה, ומנגיש את המענק לציבור העצמאיים, ואנחנו רואים בזה שליחות אמיתית. לכן, אנחנו עובדים פה לילות כימים בכדי לתת מענה לציבור העצמאיים שבתקופה הזו לא פשוט לו, ואנחנו מבינים את זה. יש לנו ניסיון, והוכחנו לעצמנו שאנחנו לא פחות טובים מהאמריקאים בפעימה הראשונה. ועזבי רגע את המגבלות והקריטריונים שנקבעו שם, כי לא הכל בידנו". 

אני גם לא רוצה לדבר על המודל האמריקאי, כי אתה יודע, זו לא מדינה אחת, וכל מדינה קובעת לעצמה שם את החוקים והכללים שלה. אני רוצה לדעת כמה עד עכשיו אנשי עסקים שהגישו קיבלו, וכמה זה הסתבך? 
"כבר 200 אלף איש קיבלו לחשבונם את המענק לפי הזכאות שלהם. הכל תלוי בפוטנציאל הזכאות, יש כאלה שלא הייתה להם ירידה מעל 25 אחוז לדוגמא, ויש כאלה אחרים שבחרו להגיש את זה יותר מאוחר, אבל כל אלה שנמצאו זכאים והגישו תוך יומיים הכסף הגיע להם לחשבון. היו מקרים בהם חשבונות הבנק לא היו מסונכרנים, וגם בזה טיפלנו מתוך הקשה לציבור הזה, וניסיון לתת לו מענה, ונתנו. המענק הוא עד 6,000 שקל, ומי שלא קיבל עדיין את הפעימה הראשונה וזכאי לקבל את המענק, מקבל את הכסף לחשבון יומיים לאחר ההגשה. מעבר לזה הוא יכול להגיש גם על הפעימה השנייה, וגם על השלישית. אין פה סתירה בין הפעימות, וזה גם משהו שנתנו את דעתנו עליו כמשרד אוצר, ומשרד ראש הממשלה, בכדי לאפשר לאנשים לקבל את הפעימות בלי תלות. הפעימה השנייה הורחבה בצורה משמעותית. זאת אומרת שיש רבים שלא היו זכאים בפעימה הראשונה, יהיו זכאים בפעימה השנייה".

כי לא היה להם את ההפסדים של ה־25 אחוז? כי יש להם, נגיד, הכנסות יותר קטנות? 
"לא. זה לא קשור ל־25 אחוז כי עדיין צריך להראות ירידה של 25 אחוז ב־4 החודשים האחרונים, אבל אם לדוגמא שני בני זוג שביחד הרוויחו הכנסה חייבת מעל 340 אלף שקל בשנה, והוציאו אותם זה הוציא הרבה החוצה. את העניין הזה גם הסרנו, וכרגע מדובר על מיליון שקל הכנסה חייבת, ובלי תלות בבן הזוג, זה אומר ששני בני זוג עצמאיים יוכלו לקבל את המענק בלי תלות אחד בשני, וזה שינוי משמעותי. גם גובה המענק, הוא עלה ל־10,500 ב־70 אחוז מההכנסה החייבת, אך לא יותר מ־10,500. בפעימה הקודמת זה היה 65 אחוז, אך לא יותר מ־6,000 מההכנסה החייבת". 

יש לך דד ליין שאתה יכול  לתת לאותם אנשים שפונים עכשיו שעד תאריך זה וזה הכסף יכנס בטוח או שאתה לא יכול להתחייב? "
אני יכול להגיד למי שיכנס לאתר וימצא זכאי, יגידו לו איזה סכום הוא אמור לקבל, ותוך יומיים הכסף יגיע אליו לחשבון הבנק. אם  לא הוא יכול להרים טלפון לרשות המיסים, אנחנו העמדנו אנשים שיתנו מענה, והוא יכול לברר, לשאול, וגם יקבל תשובה. אני פונה לציבור העצמאיים ומבקש שיגלו סבלנות וסובלנות, כי לפעמים בגלל הלחץ שיהיה דברים ייקחו זמן, אבל מי שיהיה זכאי יקבל. גם היום, כשזה יפתח הערב, אני מניח - תנסו לעשות את זה בהדרגה, ולא להיכנס כולם בהסתערות אחת. כן, הדבר הזה נעשה במינימום ביורוקרטיה ובצורה מאוד פשוטה".

חושבים גם על מענק שלישי? 
"יש מענק שלישי, והוא מענק לעסקים. זה כבר מענק שונה ואחר ומתבסס על ההוצאה הלא נחסכת, ופה הם יכולים לקבל מענק עד 400 אלף שקל. זה לא שכולם יקבלו מענק בגובה כזה, מי שזכאי לקבל את המענק הם עסקים בין 300 אלף שקל ל־20 מיליון שקל שיש להם הוצאות לא נחסכות, עד גבול של 30 אחוז שנקבע מההוצאות. זה אומר שכל המסעדות למיניהן, וכל העסקים שנפגעו ויש להם הוצאות קבועות שבגינן קשה להם". 

מה עומק המשבר הכלכלי לפי מה שאתם רואים? לפי זה שתשלומי המס לא מגיעים? 
"אולי את יודעת כי זה נמרח על העיתונים וגם הגישו בג"ץ נגד רשות המיסים בגין דחיית תשלומי המיסים. אנחנו חשבנו שזה לא נכון, אבל כן דחינו לכל מי שיש לו מחזור עד מיליון וחצי, שזה אומר כמעט ל־85 אחוז מהעוסקים במע"מ. להם, דחינו את התשלום עד ה־18 במאי. ההחלטה הייתה נכונה, וכאלה שיש להם קושי לשלם בעקבות הקורונה אנחנו פורסים, ומאפשרים לאנשים להתמודד עם המשבר הלא פשוט הזה".